خصوصی‌ها پشتوانه اصلی فعالیت‌های وزارت نیرو

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۸۸

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب روز گذشته به کار خود پایان داد. این نمایشگاه چهار روزه که با حضور 25کشور برگزار شد، دستاورد بزرگی برای وزارت نیرو محسوب می‌شود. درحالی که در جریان سخنان و بازدید وزیر نیرو، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان محیط‌زیست از نمایشگاه، از استقبال گسترده شرکت‌های خصوصی و خارجی دم می‌زنند، بررسی‌های میدانی «تعادل» در گفت‌وگو با غرفه‌داران، نشان از رخوت فضای حاکم بر نمایشگاه می‌دهد.

همچنان‌که در روز افتتاحیه، رفت‌وآمد مسوولان در سالن‌های نمایشگاه محسوس بود؛ در روز اختتامیه نیز حضور وزیر نیرو، نایب رییس مجلس و معاون رییس‌جمهور توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در مراسم اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب گفت: نمایشگاه آب و فاضلاب سال به سال نشانگر موفقیت‌های بیشتر و بزرگ‌تر صنعت آب و فاضلاب در صحنه ملی و بین‌المللی است.

وی در سخنان خود تصریح کرد: تاکنون بیش از 40کشور در دنیا از محصولات صنعت و خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های مشاور، پیمانکار و تولیدکننده بهره بردند. وی با تبریک این موفقیت به همه دست‌اندرکاران صنعت آب و فاضلاب در بخش دولتی و خصوصی گفت: «شرکت‌های خصوصی پشتوانه اصلی فعالیت‌های ما در وزارت نیرو هستند.»

وزیر نیرو بااشاره به حضور پررنگ شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه گفت: این امر نشانگر توجه روزافزون آنها به بازار ایران است که امکان مذاکره و تبادل‌نظر را بین شرکت‌های ایرانی و خارجی فراهم می‌کند. وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اقداماتی که برای انتقال تکنولوژی صورت گرفته حاصل برپایی این نمایشگاه طی سال‌های گذشته است. مهمان دیگر مراسم اختتامیه، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس بود. پزشکیان ضمن تاکید بر حساسیت بحران آب کشور گفت: نباید با هدررفت و مصرف بی‌رویه آب کشور را به سمت ویرانی و خشکسالی مفرط هدایت کرد؛ آب میراث پدران ما نیست بلکه امانت آیندگان در دست ماست.

وی افزود: مصرف بی‌رویه و ناآگاهانه آب زمینه‌ساز بروز یک فاجعه ملی در سطح کلان است و نباید خطر آن را دست‌کم گرفت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استفاده بدون طرح و برنامه از آب‌های زیرزمینی به خطر انداختن تمدن چند هزار ساله ایرانی را در پی خواهد داشت؛ خطری که حتی جدیدترین تکنولوژی‌ها هم نمی‌توانند آن را برای ما جبران کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا کی می‌توانیم با افزایش بی‌رویه جمعیت تهران کنار بیاییم و از جاهای مختلف برای آن آب تهیه کنیم. ما نباید با افزایش بی‌رویه و غیرکارشناسی جمعیت شهرها تعادل میان مصارف و منابع آب‌های کشور را از بین ببریم.

پزشکیان گفت: همچنین نباید با طبیعت خشن برخورد کرد و حقابه‌های آن را نادیده گرفت، چراکه نادیده گرفتن حق طبیعت در اجرای پروژه‌های عمرانی نه‌تنها کشور را به سمت آبادانی رهنمون نخواهد کرد، بلکه بیراهه‌یی خواهد بود که انتهای آن فاجعه ملی برای کشور رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: همه باید نسبت به آینده آب کشور احساس خطر کنیم و برای این کار نیازمند قانون محکم در‌قبال منابع آب کشور هستیم؛ نباید اجازه داد این سرمایه ملی کشور به دست عده‌یی سوداگر ازبین برود. وی در پایان تاکید کرد: کشور ما از نظر آب در منطقه بحرانی قرار دارد و آینده فرزندان این کشور در گرو تضمین آب خواهد بود.

از آنجا که محیط‌زیست تابع وضعیت آب است، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به نمایشگاه آمد تا در روز آخر نمایشگاه، از نزدیک شاهد پیشرفت‌های صنعتی حوزه آب باشد.

معصومه ابتکار در جریان بازدید از غرفه‌های نمایشگاه گفت: حضور چشمگیر مردم و مسوولان در این رویداد بین‌المللی نشان می‌دهد توجه به مساله آب همان‌گونه که در دولت به شکل جدی در حال پیگیری است، در بخش خصوصی نیز ازسوی بخش‌های مختلف دنبال می‌شود.

معاون رییس‌جمهور این مایع حیاتی را یک سرمایه ملی دانست و افزود: موضوع کمبود آب امروزه به‌عنوان یک موضوع تعیین‌کننده و جدی در دنیا مطرح بوده و در ایران نیز حفاظت از منابع آب برای دولت بسیار حیاتی است.

وی بااشاره به اینکه در پی اجرای برجام شاهد حضور خوب شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب هستیم، تصریح کرد: ما امروزه باید در زمینه مبادله دانش فنی و فناوری‌های روز دنیا فعالیت ثمربخشی را در دستور کار قرار دهیم. ابتکار ادامه داد: خوشبختانه دولت یازدهم نیز پس از برجام برای انجام این نوع مبادلات فضای بهتری را دراختیار دارد و علاقه‌مندی بین شرکت‌های خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های ایران بسیار چشم‌گیر شده است.

رییس سازمان محیط‌زیست در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در اغلب نشست‌های بین‌المللی و سفرهایی که داریم شرکت‌های خارجی بسیار علاقه‌مند به حضور در ایران برای سرمایه‌گذاری و انجام طرح‌های در حوزه آب، انرژی و مسائل مرتبط با محیط‌زیست هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر