کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۵۵

ضمانت اجرایی محکم‌تر قراردادهای نفتی

شانا محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در نخستین جلسه شفاف‌سازی فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکت‌های ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید بر ضرورت انتقال فناوری به عنوان یکی از اهداف اصلی قراردادهای جدید نفتی تاکید کرد و گفت: مبحث انتقال فناوری در این قراردادها از ضمانت اجرایی محکم‌تری برخوردار شده است. وی افزود: شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت نفت، ورود به حوزه کسب و کار جدیدی را تجربه خواهند کرد که مبتنی بر ریسک است و با اتکا به فناوری، می‌توان این ریسک را مدیریت کرد. مقدم ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های ایرانی بتوانند در بلندمدت به جایگاه شایسته‌یی در حوزه E&P دست یابند. وی اظهار داشت، این معاونت بر اساس دستور وزیر نفت، شفافیت و عدالت را به عنوان ٢ رکن اصلی در فرآیند شناسایی شرکت‌های متقاضی فعالیت در قالب E&P مدنظر قرار داده است.


سیستم فاضلاب برای 40 درصد از کشور

ایسنا حمیدرضا تشیعی، معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: 40درصد از جمعیت کل کشور از سیستم فاضلاب برخوردار هستند. وی بیان کرد: 74درصد از جمعیت روستایی کشور از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند. معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب تصریح کرد: 90درصد از جمعیت شهری در ایران تحت پوشش آب سالم آشامیدنی قرار دارند. تشیعی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید به بخش آب و فاضلاب در کشور توجه ویژه‌یی دارد. وی ادامه داد: تعداد مشترکان آب در مناطق شهری کشور بیش از 14میلیون است.


مدیریت صرفه‌جویی انرژی با همکاری ژاپنی‌ها

ایسنا مجید محمدی حسین آبادی، معاون امور بین‌الملل موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران گفت: به زودی و با امضای یک قرارداد میان ایران و ژاپن، چارچوب سیاست‌گذاری مدیریت صرفه‌جویی انرژی ایران تهیه می‌شود. وی گفت: اکنون تفاهمنامه همکاری با مرکز مطالعات خاورمیانه ژاپن با محوریت انتقال تجارب و فناوری‌های حوزه صرفه‌جویی انرژی امضا شده و در مرحله قرارداد که پیش‌نویس آن تهیه شده است، قصد داریم با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، مطالعات وسیعی را در مدت یک سال با همکاری ژاپنی‌ها انجام دهیم. براساس اعلام وزارت نفت، در پایان این مطالعه چارچوب سیاست‌گذاری مدیریت صرفه‌جویی انرژی ایران را رقم خواهیم زد.


فاینانس، دردسری برای صنعت برق

فارس علیرضا کلاهی، رییس سندیکایی صنعت برق گفت: صنعت برق به هیچ‌وجه با تحریم‌های بین‌المللی در ارتباط نبوده و نیست و تحریم به دلیل خودکفایی نتوانست به هیچ عنوان بر آن تاثیر بگذارد، بنابراین صنعت برق به‌طور مستقیم با دولت در ارتباط مستقیم است و چون دولت در تامین نقدینگی مشکل داشت، این بخش نیز دچار مشکل شده است. وی گفت: سکوت و عدم نقد ما به خاطر این است که باور داریم دولت قبلی در تمام ارکان دچار مشکلاتی بود و این میراث را به دولت جدید منتقل کرد. وی اظهار داشت که سوءمدیریت در 70درصد مشکلات اقتصادی تاثیر بسزایی داشته است. کلاهی گفت: فاینانس و وام، مشکل صنعت برق نیست و صنعت برق را گرفتار باتلاقی خواهد کرد که جبران آن سخت خواهد بود و حتی باعث از بین رفتن اعتبار در اجرای تعهدات بین‌المللی می‌شود.


مجوز هند برای تسویه بدهی 23میلیون دلاری نفتی

تسنیم شرکت هندوستان پترولیوم، مجوز دولت هند برای تسویه بدهی نفتی 23میلیون دلاری به ایران را دریافت کرد.‌ ام کی سورانا، رییس و مدیرعامل شرکت هندوستان پترولیوم گفت: «ما فرآیند تسویه 17.5میلیون دلار از این بدهی را آغاز کرده‌ایم و این بدهی را از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت خواهیم کرد.» این شرکت همچنین در حال مذاکره برای خرید سالانه 2میلیون تن نفت خام از ایران در قالب یک قرارداد تجاری است. این نفت توسط شرکت هندوستان پترولیوم و پالایشگاه شرکت میتال انرژی در بهاتیندا استفاده خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر