کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۷۳۲

رشد 2 دلاری قیمت

نفت سبک ایران

شانا قیمت نفت تحت تاثیر اقدام اوپک به کنترل تولید و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی درباره حرکت به سمت تراز عرضه و تقاضای نفت تا پایان امسال، پس از ٦ هفته پیاپی کاهش، افزایش یافت و نفت ایران بالای ٤٠ دلار برای هر بشکه معامله شد. قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ١٢ آگوست (جمعه، ٢٢ مردادماه) با ٢دلار و ١١سنت افزایش به ٤١دلار و ٥٢سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت خام سبک ایران امسال تاکنون ٣٧ دلار و ٧١ سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت نفت خام سنگین ایران با یک دلار و ٩٨ سنت افزایش به ٣٩ دلار و ٩٢ سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت سنگین ایران امسال تاکنون ٣٥ دلار و ٤٥سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی به ٤١دلار و ١٩ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، ٢ دلار و ٩ سنت افزایش نشان می‌دهد.


از سرگیری مذاکرات

«ترکیش استریم» با روسیه

ایسنا ترکیه و روسیه گفت‌وگوها را برای ازسرگیری ساخت خط لوله گاز ترک استریم آغاز کردند. روزنامه آذرنیوز گزارش داد که برات آلبایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه از آغاز گفت‌وگوهای این کشور با روسیه برای ازسرگیری ساخت خط لوله گاز ترک استریم خبر داده است. آلبایراک با ابراز امیدواری به عادی شدن روابط میان مسکو و آنکارا اعلام کرد: بازگشت روابط به وضع گذشته، به نفع ٢ کشور است. پروژه ترکیش استریم یک خط لوله پیشنهادی است که قرار است از روسیه و ترکیه عبور کند و پس از عبور از دریای سیاه به یونان در جنوب اروپا برسد. قرار است که از دسامبر سال ٢٠١٦ این پروژه عملیاتی شود. ترکیش استریم می‌تواند تا سال ٢٠٢٠ به‌وسیله چهار خط لوله سالانه حدود ٦٣ میلیاردمترمکعب گاز روسیه را به ترکیه و پس از آن از طریق یونان به جنوب اروپا انتقال دهد. ترکیه تاکنون تنها مجوز ساخت فاز نخست خط لوله را صادر کرده است.


رایزنی‌های ‌«آی‌پی» ادامه دارد

ایرنا به دنبال انتشار اخباری در رسانه‌های پاکستان به نقل از برخی مقام‌های شرکت دولتی گاز پاکستان مبنی بر بایگانی و کنار گذاشته شدن برخی طرح‌های احداث خط لوله گاز در این کشور از جمله خط لوله گاز ایران-پاکستان (آی‌پی)، وزارت نفت و منابع پاکستان با صدور بیانیه‌یی، بایگانی شدن آی‌پی را تکذیب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی پاکستان، در بیانیه وزارت نفت و منابع طبیعی این کشور آمده است که با توجه به مسائل موجود در زمینه انجام معاملات دلاری با ایران و تاثیر آن بر طرح آی‌پی، این موضوع همچنان در سطوح عالی از سوی مقام‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط ایران و پاکستان مورد گفت‌وگو قرار دارد.

در این بیانیه تاکید شده است که امکان‌سنجی و صرفه اقتصادی تمام طرح‌های موجود برای احداث خط لوله گاز در پاکستان از جمله خط لوله بندر گوادر تا نوابشاه، خط لوله آی‌پی، خط لوله «تاپی» (طرح واردات گاز از ترکمنستان) و خط لوله جنوب-شمال (از کراچی تا لاهور) از قبل توسط شرکت گاز تحت نظارت وزارت نفت پاکستان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.


تامین برق پاکستان

از روسیه و ترکمنستان

همزمان با تلاش دولت کنونی پاکستان برای گسترش روابط و همکاری با کشورهای آسیای میانه و روسیه به ویژه در حوزه انرژی، اکنون رسانه‌های پاکستان از پیشنهاد روسیه و ترکمنستان برای صادرات برق به پاکستان و علاقه‌مندی پاکستان به این پیشنهاد خبر می‌دهند. روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» پاکستان روز شنبه به نقل از یک مقام رسمی این کشور بدون ذکر نام وی نوشت: مدتی پیش روسیه و ترکمنستان پیشنهادهایی به پاکستان درخصوص صادرات برق به این کشور از طریق پیوستن به طرح «کاسا-1000» مطرح و اعلام کردندکه آمادگی دارند تا در فصل زمستان که تاجیکستان و قرقیزستان توان صادرات برق به پاکستان را ندارند، برق مورد نیاز پاکستان در فصل سرد (اکتبر تا آوریل به مدت 6 ماه) را تامین کنند. هنوز جزییات پیشنهاد روسیه و ترکمنستان به پاکستان از جمله اینکه این کشورها برای صادرات چه میزان برق و با چه قیمتی به پاکستان آمادگی دارند، اعلام نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر