کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۴۶

تصادف نفتکش ایرانی در تنگه سنگاپور

ایرنا| مقامات حمل و نقل سنگاپور اعلام کردند: یک نفتکش ایرانی با یک کشتی کانتینربر در تنگه سنگاپور برخورد کرد، اما این برخورد با وجود به وجود آمدن آسیب، باعث آلودگی آب‌های منطقه نشد. سازمان دریایی و بنادر سنگاپور اعلام کرد: برخورد نفتکش «دریم 2» وابسته به شرکت ملی نفتکش ایران و کشتی کانتینربر «ام.اس.سی الکساندرا» وابسته به دومین شرکت بزرگ کانتینربر جهان در سوییس پنج‌شنبه شب اتفاق افتاد. سازمان دریایی و بنادر سنگاپور و شرکت سوییسی اعلام کردند: براثر این برخورد تعدادی از کانتینرها در دریا و تعدادی نیز روی عرشه نفتکش ایرانی سقوط کردند. مدیریت شرکت کانتینربر سوییس نیز به نوشته روز جمعه تارنمای «مالیزیا کینی» در بیانیه‌یی تصریح کرد: در این برخورد به فردی آسیب نرسید یا آلودگی ایجاد نشد، هر چند آسیب قابل توجهی به بدنه «ام.اس.سی الکساندرا» وارد شده است. در این حادثه 10 کانتینر خالی به دریا پرتاب شد و چهار کانتینر نیز روی عرشه نفتکش ایرانی سقوط کرد. سازمان دریایی و بنادر سنگاپور نیز اعلام کرد: به نفتکش «دریم 2» ایران نیز آسیب‌هایی وارد شده است، اما هر دو کشتی در سنگاپور لنگر انداخته‌اند.


3ماه تا راه‌اندازی مجدد بوعلی

شانا| مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از راه‌اندازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا ظرف ٢ تا 3ماه آینده خبر داد و گفت: شرکت فرانسوی اکسنس برای مشاوره و بازسازی این واحد به صورت کوتاه‌مدت با ما همکاری می‌کند. علی محمد بساق‌زاده با تاکید بر اینکه در صورت به وجود نیامدن مشکل خاص، واحد پارازایلین مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ظرف ٢ تا 3ماه آینده راه‌اندازی می‌شود، افزود: در مسیر بازسازی این واحد بنا داریم از مشاوره و همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی مانند شرکت فرانسوی اکسنس به صورت کوتاه‌مدت استفاده کنیم. وی گفت: اقدام‌های بازرسی از قسمت‌های مختلف واحد پارازایلین که دچار حریق شد، در حال انجام است. بساق‌زاده با اشاره به عمر ١٠ساله مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا خاطرنشان کرد: اقدام‌هایی برای بهینه‌سازی و طراحی این مجتمع با هدف افزایش راندمان در دستور کار قرار گرفته است که در این مسیر هم از تجربه فرانسوی‌ها در کوتاه‌مدت استفاده خواهیم کرد.


افزایش پایداری شبکه انتقال گاز شمال ایران

شانا| پایداری شبکه انتقال گاز شمال کشور با بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا و از سه محور افزایش می‌یابد. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار کرد: پیشرفت اجرای خط لوله ١٧٠ کیلومتری دامغان- نکا از ٦٥ درصد فراتر رفته است و با بهره‌برداری از این پروژه شاهد تقویت گازرسانی به شمال کشور خواهیم بود.

حسن منتظرتربتی به اتفاق‌های سال ٨٦ و قطع گاز ترکمنستان اشاره کرد و با بیان اینکه پس از این موضوع، شرکت ملی گاز ایران تصمیم گرفت شبکه گاز منطقه شمال کشور را از چند محور پشتیبانی کند، تصریح کرد: بر این اساس اجرای پروژه‌های گازرسانی از سه محور در دستور کار قرار گرفت. وی با بیان اینکه محور نخست، «میامی- دشت» بود که شبکه گاز استان گلستان را تقویت می‌کرد، ادامه داد: محور دوم نیز رشت بود که برای تحقق آن خط لوله سوم سراسری تا این منطقه اجرا و این استان از سمت گیلان تقویت می‌شد.


پیشنهاد ونزوئلا به اوپک

ایرنا| «ائولوخو دل پینو» وزیر نفت ونزوئلا به «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان اوپک پیشنهاد داد که یک جلسه بین کشورهای عضو و غیرعضو برای توافق یک مکانیسم ثبات قیمت برگزار شود. به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهوری ونزوئلا پنج‌شنبه شب ضمن اعلام این خبر اطلاع داد؛ هدف این جلسه برقراری اقدامات مشترک است که اجازه افزایش تدریجی قیمت نفت به 40، 50 و 60 دلار در ازای هر بشکه را بدهد. بحران اقتصادی ونزوئلا به دلیل کاهش قیمت نفت از 2 سال قبل که بیش از 40درصد کاهش یافت، وخیم‌تر شده است.


واگذاری دارایی شرکت شورون

شانا| شورون، دومین شرکت بزرگ امریکایی، بخشی از دارایی‌های نفتی خود را که ارزش آن 5میلیارد دلار است، واگذار می‌کند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، شرکت شورون، دومین شرکت بزرگ امریکایی قصد دارد، برخی دارایی‌های خود را در آسیا به ارزش پنج میلیارد دلار واگذار کند. این روزنامه گزارش کرد: این شرکت قرار است که در ماه جاری (آگوست) بخشی از دارایی‌های خود در چین را به فروش بگذارد؛ شورون در ماه اکتبر پارسال اعلام کرد که قصد دارد حدود ١٠ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را تا سال ٢٠١٧ میلادی واگذار کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر