وزیر انرژی سوئد وارد ایران شد

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۲۷

گروه انرژی

ابراهیم بایلان وزیر انرژی ترک‌تبار سوئد وارد ایران شده و امروز با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو دیدار می‌کند. بایلان که از 19 آوریل، استکهلم را ترک کرده پس از سفر به ترکیه برای افزایش روابط تجاری دوجانبه عازم ایران شد. بایلان تا 24آوریل به این منظور در ایران خواهد ماند. به گزارش «تعادل» و به نقل از وب‌سایت وزارت انرژی سوئد، بایلان پیش از آغاز سفر خود به ترکیه و ایران گفته بود: «ترکیه و ایران کشورهای بزرگی هستند که در بخش‌های مختلف ازجمله بخش انرژی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دارند. این کشورها همچنین علائق قابل‌توجهی نسبت به محصولات و راه‌حل‌های فنی و تخصصی که شرکت‌های سوئدی دارای آن هستند، نشان داده‌اند.»

ایران و ترکیه در آستانه گسترش و نوسازی شبکه برق و دیگر بخش‌های سیستم انرژی خود هستند. فعالان کسب‌وکار در این حوزه در سوئد فناوری‌های رقابت‌پذیری دارند که به انتقال پایدار انرژی در بازارها کمک خواهد کرد.

دولت سوئد و شخص من تمام توان خود را برای باز کردن در و ترویج صادرات کسب‌وکار سوئدی‌ها و افزایش مبادلات اقتصادی با ایران و ترکیه انجام خواهیم داد.

بایلان در افتتاحیه نمایشگاه و کنگره شبکه‌ها و شهرهای هوشمند 20آوریل در استانبول شرکت کرده است. او همچنین در زمینه حمایت از فعالان شبکه برق هوشمند در سوئد در این سفر اقدام‌هایی انجام داده است.

وزارت انرژی سوئد در گزارش خود می‌افزاید که سفر آقای بایلان به ایران در‌واقع در پیروی از سفر آذر ماه میکاییل دمبرگ وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد از ایران صورت گرفته است. دمبرگ آذر ماه به ایران سفر داشت و طی دیدار او با حمید چیت‌چیان وزیر نیرو از همکاری شرکت‌های سوئدی در بخش آب و انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران صحبت به میان آمد. همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در آن تاریخ بهینه‌سازی مصرف انرژی، پتروشیمی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات را مهم‌ترین زمینه‌های همکاری میان ایران و سوئد عنوان کرده بود. دمبرگ در آن تاریخ که هنوز مذاکرات ایران و غرب به نتیجه قابل‌توجهی دست نیافته بود، بیان کرد: «امیدواریم بعد از لغو تحریم‌ها علیه ایران روابط دو کشور گسترش پیدا کند.»

اکنون طبق گزارش وزارت انرژی سوئد، سفر امروز بایلان به ایران در‌راستای بررسی فرصت‌های سوئد در تجارت حوزه انرژی در ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها صورت گرفته است.

بایلان در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیش از آغاز این سفر اظهار کرده بود: «سوئد باید در زمینه سازگاری تغییرات آب و هوایی و توسعه‌ فناوری‌های جدید حوزه انرژی در جهان یک رهبر باقی بماند. با باقی ماندن در خط مقدم تحقیقات در زمینه توسعه تجارت از انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های هوشمند و استفاده از این فناوری‌ها در زمینه ایجاد اشتغال در سوئد، در حالی که به‌طور همزمان بهره‌وری انرژی در کشورهای دیگر را نیز افزایش دهیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر