سد ایرانیان در برابر بحران آب

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۸

«باید راجع به آب گفت‌وگو کنیم» این محور نشستی بود که روز دوشنبه برای حضور در آن دعوت شده بودیم. در مسیر وقتی در خیابان پاستور قدم می‌زدم به این فکر کردم که همین که مساله آب به‌خیابان پاستور رسیده و دیگر فقط به اتوبان نیایش و ساختمان وزارت نیرو ختم نمی‌شود خود نشانه خوبی برای حل بحران در کشور است.

همین که افرادی مختلف از رسانه و فعالان اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی روز دوشنبه مسیری واحد را برای رسیدن به‌مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری طی کردند خود این قابلیت را دارد که فصلی جدید هم در ماجرای بحران آب و هم در باز تعریف روابط میان نهادهای مختلف جامعه ایران باشد.

روزهای گذشته راجع به آب بسیار نوشتیم، از یک سو مصرف بخش خانگی تا فرسوده بودن شبکه فاضلاب و از سوی دیگر سهم بالای بخش کشاورزی در مایه حیات کشور. حالا اما شعاری مطرح شده که فی‌نفسه پیوندی میان نهادهای مختلف مرتبط با آب خواهد بود. این نهادها هر کدام اگرچه در به‌وجود آمدن شرایط فعلی نقش داشته‌اند اکنون خود نیز از آن متضرر هستند. البته از شعار تا عمل فاصله‌یی است که باتوجه به‌حضور وزنه‌های قوی در شکل‌گیری این شعار این امید وجود دارد که این‌بار جامعه ایرانی برخلاف «شعارزدگی» همیشگی خود مسیری متفاوت طی کند. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با همکاری انجمن جامعه‌شناسی کشور، اندیشکده تدبیر آب و مرکز مطالعات فرهنگی سلسله نشست‌هایی با محوریت آب، فرهنگ و جامعه برگزار می‌کنند. روز دوشنبه پیش درآمد این نشست‌ها جمهوری بود.

در این نشست حسام‌الدین‌آشنا مشاور ریاست‌جمهوری، محمد قانعی‌راد رییس انجمن جامعه‌شناسی کشور، انوش اسفندیاری رییس اندیشکده تدبیر آب ایران و هادی خانیکی رییس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات به‌تشریح اهداف این جلسه‌ها در جمع خبرنگاران پرداختند. فصل مشترک سخنان این مسوولان در این جلسه کنار گذاشتن نگاه بخشی به آب و ضرورت پرداختن به آن از منظر یک بحران ملی بود.

مشاور رییس‌جمهور از ضرورت یک «توبه دسته جمعی» در موقعیت فعلی سخن گفت و رییس انجمن جامعه‌شناسی کشور برضرورت «تامل در نفس» برای نایل شدن به توبه دسته جمعی تاکید کرد. او از سال‌های بعد از انقلاب و تلاش‌های «جهاد سازندگی» که با نیت سازندگی موجب وضعیت کنونی شده نیز صحبت کرد.

در این نشست اعلام شد که تا پایان سال 1393 تعداد 14 نشست و میزگرد با محوریت آب، فرهنگ و جامعه برگزار می‌شود. در این نشست‌ها از حضور فعالان حوزه‌های مختلف و مرتبط با بحران آب استفاده خواهد شد. مسوولان وزارتی و فعالان فرهنگی، اجتماعی، ‌اقتصادی و رسانه‌یی در لیست افراد دعوت شده به چشم می‌خورند.

در پایان جلسه نیز این مسوولان به گفت‌وگو با رسانه‌ها پرداختند. محمد قانعی‌راد رییس انجمن جامعه‌شناسی کشور در پاسخ به خبرنگار «تعادل» درباره امکان حضور کارشناسان بین‌المللی در این نشست‌ها گفت: «با توجه به تحقیقاتی که نمایندگان بعضی از موسسات مانند یونسکو درباره بحران آب در ایران داشته‌اند این امکان وجود دارد که از تجربیات آنها نیز در این جلسات استفاده کنیم.»

نشست بعدی این گروه روز چهارشنبه در سالن مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر