چشم هندی‌ها به 3میدان نفتی در ایران

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۶۴

تسنیم|

شرکت‌های هندی علاوه بر میدان گازی فرزاد ب به‌دنبال کسب مجوز فعالیت در ۲میدان کشف شده از ۱۶میدانی است که ایران احتمالا در آینده نزدیک آنها را از طریق مناقصه واگذار خواهد کرد.

به گزارش ایندیا تایمز، هند به‌دنبال افزایش واردات نفت از ایران است تا از این طریق بعد از لغو تحریم‌ها روابط اقتصادی و انرژی خود را با ایران تقویت کند.

یک منبع آگاه هندی گفت: شرکت ایندین اویل بزرگ‌ترین شرکت نفتی هند به ایران پیشنهاد کرده که حق اکتشاف و تولید نفت از یک میدان کشف شده را دریافت کند تا روابط دو طرف از رابطه صرفا خریدار و فروشنده به یک رابطه استراتژیک تبدیل شود. شرکت ایندین اویل گفته، نفت تولید شده از این میدان سپس می‌تواند به هند صادر شود.

شرکت ایندین اویل در سال مالی گذشته 1.2میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد. در سال مالی جاری که از ابتدای آوریل آغاز شده، این شرکت هندی به‌دنبال حداقل سه‌برابر کردن خرید نفت خود از ایران است.

سفر نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به تهران با هدف تقویت روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور انجام گرفت. این سفر تنها چند ماه پس از لغو تحریم‌های ایران صورت گرفته است.

علاوه بر شرکت ایندین اویل، شرکت اوان‌جی‌سی ویدش هند هم به‌دنبال کسب مجوز فعالیت در 2میدان کشف شده از 16میدانی است که ایران احتمالا در آینده نزدیک آنها را از طریق مناقصه واگذار خواهد کرد.

میادینی که شرکت اوان‌جی‌سی به‌دنبال آنهاست، علاوه بر میدان گازی فراساحلی فرزاد ب است که مذاکرات درباره آن در مراحل نهایی قرار دارد.

شرکت اوان‌جی‌سی در سال2008، میدان گازی فرزاد ب را در خلیج‌فارس کشف کرد. این میدان دارای 12.5تریلیون فوت مکعب گاز قابل استحصال است.

منابع آگاه گفتند، ایران هنوز پاسخی به درخواست‌ شرکت‌های هندی نداده است. با وجود این، تهران نسبت به اعطای امتیاز فعالیت در فرزاد ب به طرف هندی، ابراز تمایل کرده است. منابع آگاه گفتند که هند ممکن است در سال مالی 17-2016، تا 20میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کند، درحالی که این رقم در سال مالی گذشته حدود 11میلیون تن بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر