واگذاری پتروشیمی دماوند چوب لای چرخ پیشرفت فاز 2 عسلویه

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۵۳

گروه انرژی|

سرنوشت چندین و چند طرح پتروشیمی در منطقه عسلویه در گرو به نتیجه رسیدن پتروشیمی دماوند است و پرونده واگذاری این مجتمع در ساختمان خصوصی‌سازی خاک می‌خورد. ماجرای واگذاری پتروشیمی دماوند کم کم به ماجرایی شبیه واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بدل شده است. هیچ چیز آنقدر‌ها که باید برای قضاوت شفاف نیست اما تنها نکته محرض این است که این اتفاق‌ها در پیشرفت صنعت پتروشیمی ایران که در دوران فعلی یکی از مهم‌ترین نقاط امید محسوب می‌شود، وقفه‌های جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

پتروشیمی دماوند با وجود بارها عرضه در سازمان خصوصی‌سازی هنوز مشتری پیدا نکرده است. در کنار این مساله شواهد از این حکایت می‌کند که با توجه به اهمیت این مجتمع، شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در وضعیت فعلی که تقریبا تمامی آتوریته سابق خود در این صنعت را طی سال‌های خصوصی‌سازی از چنگ داده است، واگذاری این مجتمع را چندان منطقی تلقی نمی‌کند. اما مرضیه شاهدایی مدیرعامل NPC روز گذشته بیان کرده است که آنها تمام همکاری‌های لازم را با سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذار شدن این مجتمع انجام داده‌اند. پیش از این در اردیبهشت ماه سال گذشته و در زمان حضور عباس شعری‌مقدم بر مسند مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی او اعلام کرده بود که تاکنون چند بار طرح واگذاری پتروشیمی دماوند به بخش خصوصی ناکام مانده و بر اساس پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی، امکان واگذاری این مجتمع به کنسرسیوم‌ها فراهم شده است. اکنون با گذشت یک سال از آن تاریخ همچنان مساله واگذاری پتروشیمی دماوند به بخش خصوصی یا کنسرسیوم‌ها بی‌نتیجه باقی مانده است. این تعلل درواقع ضربه اصلی را به کل صنعت پتروشیمی ایران وارد می‌کند. به تازگی حسین شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی دماوند، اظهارکرده بود که اگر پتروشیمی دماوند به موقع اجرا نشود، بهره‌برداری از طرح‌های فاز دو عسلویه با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

عباس شعری مقدم سال گذشته یکی دیگر از سناریوهای واگذاری پتروشیمی دماوند را فروش این مجتمع به صورت بخش‌های جداگانه دانست و گفته بود: در این سناریو این مجتمع به چند شاخه تقسیم شده است و هر شاخه به صورت BOO (احداث، تملک و بهره‌برداری) به متقاضیان واگذار می‌شود؛ وانگهی در صورت واگذاری به این شیوه شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید تاسیسات جانبی و زیر بنایی را حفظ کند. اکنون اما روز گذشته مرضیه شاهدایی مدیرعامل فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از بزرگ‌ترین عوامل نفروختن پتروشیمی دماوند را سرمایه‌گذاری سنگین در این طرح دانست و افزود: واحدهای مصرف‌کننده تولیدات پتروشیمی دماوند که خواهان خرید سهام این مجتمع می‌باشند، مدعی هستند که قیمت سهام مجتمع پتروشیمی دماوند بالاست. شهریاری مدیرعامل پتروشیمی دماوند نیز چند روز پیش صحبت‌هایی را در همین رابطه مطرح کرده بود. مدیرعامل شرکت پتروشیمی دماوند گفته بود: دلیل نبود خریدار این است که فرآیند تبادلات بین دماوند و شرکت‌های پتروشیمی پیچیده است و ممکن است با تغییر سیاست‌گذاری‌ها برای راه‌اندازی طرح‌های فاز ٢ این پتروشیمی برای فروش سرویس‌های جانبی مشکلاتی را داشته باشد. وی ادامه داده بود: از سوی دیگر هزینه سرمایه‌گذاری و تکمیل این طرح بالاست و افرادی که می‌خواهند در پتروشیمی دماوند سرمایه‌گذاری کنند علاوه بر تضمین پرداخت بدهی‌ها و پرداخت اقساط خرید هزینه خرید دماوند، باید هزینه سرمایه‌گذاری را هم برای تکمیل پروژه متقبل شوند.

شهریاری افزوده بود: چون این تعهدات سنگین است، کمتر سرمایه‌گذاری حاضر به ورود به این طرح است. وی درخصوص احتمال حضور سرمایه‌گذار خارجی در این طرح نیز گفته بود: سرمایه‌گذاران خارجی هم اگر بخواهند با مالکیت در این طرح سرمایه‌گذاری کنند، از آن رو که فروش محصولات دماوند به واحدهای تولیدی بستگی به سیاست‌گذاری‌های داخلی دارد و با روند تصمیم‌گیری‌ها آشنا نیستند، نگران اجرا نشدن طرح‌های تولیدی هستند. وی خاطرنشان کرده بود: واگذاری پتروشیمی دماوند به دلیل نبود خریدار متوقف شده و به همین دلیل نمی‌توانیم به شکلی مناسب در طرح سرمایه‌گذاری کنیم و متاسفانه به نظر می‌رسد که با تاخیر در بهره‌برداری از آن مواجه می‌شویم و طرح‌هایی مانند مرجان، بوشهر، دنا، سبلان، تخت جمشید، انتخاب و... که تا سال آینده به تولید می‌رسند، در تامین یوتیلیتی با مشکل مواجه شوند.

اکنون تکرار این صحبت‌ها از منظر دیگر از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد که NPC به جد در زمینه به نتیجه نرسیدن و مشخص نشدن سرنوشت پتروشیمی دماوند نگران است. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: در واگذاری طرح‌های پتروشیمی همچون مجتمع پتروشیمی دماوند، لازم است طبق قانون ٧٠درصد از ارزش واگذاری‌ها برای سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت و ایجاد زیرساخت‌ها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازگردانده شود، اما تاکنون واحدهای فروخته شده پیشین بازپرداختی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی نداشته‌اند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه هم‌اکنون واگذار نشدن طرح پتروشیمی دماوند به دلیل اختلاف نظر میان سازمان خصوصی‌سازی و خریداران است، گفت: از زمانی که طرح واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده همه تلاش‌مان را در زمینه تکمیل اطلاعات و همیاری در برآوردهای کارشناسی انجام داده‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه یوتیلیتی ٢٤ طرح فاز ٢ عسلویه باید از سوی پتروشیمی دماوند تامین شود، هم‌اکنون نگران روند تکمیل این طرح هستیم، زیرا در اوایل سال آینده طرح‌های مرجان و بوشهر در فاز ٢ آماده راه‌اندازی خواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر