ساز مخالفت بریتانیا، کانادا و نیجریه با قیمت نفت

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۵۳

گروه انرژی| نادی صبوری|

ورق در حال برگشتن است. کانادا با فاصله گرفتن از آتش‌سوزی در حال احیای تولید نفت، دولت نیجریه در حال رخ دادن آتش‌بس با شورشیان و بریتانیا نیز مصمم به نواختن آهنگ جدایی از اتحادیه اروپا. تمام چیزهایی که فشاری بر بازار نفت تلقی شده و می‌تواند اثر واقعی افزایش تولید نفت ایران که تاکنون به واسطه این مسائل چندان نمایان نشده بود را به تمام تماشاچیان نشان دهد. از سوی دیگر با ماندگاری چند هفته‌یی بازار نفت در کانال ۵۰ دلاری، امریکایی‌ها به فکر روشن کردن دوباره تنور نفت شیل افتاده‌اند. خبرها یکی پس از دیگری از فشار بر بازار نفت حکایت می‌کند و در حالی که بسیاری پیش از این اعتقاد داشتند، نفت بالای ۶۵ دلار برای امریکایی‌ها صرفه خواهد داشت مسائل رخ داده در بازار این امیدها را نیز کمرنگ کرده و مرز ورود دوباره تولید‌کنندگان نفت شیل به بازار را هر روز به سوی عددهای پایین‌تر کاهش می‌دهد. وال‌استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی نوشت که انتشار نتایج نظرسنجی‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همزمان با انتشار نتایج رفراندوم بازار نفت را احساساتی کرده و آن را با کاهشی دوباره مواجه کرد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال بهای طلای سیاه روز سه‌شنبه در ادامه عدم اطمینان فعالان بازار نسبت به سرنوشت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و سطح مازاد عرضه موجود در بازار با کاهش مواجه شد.

بهای برنت دریای شمال در بازارهای جهانی در روز گذشته با 1.1درصد کاهش به ۵۰ دلار و ۱۱ سنت در معاملات فیچر بورس لندن رسید. در قاره امریکا نیز نفت وست تگزاس اینترمدیت در بورس نیویورک با 0.8درصد کاهش در رقم ۴۹ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه معامله شد.

بازار نفت اخیرا در واکنش به مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با کاهش مواجه شده بود. این در حالی بود که به واسطه اختلال عرضه ناگهانی پیش آمده در نیجریه و امریکا و با وجود افزایش تولید نفت ایران بازار قبل از اخبار رفراندوم بریتانیا رو به افزایش بود. در نهایت با مشخص شدن این مساله که بیشتر بریتانیایی‌ها تمایل به ماندن این کشور در اتحادیه اروپا دارند بازار به کانال ۵۰ دلاری بازگشت.

انتشار خبر نتایج رفراندوم در بریتانیا اما با انتشار دو نظرسنجی همزمان شد. یکی از این نظرسنجی‌ها که از سوی طرفداران خروج از اتحادیه اروپا منتشر شده بود، نشان می‌داد که ۴۴درصد شرکت‌کنندگان خواستار خروج هستند و تنها ۴۲درصد آنها طرفدار باقی ماندن کشور مغرور در جمع دیگر اروپایی‌ها. از سوی دیگر اما یک نظرسنجی از طرف خواستاران ماندن در اتحادیه اروپا نشان می‌داد که ۴۹درصد افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی خواهان باقی‌ماندن بریتانیا در اتحادیه قاره سبز هستند.

با توجه به قتل نمایندگان حامیان ماندن در اتحادیه اروپا در بریتانیا مسائل درباره سرنوشت این اتفاق گره خورده است.

تحلیلگران کامرز بانک روز گذشته خطاب به مشتریان خود نوشتند که اتفاق‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد نظر مردم نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا چه اندازه متغیر است و واکنش احساسی بازار نفت نسبت به این مساله قابل درک خواهد بود.

به گفته این تحلیلگران هر چند ممکن است بازار نفتی تاثیری قوی و مستقیم از «برگزیت» نگیرد اما خسارت‌های ناخواسته‌یی را از این مساله متحمل خواهد شد.

خروج بریتانیا اشتها برای دارایی‌ها با ریسک بالاتر مانند کالا را کاهش خواهد داد و از سوی دیگر تقویت ارزش دلار که با فرض خروج بریتانیا رخ خواهد داد نیز با بالا بردن بهای این ارز قیمت نفت را کاهش خواهد داد.

همچنین چشم‌انداز مبهم و مه‌آلود بازار نفت نیز برخی سرمایه‌گذاران را در حاشیه بازار نگه داشته و جرات ورود را از آنها گرفته است.

گزارش‌هایی نیز مبنی بر آتش‌بس میان دولت نیجریه و شورشیان این کشور موسوم به «انتقام‌جویان دلتای نیجر» منتشر شده است. اتفاقی که در صورت صحت به معنای فشاری بیشتر بر روز بازار نفت خواهد بود. تحلیلگران کامرز بانک نوشته‌اند که اگر این آتش‌بس واقعا اتفاق افتاده باشد به معنای بازگشت سریع تولید نفت نیجریه به بازار طلای سیاه خواهد بود.

این مساله با تلاش‌های کانادا برای بازگرداندن تولید نفت شیل خود همراه شده که به واسطه آتش‌سوزی رخ داده با اختلال مواجه شده بود.

چشم بازار از سویی دیگر نیز به آمار ذخیره نفتی ایالات متحده دوخته شده است. در حالی که تولید نفت شیل در امریکا در هفته‌های اخیر با کاهش مواجه بوده، میزان ذخایر نفتی همچنان در بالاترین سطح هشت سال گذشته قرار گرفته است.

نشانه‌هایی نیز مبنی بر آماده شدن برخی سرمایه‌گذاران برای به کار انداختن دوباره چاه‌های حفاری با بالا رفتن قیمت وجود دارد.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی بیکر هیوز تعداد چاه‌های حفاری امریکا با افزایش در هفته‌های اخیر به ۳۳۷ عدد رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر