چشم امید 2 فاز در غرب کارون به IPC

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۷۴

گروه انرژی

فاز 2 میدان‌های نفتی آزادگان و یادآوران که هر دو از میدان‌های مشترک با عراق در غرب کارون هستند، در صورت عدم توافق با شرکای چینی در قالب قراردادهای جدید نفتی واگذار خواهند شد. این خبری است که روز گذشته عبدالرضا حاجی حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت خام که اکنون متولی توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون است، در اختیار شانا قرار داده است.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، با اشاره به تحقق تولید ١٦٠هزار بشکه‌یی از میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران گفت: ظرفیت تولید میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران، افزایش یافته و آماده تولید هستیم. وی درباره توسعه فاز ٢ میدان آزادگان شمالی گفت: امیدوارم تکلیف فاز ٢ این میدان هرچه سریع‌تر مشخص شود، همانطور که قبلا هم اعلام شده، چنانچه با شرکت CNPCI برای توسعه این فاز به توافق نرسیم، این میدان در قالب قراردادهای IPC توسعه می‌یابد.

مدیرعامل شرکت متن درباره توسعه فاز ٢ میدان یادآوران با بیان اینکه بحث‌های فنی مربوط به MDP نهایی شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون در حال مذاکره با شرکت ساینوپک برای اجرای فاز ٢ هستیم. وی با تاکید بر تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر اجرای این فاز، ادامه داد: توسعه میدان یادآوران به دلیل مشترک بودن میدان و حجم بالای ذخایر آن برای شرکت نفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حسین نژاد با بیان اینکه توسعه فاز ٢ میدان یادآوران در صورت توافق با شرکت ساینوپک چین به صورت بیع متقابل خواهد بود، گفت: چنانچه با آنها به توافق نرسیم، این پروژه در قالب قراردادهای IPC ‌توسعه خواهد یافت.

وی افزود: در فاز ٢، تولید این میدان از ٨٥هزار بشکه در روز به ١٨٠هزار بشکه افزایش می‌یابد. ضمن اینکه ظرفیت کارخانه فرآورش در حال حاضر ١٣٠هزار بشکه است که برای افزایش ٥٠هزار بشکه‌یی در فاز ٢ کار دشواری پیش روی پیمانکار نیست.

حاجی حسین‌نژاد درباره امضای قرارداد محرمانگی با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز ٢ آزادگان جنوبی، گفت: براساس قرارداد با شرکت فرانسوی توتال، آن شرکت متعهد می‌شود تا اطلاعات فنی میدان را در اختیار شرکت دیگری قرار ندهد و این عمل به معنای امضای قرارداد محرمانه نیست.

وی درباره اجرای واحد فرآورشی فاز نخست میدان آزادگان جنوبی نیز تصریح کرد: تصمیم بر این است که اجرای این واحد به صورت مشارکت شرکت‌های خارجی و داخلی باشد؛ منتها تامین مالی احتمالا از سوی شرکت نفت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت متن گفت: چنانچه منابع مالی برای توسعه آزادگان جنوبی تامین شود، امکان اتمام پروژه در نیمه نخست سال ٩٧ و تولید ٣٢٠هزار بشکه‌یی از این میدان مشترک فراهم شود.

ضمن اینکه در طول این مدت نیز به صورت تدریجی تولید از میدان فوق افزایش خواهد یافت.

وی درباره توسعه میدان یاران شمالی نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست امسال تولید از این میدان با ظرفیت ٣٠هزار بشکه در روز محقق شود. حسین‌نژاد درباره طرح توسعه میدان آذر با اشاره به عقب بودن اجرای طرح از برنامه به دلیل مشکلات مالی، تصریح کرد: خوشبختانه پارسال ٨٠٠میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار این پروژه قرار گرفت، امیدواریم در نیمه دوم امسال تولید زودهنگام از میدان آذر به میزان ٣٠هزار بشکه در روز عملی شود.

وی با اشاره به فعالیت ٣٩دکل در غرب کارون (میدان‌های آزادگان جنوبی، یاران شمالی و جنوبی) در سال ٩٤ تصریح کرد: چنانچه امسال فاز ٢ میدان یادآوران و آزادگان شمالی تعیین تکلیف شود، تعداد دکل‌های به کار گرفته شده در این میدان نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر