کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۷۹

2 سال تا نهایی شدن بیدبلند

تعادل| مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اینکه پالایشگاه بیدبلند٢ مطابق برنامه حدود ٣٠درصد پیشرفت دارد، گفت: پیش بینی می‌شود فاز نخست این طرح تا سال ٩٧ نهایی شود.

عادل نژاد سلیم با بیان این مطلب اظهار کرد: طرح ساخت پالایشگاه بیدبلند ٢ برای هلدینگ خلیج فارس به واسطه تامین خوراک چند طرح اهمیت زیادی دارد و در اولویت برنامه‌های کاری این شرکت قرار گرفته است.

وی بر اهمیت طرح پالایشگاه بیدبلند ٢ تاکید کرد و با اشاره به اینکه این طرح از بیش از یک سال گذشته به این شرکت برای اجرا تحویل شد، افزود: در صورت تکمیل فاز نخست این طرح تا سال ٩٧، این پالایشگاه در مدت زمان ٣٠ماهه اجرایی شده است.

نژاد سلیم به فعال شدن فاینانس این طرح اشاره کرد و گفت: برای این طرح به بیش از ٢,٨میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز است. براساس اعلام وزارت نفت، هم‌اکنون تعداد زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس از ١٥ به ٦٠شرکت افزایش یافته است. شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس سالانه ٨ تا ٩میلیارد دلار محصول صادر می‌کنند، در سال ٩٢ براساس اعلام نشریه‌های بین‌المللی این شرکت با ٨,٢میلیارد دلار صادرات به عنوان دومین شرکت بزرگ تولید‌کننده محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس در سال ٩٢ در مجموع ١٥,٥میلیون تن محصول روانه بازارهای داخلی و خارجی کرده، ظرفیت اسمی این شرکت هم‌اکنون سالانه ٢٢میلیون تن است. بسترهای مطلوب ایجادشده در صنعت پتروشیمی زمینه تقویت و سرمایه‌گذاری را در بخش صنایع پایین دستی فراهم کرده است. برای توسعه هر صنعت، باید حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش آن صنعت مورد توجه ویژه قرار گرفته و همه حلقه‌های این زنجیره مد نظر قرار گیرد و در پتروشیمی می‌توان این هدف را در یک بازه زمانی کوتاه محقق کرد.

ایجاد تعامل موثر برای هم‌افزایی و افزایش توان رقابتی در استفاده از ابزار و فرصت‌های بازار داخلی به‌عنوان سکوی پرتاب به بازارهای جهانی با تکمیل زنجیره ارزش محقق خواهد شد و توسعه صنعت پتروشیمی ایران باید افزون بر بخش‌های بالادستی در صنایع تکمیلی نیز با برنامه‌ریزی محقق شود.


شروع بارگیری سکو A19

تعادل| بارگیری سکوی فاز A١٩ با ظرفیت فراورش یک میلیارد فوت مکعب گاز امروز (پنج‌شنبه، ٢٧خردادماه) از یارد خرمشهر آغاز می‌شود. این سکو که پیش از این خبر بارگیری آن در هفته جاری توسط مسعودی، مجری این فاز به روزنامه «تعادل» داده شده بود، با بهره‌برداری کامل امکان برداشت

1میلیارد متر مکعب گاز ترش معادل 1 فاز استاندارد را در این منطقه ایجاد می‌کند. روز گذشته شانا نوشت که محسن جزایری، مدیر پروژه فاز ١٩پارس جنوبی بخش فراساحل شرکت تاسیسات دریایی اعلام کرده است: امروز (پنج‌شنبه، ٢٧خردادماه) بارگیری سکوی فاز A١٩ پارس جنوبی از یارد خرمشهر آغاز می‌شود و با قرارگیری روی بارج ابوذر ١١٠، روز شنبه (٢٩خردادماه) به پایان می‌رسد.

وی وزن سکوی فاز A١٩ پارس جنوبی را ٢٧٠٠تن اعلام کرد و افزود: این سکو ظرفیت فراورش یک میلیارد فوت مکعب گاز را دارد.

مدیر پروژه فاز ١٩ پارس جنوبی بخش فراساحل شرکت تاسیسات دریایی با بیان اینکه عملیات نصب این سکو در موقعیت خلیج فارس نیمه دوم تیرماه انجام می‌شود، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان آبان‌ماه تولید گاز از سکوی ١٩ش شروع می‌شود.

فاز ١٩ پارس جنوبی پیشتاز اجرای طرح‌های جدید توسعه میدان‌های گازی پارس جنوبی است که اردیبهشت‌ماه امسال شیرین‌سازی و تزریق گاز شیرین از این فاز به شبکه سراسری انجام شد.

این پروژه در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود ٢١٠کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی حدود ٢١٨هکتار بین پالایشگاه‌های فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.


استقبال بخش خصوصی از برق تجدیدپذیر

ایلنا| سیدمحمد صادق‌زاده مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با اشاره به تعهد ایران در کاپ 21 برای نصب و بهره‌برداری از حداقل 1500 مگاوت نیروگاه تجدیدپذیر تا سال 2030 گفت: در سال 94 و ابتدای 95 استقبال خوبی از طرف بخش خصوصی شده به‌طوری که حدود 5هزار مگاوات تقاضا از طرف بخش خصوصی برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه شده که نزدیک به 800مگاوات به قرارداد منجر شده و حدود 70 مگاوات نیز به بهره‌برداری رسیده است.

صادق‌زاده تصریح کرد: آمار یاد شده نشان می‌دهد استقبال بخش خصوصی در نیمه دوم 94 که روش جدید شکل گرفت و همچنین سال 95، خوب بوده البته باید در نظر داشت که احداث نیروگاه تجدیدپذیر گاهی 24 تا 30 ماه زمان می‌برد؛ لذا نتیجه را عملا 20 ماه دیگر می‌‎بینیم و تا آن زمان هم دیر نیست زیرا تا زمان آغاز تعهدات ایران در کاپ 21 هنوز فرصت باقی است.

وی با بیان اینکه عوارض انرژی‌های تجدیدپذیر تا ماه‌های آینده از سوی وزارت نیرو ابلاغ می‌شود، یادآور شد: در مورد صادرات یک ملاحظه وجود دارد و آن اینکه مجوز صادرت هم نیاز دارد که در آن عوارض صادرت برق را باید بخش خصوصی پرداخت کند چون منابعی مثل خورشید، باد و منابع تجدیدپذیر متعلق به ملت ایران هستند، اگر کسی بخواهد از آنها استفاده کند همچنان که از نفت و گاز استفاده می‌کند؛ باید هزینه بپردازد لذا در ازای این منابع هم باید عوارض پرداخت شود چرا که این منابع نعمت‌های خدادادی هستند که به رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر