کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۱۹

بارگیری از سکوهای A19 و B19

شانا| رحیم تبریزی، معاون مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی گفت: 2سکوی A19 و B19 پیشرفت 90درصدی داشتند و بارگیری سکوی A19 براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته اوایل تیرماه انجام می‌شود که انتظار داریم چهارماه پس از بارگیری، عملیات نصب سکو در دریا انجام شود و آبان ماه شاهد راه‌اندازی این سکو باشیم. وی با اشاره به بارگیری سکوی B19 در اواخر شهریورماه، افزود: این سکو نیز تا اواخر دیماه به بهره‌برداری خواهد رسید. تبریزی با بیان اینکه فاز ١٩ نخستین پروژه ٣٥ماهه است که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: با بهره‌برداری کامل این پروژه تولید دو میلیارد فوت مکعبی گاز از این فاز محقق خواهد شد. تبریزی با اشاره به بارگیری و نصب سکوی ١٩ C که پارسال انجام شد، اظهارکرد: هم‌اکنون تولید گاز از این سکو در حال انجام است و گاز تولیدی از آن نیز به شبکه سراسری تزریق می‌شود. معاون مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی درباره ساخت خطوط لوله فاز١٩ نیز ادامه داد: هم‌اکنون ساخت هفت خط لوله این فاز به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است، البته خطوط داخل میدانی سکوی ١٩ C در حال بهره‌برداری است.


هزینه حفاری در میدان آذر

سه برابر میدان اهواز

ایلنا| محمدرضا تاکایدی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره هزینه حفاری یک حلقه چاه نفت در مناطق مختلف نفتی گفت: هزینه حفاری بستگی به عمق و سایز چاه و همچنین نحوه حفاری ورتیکال یا عمودی و افقی و جهت داربودن چاه دارد. وی افزود: بطور معمول حفاری در خشکی بین 10تا 12میلیون دلار و در دریا بین 30 تا 35میلیون دلار هزینه دارد و البته در دریا و خشکی نیز بستگی به شرایط چاه‌ها نیز دارد. وی گفت: فیلد آذر چغر است باید 300روز حفاری کنیم و 300ضربدر هزینه اجاره دکل تقریبا سه برابر هزینه حفاری در میدان اهواز است لذا نوع چاه‌ها و میدانی که در آن حفاری می‌شود هزینه‌ها را متفاوت می‌کند. وی ادامه داد: در میدان آذر با 10میلیون دلار نمی‌توان حفاری کرد و باید 16 تا 18میلیون دلار هزینه کنیم تا حفاری انجام شود. تاکایدی خاطرنشان کرد: در آب‌های خزر هزینه اجاره دکل نیمه شناور برای حفاری نزدیک 400هزار دلار است یعنی 2 تا 3برابر دکل جکاپ است یعنی اگر حفاری در چاه کم عمق 70متری 35میلیون دلار است در خزر 70میلیون دلار است.


صرفه‌جویی برق با بسته‌های تشویقی

ایسنا| آرش کردی مدیرعامل توانیر گفت: بسته‌های تشویقی مدیریت مصرف برق نسبت به سال گذشته بهبود یافته، چرا که نرخ برای صنایعی که از دیزل‌ها استفاده می‌کردند از 95تومان به 150تومان افزایش یافته و همچنین 0.4لیتر مکعب سوخت برعهده توانیر قرار گرفته است. وی ادامه داد: این مساله بیانگر رشد 50درصدی ضریب تشویقی توانیر برای صنایع است که به نظر می‌رسد می‌تواند تاثیرات مثبتی در میزان مصرف برق داشته باشد. کردی با اشاره به موضوع ذخیره عملیاتی گفت: این موضوع مربوط به صنایعی می‌شود که بطور داوطلبانه برای همکاری با صنعت برق ابراز آمادگی کردند. وی اظهار کرد: اگر ما دچار کمبود برق شویم 24ساعت قبل با این صنایع هماهنگ می‌کنیم که میزان مصرف خود را کاهش دهند و برهمین اساس مشوق‌هایی را برای آنها در نظر گرفته‌ایم. مدیرعامل توانیر گفت: حتی اگر دچار کمبود نیز شویم برای صنایعی که ابراز آمادگی کرده‌اند، مشوق‌هایی را درنظر گرفته‌ایم.


خط لوله صادراتی نهم سراسری

شانا| حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص تاسیسات تقویت گازگفت: خط هشتم سراسری تعریف شده و هم‌اکنون ٨٠درصد پیشرفت دارد و براساس برنامه، امسال به بهره‌برداری می‌رسند. به‌طور میانگین سالانه یک‌هزار و ٥٠٠کیلومتر خط لوله و پنج تاسیسات تقویت فشار از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ساخته می‌شود. همچنین وی درخصوص برنامه‌های امسال گفت: امسال بنا داریم خط لوله نهم سراسری را آغاز کنیم و این پروژه را در مدت دو سال و نیم به بهره‌برداری برسانیم. تربتی درخصوص برنامه‌های در حال اجرا گفت: صادرات گاز به عراق و پاکستان ازجمله محورهای کاری این شرکت به‌شمار می‌رود که در توسعه صنعت گاز نیز به آن پرداخته شده است. از سوی دیگر، بحث صادرات گاز به عمان نیز در دستور کار است که از طریق اجرای خط لوله زیردریایی محقق می‌شود. این پروژه هم‌اکنون در مرحله نقشه‌برداری است و در صورتی که نهایی و به شرکت مهندسی منتقل شود، امکان اجرای آن وجود دارد. یکی از پروژه‌هایی که برای ما مهم بوده و به‌شدت پیگیر آن هستیم، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان است. هم‌اکنون گاز از طریق خط لوله هفتم سراسری تا ورودی استان سیستان و بلوچستان رسیده و شهرستان ایرانشهر نیز به شبکه سراسری گاز متصل شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر