به‌روزرسانی اطلس بادی ایران

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۴۸


پاون| مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) از به‌روزرسانی اطلس باد کشور با روش‌های نوین و بسیار پیشرفته خبر داد.

دکتر محمد ساتکین گفت: تدوین اطلس باد کشور با روش‌های نوین یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در دست اجرای بخش باد کشور است که براساس انعقاد قرارداد همکاری سانا با پژوهشکده هواشناسی سازمان هواشناسی کشور و همکاری این پژوهشکده با DTU دانمارک اطلس نوین باد ایران را تدوین می‌کنند.

وی اظهار داشت: اطلاعات لازم در این خصوص از سال 2005 تا 2015 در حال جمع‌آوری است تا درنهایت با استفاده از روش‌های نوین و نرم‌افزارهای تخصصی به اطلاعات 5*5 کیلومتر ایجاد و درنهایت اطلس باد کشور تهیه می‌شود.

ساتکین با بیان اینکه این پروژه از ابتدای امسال تاکنون حدود 50درصد پیشرفت داشته است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که آخرین نسخه اطلس باد کشور براساس اطلاعات 10سال گذشته پس از تایید DTU از اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری برسد و از آن استفاده شود اما طی 2ماه آینده یک اطلس بادی براساس داده‌های 5سال گذشته ایجاد و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با اشاره به به‌روزرسانی نقشه اطلس باد در کشور گفت: طی سال‌های گذشته رژیم باد کشور تغییراتی داشته و علاوه براین، اطلس جدید با تکنیک‌های نوین و بسیار پیشرفته در حال تدوین است.

وی تصریح کرد: اطلاعات حدود 140نقطه کشور از طریق نصب ایستگاه‌های بادسنجی به دست آمده است که اطلاعات بادی بین این نقاط با استفاده از روش‌های بسیار پیشرفته با دقت بسیار بالا قابل پیش‌بینی هستند.

ساتکین خاطرنشان کرد: اطلس باد جدید که با نام اطلس «مزو» یا «میان‌مقیاس» شناخته می‌شود، اطلاعات بسیار دقیقی به سرمایه‌گذاران این بخش ارائه می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر