کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۳۸

تهدید شاهدایی

مبنی‌بر استفاده از اهرم خوراک

نیپنا معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت‌های بخش خصوصی که الزام‌ها، قوانین و دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت نکنند، با برخورد قاطع وزارت نفت از جمله قطع خوراک مواجه خواهند شد.

مرضیه شاهدایی افزود: براساس دستور و ابلاغیه وزیرنفت، تمام هلدینگ‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی باید به‌طور کامل اصول HSE را رعایت کنند و با شرکت‌های متخلف برخورد‌های لازم انجام می‌شود.

شاهدایی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌هایی که به تازگی به طرح‌ها و مجتمع‌ها ابلاغ شده است، باید شرکت‌ها مواردی از جمله نیاز به خرید تجهیزات جدید، کنترل آب واحد‌های آتش‌نشانی و نیز فوم مورد نیاز را به‌طور دقیق و جدی مورد بازبینی قرار دهند و از سوی دیگر مناطق پرخطر در محدوده فعالیت‌های خود را به‌طور دایم پایش کنند.

شاهدایی درباره حادثه آتش‌سوزی در مجتمع پتروشیمی بیستون اظهار کرد: علت دقیق حادثه در دست بررسی است، اما یکی از احتمال‌های بروز این رخداد، تجمع گاز در مخزن بوده است که سبب شد فشار گاز بالا رفته و پس از ترکیب با اکسیژن آتش‌سوزی به وجود آید وعامل به وجود آمدن جرقه توسط همکاران در حال بررسی نهایی است.


دور جدید حفاری در خزر

شانا سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر طی روزهای اخیر در موقعیت ٨,١ خزر مستقر شده است و پس از ابلاغ وزیر نفت، دور جدید حفاری‌های اکتشافی شرکت نفت خزر در موقعیت جدید آغاز می‌شود.

فرهنگ خطیبی، سرپرست شرکت نفت خزر با اشاره به پایان عملیات جابه‌جایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر برای استقرار در موقعیت جدید حفاری اکتشافی در خزر گفت: حفاری در آب‌های عمیق مقوله‌یی است که با توجه به شرایط ویژه‌ محیطی عملیات، تفاوت چشمگیری با حفاری در خشکی و آب‌های کم‌عمق دارد.

وی با اعلام اینکه آغاز دور جدید فعالیت‌های حفاری در خزر مستلزم ابلاغ از سوی وزیر نفت است، تصریح کرد: پیش‌تر مجوز این عملیات از طریق شورای عالی امنیت ملی کشور صادر شده است.

بر پایه این گزارش، با اجرای عملیات جداسازی لنگرهای سکوی امیرکبیر از موقعیت ٦,٢ در میدان سردار جنگل در دریای خزر، شناورهای کاسپین از طریق نیروی کشش (یدک‌کشی) اقدام به جابه‌جایی این سازه عظیم ١٥هزار تنی کردند و سکو در موقعیت جدید در بلوک 1.8 مستقر شد. عملیات پیش لنگراندازی که مقدمه‌یی برای عملیات جابه‌جایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر بود، طی ماه‌های گذشته اجرا و پس از آن عملیات جابه‌جایی، انتقال و استقرار سکو با هدف دستیابی به افق‌های جدید و استمرار فعالیت‌های اکتشافی در دریای خزر طبق برنامه با موفقیت انجام شد.


هزینه تولید نفت شیل

به 2 دلار رسید

ایرنا روزنامه مرکوری نیوز امریکا از کاهش حیرت‌آور هزینه تولید برخی شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل در امریکا خبر داد. هزینه تولید شرکت پایونیر در حوزه پرمین به 2 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

این روزنامه نوشت: کاهش اخیر قیمت‌های نفت زندگی را برای تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که به لحاظ مالی در شرایط دشواری قرار دارند، سخت می‌کند، زیرا افزایش روزافزون کارایی تولید نفت شیل (نفت ماسه‌یی) به‌طور مرتب از قدرت تاثیرگذاری سیاست اوپک مبنی بر از میدان به در کردن رقبا با استفاده از افزایش تولید و کاهش قیمت می‌کاهد.

هزینه تولید نفت شیل امریکا در اوایل سال 2014 بیش از 80 دلار در هر بشکه بود و تفاوت فاحشی با هزینه تولید نفت معمول کشورهای اوپک داشت. هزینه تولید نفت در کشورهای کویت، عربستان، عراق و امارات به ترتیب 8.5، 9.90، 10.70 و 12.3 دلار در هر بشکه است.

«اسکات شفیلد» مدیرعامل شرکت پایونیر به رویترز گفت: باور شرکت من این است که پرمین تنها علت رشد بخش نفت امریکا در بلندمدت است و تولید نفت این حوزه از روزانه 2میلیون به 5میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش سه ماهه دوم شرکت پایونیر، هزینه تولید این شرکت در منطقه غرب تگزاس نیز به 2 دلار و 25 سنت در هر بشکه کاهش یافته است.


از سر‌گیری صادرات نفت لیبی

ایلنا شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که دنبال انعقاد توافق با نیروهای محافظ تاسیسات نفتی این کشور قصد دارد، صادرات نفت را از سه پایانه آغاز کند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌یی که یک‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که توافق میان دولت وحدت ملی و نیروهای محافظ تاسیسات نفتی را در زمینه بازگشایی سه بندر در شرق این کشور بدون قید و شرط می‌پذیرد.

این توافق می‌تواند صادرات نفت لیبی را که به خاطر درگیری میان گروه‌های شبه‌نظامی مختلف مختل شده بود، بار دیگر احیا کند.

نیروهای محافظ تاسیسات نفتی لیبی که نیرویی خودمختار است و مانند گروه‌های شبه‌نظامی رفتار می‌کند، طی 18 ماه گذشته تاسیسات نفتی مذکور را تعطیل کرده بود.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که علاوه بر از سر‌گیری صادرات، کارکنان به کارشان فراخوانده خواهند شد و با خریداران بین‌المللی گفت‌وگو خواهد شد.

این شرکت در عین حال هشدار داد که هنوز موانع امنیتی و سیاسی زیادی وجود دارد که پیش از بارگیری و صدور نفت باید آنها را برطرف کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر