کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۸۵

افزایش تولید گاز

در پی افزایش مصرف

شانا|منوچهر طاهری مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: حجم انتقال گاز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ٢٥میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد و برنامه‌ریزی برای انتقال افزایش تولید نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. منوچهر طاهری با بیان اینکه برای انتقال گاز در فصل تابستان و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی مشخصی تعریف شده است، افزود: گازرسانی به نیروگاه‌ها در تابستان به روزانه ٢٤٠میلیون مترمکعب می‌رسد و این افزایش مصرف با تعمیرات اساسی تاسیسات و خطوط لوله شرکت انتقال گاز همزمان خواهد بود. وی گفت: افزون بر تعمیرات اساسی خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز، برنامه‌های تعویض پوشش و کلاس خط در مناطقی که نیاز به افزایش فشار خط دارند نیز در دستور کار قرار گرفته است. به گفته طاهری، امسال 5 ایستگاه جدید به ناوگان این شرکت افزوده می‌شود و ٢ ایستگاه کلیدی فراشبند و نورآباد نیز ارتقا می‌یابد.


مشارکت کره‌ای‌ها در راه‌اندازی فاز 14 پارس جنوبی

شانا|حمیدرضا جلال جلالی مدیرتوسعه بازار شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران با اشاره به امضای ٢ یادداشت تفاهم میان شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی IPMI و JS کره‌جنوبی گفت: این تفاهمنامه‌ها در حوزه مدیریتی، راه‌اندازی و همچنین تضمین‌های لازم منابع مالی اجرای فاز ١٤ پارس جنوبی امضا شده است. جلالی، پیشرفت فاز ١٤ پارس جنوبی را از نظر اجرایی ٤٠درصد و به صورت کلی ٦٥درصد در بخش IPMI اعلام کرد و افزود: چنانچه منابع مالی اجرای این فاز تامین شود، می‌توانیم با اجرای دو شیفته کار، تا پایان سال ٩٦ یک ردیف از این فاز را وارد مدار کنیم. وی همچنین از بررسی و انتخاب شریک خارجی از سوی IPMI برای اجرای فاز ١1 پارس جنوبی خبر داد و گفت: چنانچه مناقصه فاز ١١ پارس جنوبی اجرا شود این شرکت نیز بنا دارد با مشارکت یک شرکت خارجی در این مناقصه حضور یابد.


اعلام آمادگی روس‌ها و قزاق‌ها در جهت سوآپ

ایلنا|سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران درباره زمان آغاز عملیات سوآپ نفت خام گفت: ما در حال حاضر آمادگی لازم برای آغاز عملیات سوآپ را داریم و زمانی که امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اعلام کند کار را آغاز می‌کنیم. وی گفت: تاکنون قزاق‌ها و روس‌ها جهت عملیاتی شدن سوآپ اعلام آمادگی کرده‌اند، فقط باید تعدادی قرارداد امضا شود.

موسوی تاکید کرد: ما امکان سوآپ 200هزار بشکه در روز نفت خام را داریم وی اعلام کرده که ما به عنوان شرکت نفت آمادگی داریم که هر زمان شرکت نیکو به توافق برسد عملیات را آغاز کنیم. البته قمصری این مطلب را نیز گفته بود، کشورهایی که قبلا با آنها عملیات سوآپ را انجام می‌دادیم هنوز به ما اطمینان ندارند.


بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو (سرو)

ایرنا| نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی چادرملو (سرو) در دو واحد گازی هر یک به ظرفیت 166مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت 160مگاوات به ظرفیت کل 492مگاوات در قالب طرح‌های خصوصی با سرمایه‌گذاری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در کیلومتر20 جاده اردکان- نایین و در استان یزد ساخته شده است. پست 400کیلوولت این نیروگاه در شهریورماه 1392 برقدار و واحدهای نخست و دوم بخش گاز این نیروگاه در ماه‌های تیر و شهریور 1393 وارد مدار برق کشور شد. این نیروگاه دارای دو مخزن سوخت هر کدام به ظرفیت 20هزار مترمکعب بوده و سوخت اصلی آن گاز است که پیمانکار بخش ساختمانی، تجهیرات الکترونیکی و ساخت بخش بخار نیروگاه، شرکت «مپنا» و پیمانکار بخش پست، شرکت «فرانیرو» است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر