ایران قیمت‌گذار محصولات پتروشیمی در منطقه می‌شود

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۸۵

تسنیم|‌ مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه آخرین روز برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: در حال حاضر در میان شرکت‌های پتروشیمی برای فروش محصولات خود در بازارهای هند، چین و ترکیه رقابت است و می‌خواهیم با تجمیع فعالیت‌های بازرگانی در صنعت پتروشیمی در منطقه، در حوزه قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری حرف نخست را بزنیم.

وی همچنین گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه برنامه‌ریزی کلان و نظارت بر تحقق یافتن طرح‌های پتروشیمی را برعهده دارد، هم‌اکنون از ظرفیت 60 میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود 46.3 میلیون تن تولید می‌شود که این مقدار تولید نسبت به مدت مشابه پارسال 4درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال 94 بیش از 14 میلیارد دلار محصول پتروشیمی در ایران تولید شده که از این مقدار 4میلیارد دلار آن صادر شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن برجام، وضع صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به گذشته بهتر شده است، گفت: تاکنون صادرات پتروشیمی ایران ۲۶ درصد نسبت به پیش از اجرایی شدن برجام افزایش یافته است. وی با بیان اینکه امسال از 55 طرح نیمه‌کار صنعت پتروشیمی 10 طرح به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها 8میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران

افزوده می‌شود.

شاهدایی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اولیه برای 55 طرح نیمه‌کاره صنعت پتروشیمی ایران 41 میلیارد دلار بوده است، گفت: هم‌اکنون برای تکمیل این طرح‌ها نیاز به 27 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است از این رو یکی از برنامه‌های اصلی ما، جذب سرمایه خارجی در سال 95 است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تعریف 28 طرح جدید در این صنعت خبر داد و گفت: این طرح‌ها به‌طور معمول طرح‌های اوره آمونیاک و همچنین GTP است که به 33میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.

شاهدایی توسعه زیرساخت‌ها و انتقال فناوری روز دنیا را از دیگر برنامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران عنوان کرد و گفت: شروط ما برای سرمایه‌گذاری خارجی داشتن شریک خارجی و انتقال فناوری است.

وی از دیگر اولویت‌های صنعت پتروشیمی را تجاری‌سازی فناوری‌های به دست آمده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه کاتالیست‌ها و فرآیندهای تولید همچون آمونیاک، پلی‌اتیلن سنگین، رفورمینگ خشک و فرآیندهای متنول وPVM دانست و گفت: هم‌اکنون مجوزهای لازم برای ساخت نخستین واحد تبدیل متانول به پروپیلن در حال نهایی شدن است.

شاهدایی با بیان اینکه در نمایشگاه بین‌المللی بیست و یکم صنعت نفت، مذاکرات زیادی با شرکت‌های خارجی صورت گرفت، گفت: با اجرایی شدن برجام، تاکنون شرکت‌های بزرگ دنیا در حوزه صنعت پتروشیمی با NPC مذاکره داشته‌اند که از نمونه‌های این شرکت‌ها می‌توان به باسف آلمان و توتال اشاره کرد؛ وانگهی ما به عنوان بخش حاکمیتی همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مشکلی در زمینه خوراک و زمین برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد نشود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ضمانت سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی گفت: NPC می‌تواند به اندازه سهامی که در شرکت‌های خصوصی پتروشیمی دارد، ضمانت سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ به عبارتی دیگر اگر شرکت‌های خارجی با شرکت‌هایی که ما سهامدار آنها هستیم، مشارکتی داشته باشند، می‌توانند روی ضمانت ما به اندازه سهام‌مان حساب کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: هم‌اکنون فعالیت‌هایی در دولت برای تنظیم کردن فرآیندهایی-جهت برای ضمانت لازم به شرکت‌های خارجی- برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در حال انجام است.

شاهدایی با اشاره به علاقه شرکت توتال فرانسه برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی صنعت نفت ایران گفت: هم‌اکنون تفاهمنامه‌یی میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و این شرکت امضا شده و مذاکرات برای همکاری

ادامه دارد.

وی به علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای ایجاد واحدهای اوره و آمونیاک در منطقه چابهار اشاره کرد و گفت: وزارت نفت، قول تامین خوراک به هندی‌ها را داده است اما آنها هنوز شریک ایرانی خود را انتخاب نکرده‌اند؛ ضمن آنکه نرخ خوراکی که ایران به آنها پیشنهاد داده همان نرخی است که به شرکت‌های خارجی داده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن برجام، وضع صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به گذشته بهتر شده است، گفت: تاکنون صادرات پتروشیمی ایران 26 درصد نسبت به پیش از اجرایی شدن برجام افزایش یافته است.

شاهدایی با تاکید بر اینکه پیش از اجرای خصوصی‌سازی در صنعت پتروشیمی، اجماع خوبی از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی برای فروش محصولات پتروشیمی به خارج از کشور وجود داشت، گفت: با اجرای خصوصی‌سازی هم‌اکنون هر شرکتی در صنعت پتروشیمی به صورت جداگانه اقدام به فروش محصول می‌کند که متاسفانه این موضوع سبب شده است ما شاهد رقابت منفی در برخی بازارها همچون چین، هند و ترکیه باشیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه NPC نقشی در تعیین خوراک مایع و گاز واحدهای پتروشیمی ندارد، گفت: ما مشکلات و مسائل موجود صنعت پتروشیمی در این زمینه را به جلسه‌های تعیین قیمت خوراک منتقل می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر