نیاز 11 میلیارد دلاری طرح‌های باقی‌مانده عسلویه

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۶۰

شعبان‌پور: مسیر قراردادهای جدید نفتی بسیار روان و مشخص شده است

گروه انرژی| حمید مظفر|

آغاز هفته دولت سبب شد تا مدیران شرکت نفت و گاز پارس، جمع کثیری از خبرنگاران داخلی و خارجی را با خود به عسلویه ببرند تا آخرین پیشرفت‌های صورت گرفته در فاز شماره 19میدان گازی پارس جنوبی همچنین فاز 20 و 21 را به اطلاع اصحاب رسانه برسانند. در آخرین روزهای تیر ماه سال جاری بود که شرکت نفت و گاز پارس خبرنگاران را روی آب برد تا نصب سکوی A19 را پوشش دهند و حال با گذشت بیش از یک ماه این ‌بار خبرنگاران به بخش خشکی این فاز و پالایشگاه‌های آن قدم گذاشتند تا شاهد پیشرفت بیش از 90درصدی آن باشند. آن ‌طور که به نظر می‌رسد، بهره‌برداری کامل از این فاز با نصب سکوی B19 و تکمیل پالایشگاه تا پایان سال به طول خواهد انجامید. اما علی‌اکبر شعبان‌پور در جریان این بازدید با اصحاب رسانه نشست خبری برگزار کرد تا پاسخگوی پرسش‌های آنها باشد. مدیرانی مانند شعبان‌پور به این واسطه که خود از نزدیک با پروژه‌ها در ارتباط بوده و به مشکلات فعالیت شرکت‌ها در میدان‌های نفتی و گازی واقف هستند و یکی از بهترین مراجع برای اظهار نظر در زمینه بهترین راه و روش قراردادی برای به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها به حساب می‌آیند. پس از هیاهوی روزهای اخیر قراردادهای نفتی در مجلس به نظر می‌رسد، حضور زنگنه و توضیحات وی برای نمایندگان تا حد زیادی توانسته آنها را اقناع کند و ورق درحال برگشت خوردن به نفع IPC است. این نکته‌یی است که شعبان‌پور نیز در صحبت‌های خود به آن اشاره و اعلام کرد که احتمالا پس از حضور وزیر نفت در مجلس قراردادهای جدید نفتی، مسیر روانی را پیش بگیرند. شعبان‌پور تاکید کرد که برای بهره‌برداری از برخی طرح‌های گازی در آینده نیاز به حضور سرمایه‌گذاران خارجی احساس می‌شود. صحبت از سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی سبب شد تا مدیرعامل نفت و گاز پارس به «تعادل» خبر بدهد که برای بهره‌برداری کامل از تمام طرح‌های میدان گازی پارس جنوبی به 10تا 11میلیارد دلار سرمایه نیاز است. این درحالی است که مخالفان قراردادهای جدید نفتی سعی در کم جلوه دادن نیاز پروژه‌های نفت و گاز ایران به جذب سرمایه دارند. بهره‌برداری کاملی که شعبان‌پور معتقد است قطعا تا پیش از 2020 تحقق خواهد گرفت. گزارش خبرنگار اعزامی «تعادل» به عسلویه را در ادامه می‌خوانید.

علی‌اکبر شعبان‌پور صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران را با توصیف شمای کلی وضعیت فازهای پارس جنوبی آغاز و اظهار کرد که این مجموعه از 29فاز تشکیل شده که مرتبط با 13پالایشگاه هستند. 8 پالایشگاه و 16فاز پارس جنوبی در سایت یک این مجموعه و مابقی در سایت دو قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: «آخرین فازهای سایت یک تا سال 88 که شامل فازهای یک تا 10 بوده به بهره‌برداری رسیده است. در طول سه سال گذشته 2پالایشگاه فازهای15 و 16و فازهای 17و 18 به تولید رسیده است. پالایشگاه سومی که باقی مانده مربوط به فاز 20 و 21 است. در سایت 2 نیز پنج پالایشگاه باقی مانده که مربوط به فازهای 12، 14، 13، 19 و 24 است.»


تحقق وعده وزیر تا پایان سال

شعبان‌پور اعلام کرد که از 29فاز پارس جنوبی تنها فازی که قرارداد آن تاکنون امضا نشده، فاز یازدهم است و قرارداد مابقی فازها منعقد شده‌اند و برای سال جاری برنامه توسعه و تکمیل و راه‌اندازی 5 فاز و دو پالایشگاه 19و 20-21 و بخش دریایی فاز 17و 18 در نظر گرفته شده است.

او در رابطه با حجم اضافه شده به ظرفیت تولید گاز کشور با افتتاح این فازها بیان کرد: از نظر ظرفیتی این پنج فاز معادل 140میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به پرسشی مبنی بر عملی نشدن وعده دو سال پیش وزیر نفت در رابطه با اضافه کردن سالانه 100میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید کشور بیان کرد:«بنا بود تا پایان سال 94 به میزان 200میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز از فازهای پارس جنوبی افزوده شود اما به دلیل عقب‌ماندگی‌هایی که در اجرای برخی طرح‌ها به وجود آمد به میزان 150میلیون مترمکعب به ظرفیت واقعی تولید افزوده شده است.

شعبان‌پور وعده داد که با افتتاح 5 فازی که تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد 140میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید کشور افزوده شود و بدین‌ترتیب وعده وزیر نفت مبنی بر افزوده شدن 300میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید کشور تحقق یابد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا اوایل سال آینده شمسی ظرفیت تولید گاز ایران به 530 میلیون متر مکعب در روز برسد و بدین ‌ترتیب سطح تولید گاز ایران و قطر از مخازن پارس جنوبی برابر شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با قاطعیت از اتمام تمامی طرح‌های پارس‌جنوبی تا پیش از سال 2020 خبر داد و اعلام کرد که تا این تاریخ و حتی زودتر از آن تولید گاز ایران از پارس جنوبی به بیش از 820 میلیون متر مکعب خواهد رسید. وی از ناتمام ماندن بهره‌برداری از فازهای 13، 22، 24 و 14 با وجود پیشرفت فیزیکی بالای 75درصد تا پایان سال جاری خبر داد. وی پیشرفت کلی فاز 14را نیز بالای 60 درصد و پیشرفت فیزیکی این فاز را حدود

55 درصد اعلام کرد. شعبان‌پور از تزریق منابع مالی جدید به پیمانکاران این فاز و افزایش فشار برای تحرک بیشتر برای پیشبرد برنامه توسعه‌یی این فاز خبر داد.

وی حجم سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های پارس جنوبی را بسیار اندک عنوان و اعلام کرد که به جز معدود طرح‌هایی مانند فاز 11 که بخش فراساحلی آن در اختیار سرمایه‌گذار خارجی قرار دارد بقیه سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود. البته وی بر لزوم استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی هم در میدان‌های نفتی و هم در میدان‌های گازی تاکید کرد. شعبان‌پور تاکید کرد با توجه به برنامه توسعه‌یی که برای کشور تدوین شده قطعا به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اتفاقات روز یک‌شنبه و حضور زنگنه در صحن مجلس اعلام کرد که این جلسه نتیجه خیلی خوبی داشته و مسیر قراردادهای نفتی بسیار روان و مشخص شده بنابراین امکان جذب سرمایه در صنعت نفت و گاز ایران از خارج از کشور نیز فراهم خواهد شد.

شعبان‌پور در ادامه صحبت‌های خود به میدان‌های گازی اشاره کرد که برای توسعه آنها برنامه جذب سرمایه خارجی در نظر گرفته‌ شده است. اشاره مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به میدان‌های پارس شمالی، گلشن، فردوسی و فرزاد A و B است. هر چند وی اعلام کرد که اولویت توسعه میدان‌های گازی با میدان‌های مشترک است لذا درحال حاضر برنامه‌یی برای توسعه میدان‌های پارس ‌شمالی، گلشن و فردوسی وجود ندارد ولی میدان‌های فرزاد A و B در اولویت‌های ما قرار دارند کما اینکه برای میدان فرزاد B با شرکت ONGC هند مشغول مذاکره هستیم.


فاز 11، اولویت ویژه شرکت نفت

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه به واگذاری فاز 11میدان پارس‌جنوبی به شرکت توتال فرانسه اظهار کرد که شرکت نفت و گاز پارس به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت، مدیریت اجرای پروژه بعد از انعقاد قرارداد توسط شرکت ملی نفت است. اما در مورد فاز 11 می‌توانم اعلام کنم که این طرح از اولویت‌های ویژه شرکت ملی نفت است و هنوز ابلاغی برای توسعه این فاز به ما داده نشده است.

شعبان‌پور بررسی صحت واگذاری فاز 11 به توتال را به شرکت ملی نفت و مدیریت سرمایه و کسب و کار یا معاونت توسعه و مهندسی NIOC محول کرد.

علی‌اکبر شعبان‌پور در پاسخ به پرسش«تعادل» مبنی بر حجم سرمایه مورد نیاز برای اتمام کامل طرح‌های فاز 11پارس جنوبی بیان کرد:«تمام قراردادهای ما منعقد شده است. با توجه به قراردادهای امضا شده و در نظر گرفتن تعدیل و اضافه‌کاری‌های احتمالی برای تکمیل بقیه فازها ازجمله تکمیل فاز 14 که عقب‌تر از بقیه فازهاست، پیش‌بینی می‌شود که قریب به 10 تا 11میلیارد دلار سرمایه کافی باشد. در واقع عملا حدود 55 میلیارد دلار برای تکمیل این مجموعه نیاز بوده که حدود 11میلیارد دلار آن باقی مانده است». وی در جواب به سوال دیگر«تعادل» مبنی بر برآوردهای اولیه‌یی که از سرمایه مورد نیاز برای فاز 19 و فازهای 20 و 21 انجام شده‌ بود و فاصله آن با هزینه‌هایی که در عمل اتفاق افتاد، توضیح داد: «پیش‌بینی ما بر این است که هزینه تکمیل این فازها منهای بخش‌های اضافه‌کاری که در هر پروژه‌یی اجتناب‌ناپذیر است حول و حوش همان 4میلیارد و 800 میلیون‌دلاری که از ابتدا پیش‌بینی شده ‌بود به پایان برسد. نگاهی به پرداختی‌هایی که تاکنون نیز انجام شده، موید این مطلب است. تاکنون که 94درصد پروژه پیش رفته، حجم پرداختی‌ها معادل 4میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است».

همچنین در این نشست حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه‌یی فاز 19 به تشریح اطلاعات فنی این پروژه پرداخت. وی بیان کرد که درحال حاضر تمامی واحدهای پالایشگاهی فاز 19پارس جنوبی در مدار قرار گرفته‌اند. طرح توسعه فاز 19پارس‌جنوبی با هدف استخراج 56 میلیون ‌تن گاز غنی ترش از محل میدان و ارسال آن به پالایشگاه برای تولید

50 میلیون ‌تن گاز شیرین، 75هزار بشکه میعانات گازی، 2800تن گاز مایع شامل LPG، بوتان و پروپان، 2700تن گاز اتان و 400تن گوگرد دنبال اجرا می‌شود. وی از حفر 13چاه توسعه‌یی و 2حلقه چاه توصیفی خبر داد که با قرار گرفتن در کنار

6 حلقه چاهی که پیش از این وجود داشت کار استخراج 56 میلیون متر مکعب گاز ترش را انجام می‌دهند. وی از پایان یافتن 58کیلومتر عملیات حفاری در 15حلقه چاه تا پایان سال 94 خبر داد و گفت: عملیات حفاری در عمق 3هزار تا 3هزار و 500کیلومتری در هر چاه صورت پذیرفته است. مسعودی ابراز امیدواری کرد که با پایان یافتن نصب سکوهای A19 و C19 در خلیج فارس به زودی سکوی B19 که درحال حاضر در یارد خرمشهر درحال ساخت است تا پایان سال در محل خود در خلیج فارس نصب شود و عملیات بهره‌برداری آن آغاز شود. انجام 14میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی، 380هزار متر مکعب بتن‌ریزی و استفاده از 63هزار تن سازه فلزی و 4مخزن با ظرفیت 7200تن از دیگر ویژگی‌های فاز 19 در بخش خشکی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر