نمایشگاهی جذاب با امکاناتی محدود

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۸۴

حضور زیمنس در نمایشگاه صنعت نفت ایران پس از 5سال

گروه انرژی| نادی صبوری- الچین یوسفی|

بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی تهران نیز روز گذشته به کار خود پایان داد. نمایشگاهی که در این دوره به واسطه تقارن زمان‌بندی آن با اعیاد مذهبی و تعطیلات رسمی در ایران، تا حدودی با چالش‌هایی در برگزاری مراسم افتتاحیه روبه‌رو شد و اساسا مراسمی نیز تحت عنوان اختتامیه برای آن ترتیب داده نشد. «تعادل» سال گذشته برگه‌هایی را برای نظر سنجی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه نفت بیستم در اختیار آنها قرار داد و نتایج آن را پس از روز آخر منتشر کرد. امسال نیز به شیوه‌یی دیگر سعی در بازنمایی دیدگاه و نظرات افراد مختلف درباره نمایشگاه چه از منظر فنی و تخصصی و چه از منظر مکان، خدمات و... داشتیم. در جنبه فنی و تخصصی اغلب افرادی که به پرسش‌های «تعادل» پاسخ دادند، معتقد بودند که این نمایشگاه فرصتی مناسب و خوب برای راهیابی به بازار ایران محسوب می‌شده است، اما از منظر خدمات نظرات متفاوتی وجود داشت. نبود تهویه مناسب، نبود سرویس بهداشتی مناسب و حتی مساله‌یی مانند نوع سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده در ایران که با اغلب سرویس‌های بهداشتی دیگر کشورها متفاوت است از مسائلی بود که شرکت‌کنندگان در گفت‌وگو با «تعادل» به آن اشاره کردند. گزارش روزنامه در این مورد را در ادامه می‌خوانید.

نماینده شرکت MAHLER از آلمان می‌گوید که شرکت آنها تاکنون چند بار در نمایشگاه شرکت کرده است، اما برای شخص او این نخستین بازدید محسوب می‌شود. او می‌گوید که افراد و موقعیت‌های بسیار خوب و جذابی را در این نمایشگاه ملاقات و دریافت کرده است.

وقتی از او می‌پرسم که آیا هیچ نکته به‌خصوصی در این نمایشگاه وجود دارد که او نسبت به آن انتقاد داشته باشد؟ می‌گوید: اگر بخواهم صادق باشم میزان فرصت‌های مناسب و اتفاق‌های مثبت رخ داده در طول این نمایشگاه برای ما به قدری بوده است که جایی را برای غر و لند کردن نسبت به دیگر مسائل باقی نمی‌گذارد. اما من از اروپا هستم و نوع سرویس‌های بهداشتی‌ای که در آن منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. (می‌خندد) اینجا نوع سرویس‌های بهداشتی متفاوت است، اما خب من سعی می‌کنم به آن به چشم تجربه‌یی جدید نگاه کنم. اما یکی از نکات جالب این نمایشگاه حضور شرکت زیمنس پس از 5 سال غیبت بود. نمایندگان غرفه زیمنس البته توضیح دادند که مجاز به گفت‌وگو نیستند، اما به‌طور کلی حضور در نمایشگاه نفت ایران را فرصتی مناسب عنوان کردند.

نماینده شرکت JK Heaters کره جنوبی نیز عنوان کرد که شرکت آنها در 8 سال گذشته به‌طور مرتب در این نمایشگاه حضور داشته است، اما برای شخص او این تجربه نخست حضور در ایران محسوب می‌شود. او عنوان کرد که با حجم افراد و مذاکراتی که تاکنون در این نمایشگاه داشته، تحت تاثیر قرار گرفته است. او ادامه داد که آنها از سال 2008 تاکنون در پروژه‌هایی در ایران حضور داشته‌اند و امید دارند که بتوانند تعداد این پروژه‌ها را افزایش دهند. غرفه دیگری نیز که نسبتا بزرگ محسوب شده و به شرکت FME Energy guide مربوط است، مملو از افراد مختلف است. نماینده این شرکت به «تعادل» می‌گوید که آنها برای نخستین‌بار در این شو حاضر شده‌اند و تاکنون بیش از هر چیز به دنبال ارزیابی بوده‌اند. وقتی از او درباره تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها سوال می‌کنم، می‌گوید که آنها هنوز نیاز دارند منتظر بمانند و اتفاق‌های جهانی را در این زمینه رصد کنند.


ترکیه‌ای‌ها پررنگ‌تر از همیشه

کورای کارانفیلسی مسوول توسعه و بازاریاب شرکت ترکیه‌یی MKABLO2 که یک شرکت تولید‌کننده کابل‌های الکتریکی برای پالایشگاه‌ها و صنایع نفت و گاز است، درباره علت حضورشان در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به «تعادل» گفت: شرکت ما سابقه همکاری با شرکت‌های اروپایی زیادی را دارد به‌طوری که بازار اصلی فروش ما کشورهای اروپایی هستند، البته کابل‌های مورد نیاز برخی از کشورهای آسیایی را نیز تامین می‌کنیم؛ زیرا کابل‌ها تولیدی شرکت ما تمام استاندارد‌های مورد نیاز برای صنعت نفت و گاز را دارد، از ویژگی‌های این کابل‌ها می‌توان به ضدحریق بودن، ‌ضد آب و پوسیدگی و قدرت تحمل دمای زیاد اشاره کرد. در کل، کابل‌های تولید ما تمام خصوصیاتی که یک کابل باید در صنعت نفت و گاز داشته باشد را دارد.

وقتی از مدیر توسعه و بازاریاب MKABLO2

درباره سابقه فعالیت این شرکت در ایران پرسیدم، وی با اشاره به تامین کابل‌های مورد نیاز صنعت ایران از طریق واسطه‌ها گفت: زمانی که ایران گرفتار تحریم‌های بین‌المللی بود، ما از طریق اشخاصی کابل‌های مورد نیاز صنعت نفت ایران را تامین می‌کردیم، اما خوشبختانه اکنون دیگر تحریم‌ها لغو شده و شرکت ما نیازی به واسطه ندارد و ما می‌توانیم به صورت مستقیم در صنعت نفت ایران حضور یابیم. از آنجا که لبخند و صداقت، چاشنی اصلی گفت‌وگوی این مدیر ترک‌تبار بود، وقتی از وی درباره اینکه آیا در چند روز گذشته توافقی بین شرکت شما و شرکت‌های ایران حاصل شده است پرسیدم، بدون اندکی درنگ پاسخ داد:« به دلیل اینکه هنوز قراردادی امضا نشده است، اگر از دید حقوقی به قضیه نگاه کنم، نمی‌توانم اسمی از شرکت ایرانی بیاورم، اما توافقاتی حاصل شده که هنوز نهایی نشده‌اند، به‌طور مثال در یکی از توافق‌ها قرار بر این شده تا شرکت ما مشاوره الکتریکی یکی از پالایشگاه‌های ایران را بر عهده بگیرد.»


کارت ویزیت‌ها در حال تمام شدن است

کورای کارانفیلسی که تحصیلات خود را در رشته اقتصاد و فاینانس از دانشگاه ویکتوریای استرالیا به پایان رسانده، در ادامه با بیان اینکه شرکتش برای نخستین بار است که در نمایشگاه صنعت نفت ایران شرکت می‌کند، با چهره‌یی سرشار از لبخند گفت: در ایران از شرکت ما استقبال خوبی به عمل آمد، به‌طوری که ما حتی نمی‌توانستیم فکرش را هم بکنیم، زیرا در چند روز اخیر بازدید‌کنندگان زیادی از غرفه شرکت ما دیدن کردند که اکثر آنها فعالان حوزه نفت و گاز ایران بودند؛ از این رو کارت ویزیت ما در حال تمام شدن است و به مشکل برخورده‌ایم، به همین سبب امروز تصمیم گرفتیم که به هر متقاضی‌ای کارت ویزیت ندهیم تا در ارتباط با فعالان اصلی صنعت نفت و گاز ایران به مشکل برنخوریم.

وقتی از کورای کارانفیلسی درباره اینکه آیا در مدت حضورتان در نمایشگاه دچار مشکلی شده‌اید یا نه سوال کردم، ‌گفت: خالی از لطف نیست که بگویم در نمایشگاه صنعت نفت ایران فرصت‌های مناسبی بر‌ای شرکت ما به وجود آمده که می‌تواند آینده شرکت ما را متحول کند، اما با این حال در این نمایشگاه با مشکلاتی از قبیل نبودن تهویه‌یی مناسب و تمیز نبودن فضای سرویس بهداشتی برخورد کرده‌ایم، اما با توجه به دستاوردهای‌مان قابل چشم‌پوشی است.

جان لیسونس مدیر توسعه و کسب و کار شرکت fungro که یک شرکت تامین‌کننده لوله‌های انتقال نفت و گاز، لوله‌های مخصوص پالایشگاه‌ها و سکوهای نفتی در کشور چین است درباره علت حضورشان در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به «تعادل» گفت: از آنجا که شرکت ما در ایران هیچ نمایندگی‌ای ندارد، دو سال پی در پی است که در نمایشگاه صنعت نفت ایران حضور داریم تا بتوانیم در بازار ایران جایگاه خودمان را پیدا کنیم، از طرفی درحال انجام اقداماتی برای تاسیس یک نمایندگی از شرکت fungro در ایران هستیم تا بتوانیم خدمات شرکتمان را بهتر عرضه کنیم. زیرا با سیاست‌هایی که دولت چین و شرکت ملی نفت چین اندیشیده، سازنده‌های تجهیزات صنعت نفت چینی خواهان ورود به بازار ایران از طریق شرکت ما هستند از این رو ما خواهان تاسیس سریع نمایندگی‌مان در ایران هستیم.

جان لیسونس در ادامه با اشاره به اینکه شرکت fungro زیرمجموعه‌یی از شرکت ملی نفت چین است درباره سابقه فعالیت این شرکت در ایران گفت: شرکت fungro تا به حال به صورت مستقیم در پروژه‌های صنعت نفت ایران حضور پیدا نکرده اما در برخی موارد خدماتی ارائه کرده است. شرکت fungro در کشورهای زیادی حضور داشته به طور مثال از همکاری‌های چند سال اخیر این شرکت می‌توان به ترمینال بارگیری نفت خام عمان، تعویض خط لوله‌های نفتی در عربستان سعودی و فعالیت‌های گسترده‌یی در تعویض خطول لوله انتقال نتف خام در عراق اشاره کرد.


صندلی‌ها ناپدید شدند

از آنجا که اکثر غرقه‌ها از مشکل تهویه هوا در سالن‌ها رنج می‌بردند، وقتی نظر این مدیر چینی درباره فضای نمایشگاه را جویا شدم، پی بردم که مشکل نمایشگاه از دیدگاه او تنها به تهویه هوا و نامناسب بودن نظافت سرویس‌های بهداشتی ختم نمی‌شود و سرقت‌هایی نیز صورت گرفته. جان لیسونس با لبخندی سرشار از تاسف درباره مشکلات پیش آمده برای شرکت آنها در نمایشگاه صنعت نفت ایران گفت: فضای سالن‌ها خیلی گرم است اما خوشبختانه غرفه ما در مکانی قرار دارد که تهویه به خوبی انجام می‌شود با این حال شرکت‌های دیگر و دوستان چینی ما در سایر غرقه‌ها با مشکل تهویه روبه‌رو شده‌اند از طرفی به نظر می‌رسد، امنیت خوبی در این نمایشگاه وجود ندارد به طوری که دیروز دو تا از صندلی‌های ما ناپدید شد، ما نیز بلافاصله مسوولان را در جریان ناپدید شدن صندلی‌ها گذاشتیم اما آنها ما را مسوول ناپدید شدن صندلی‌های غرفه می‌دانند و حاضر نشدند به مشکلمان رسیدگی کنند.

مدیر توسعه و کسب و کار شرکت fungro در ادامه درباره اینکه در نمایشگاه صنعت نفت ایران چه دستاوردی کسب کرده است، گفت: ویژگی خوبی که در این نمایشگاه وجود داشت، این بود که شرکت‌های چینی در یک مکان جمع شده بودند که موجب شد نه تنها غرفه ما بلکه سایر دوستان چینی‌مان نیز با یکدیگر دیداری داشته باشند و از غرقه یکدیگر دیدن کنند که نتیجه این بازدید‌ها به امضای تفاهمنامه‌هایی نیز ختم شد. این ویژگی موجب شد با شرکت‌های چینی نسبت به شرکت‌های ایرانی تعامل بیشتر داشته باشیم.

عبدلرضا شکرابی، مدیرعامل نمایندگی شرکت مهندسی بازرگانی dpetrol در ایران درباره علت حضور شرکت dpetrol در نمایشگاه صنعت نفت ایران به «تعادل» گفت: شرکت dpetrol که یک شرکت ایتالیایی تولید‌کننده قطعات مورد نیاز در مخازن نفت و گاز است به بهانه برداشته شدن تحریم‌ها از ایران خواهان حضور در صنعت نفت ایران است. زیرا قطعاتی که این شرکت تولید می‌کند در ایران وجود ندارد و این یک موقعیت مناسب برای این شرکت ایتالیایی محسوب می‌شود. در سمت دیگر ایران پروژه‌های ناتمام زیادی چه در بخش دریا و چه در بخش خشکی دارد که می‌تواند یک بازار خوب برای شرکتdpetrol محسوب شود. با این حال در دیداری‌هایی که با شرکت‌های ایرانی داشتیم قول‌هایی گرفته شده اما تاکنون قرارداد‌ی به امضا

نرسیده است.

وقتی از مدیرعامل نمایندگی این شرکت ایتالیایی درباره سابقه فعالیتش در صنعت نفت ایران پرسیدم، وی در پاسخ گفت: شرکت dpetrol دارای سابقه فعالیت زیادی در ایران است به طوری که فعالان صنعت نفت ایران شناخت خوبی از این شرکت دارند. از پروژه‌هایی که این شرکت در ایران به اجرا رسانده می‌توان به تامین قطعات و فیلتر‌های مورد نیاز پارس جنوبی در سکوهای 5، 6، 7، 8، 17 و 18 اشاره کرد. شکرابی همچنین گفت: شرایط کنونی صنعت نفت ایران به گونه‌یی است که گویی پروژه‌ها هنوز فعال نشده‌اند و گردش مالی شرکت‌ها در ایران با مشکلاتی مواجه است.


کمبود اطلاع‌رسانی در نمایشگاه

عبدالرضا شکرابی نیز مانند سایر غرفه‌داران از تهویه نامناسب سالن‌ها گله‌مند بود به طوری که در مدت گفت‌وگوی چند دقیقه‌یی که با

«تعادل» داشت بارها به هواکش‌های خاموش یا نیمه روشن سالن نگاه می‌کرد و خشمگین می‌شد اما گله‌مندی شکرابی تنها به این قضیه ختم نمی‌شد و از سایر مشکلات نمایشگاه نیز پرده برداشت و گفت: موضوعی به عنوان اطلاع‌رسانی در نمایشگاه صنعت نفت ایران وجود نداشت و ما بارها شاهد رویداد‌ها و حضور اشخاصی بودیم که نمی‌توانستیم از آنها استفاده کنیم به طور مثال برای ساعت 10صبح روز جمعه جلسه‌یی برای فعالان خارجی صنعت نفت در برج میلاد در نظر گرفته شده بود که ساعت 1 بعدازظهر یعنی زمانی که جلسه به پایان رسید بود به ما اطلاع دادند، این موضوع نه تنها موجب رنج شرکت dpetrol بلکه رنج سایر شرکت‌های خارجی را نیز دربرداشت.

محمدیان عضو هیات ‌مدیره شرکت

pyro controle که یک شرکت تامین‌کننده تجهزات ابزار دقیق فرانسوی است درباره علت حضور شرکت pyro controle در نمایشگاه صنعت نفت ایران به «تعادل» گفت: هدف ما از شرکت در این نمایشگاه دیدن شرکت‌های طرف حسابمان در ایران است زیرا شرکت‌های ایرانی بدهی زیادی به شرکت

pyro controle دارند و تعهدشان در پرداخت را عملی نکرده‌اند. محمدیان که نخواست نامی از شرکت‌های بدهکار ایرانی را فاش کند در ادامه گفت: در ایران هزینه اجرای پروژه‌ها خیلی بالاست به طوری که مشتریان ما حتی توان پرداخت پول تجهیزات مورد استفاده شده را

نیز ندارند.

وقتی از عضو هیات‌مدیره شرکت pyro controle

چرایی بالا بون هزینه پروژه‌ها در ایران را جویا شدم وی با لبخندی کنایه‌آمیز گفت: «در ایران اگر شرکتی بخواهد پروژه‌یی را آغاز کند باید «دم» خیلی‌ها را ببیند».

محمدیان برخلاف سایر غرقه‌داران از شرایط تهویه هوای سالن‌ها راضی به نظر می‌رسید به طوری که معتقد بود:«در ایران مدیریت معنایی ندارد، از این رو ما نیز انتظاری از مدیران ایرانی نداریم و با تهویه هوای سالن‌ها مشکلی نداریم و درحال تحمل کردن شرایط هستیم».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر