کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۵۳

نشست 3 کشور برای

محدود کردن تولید نفت خام

فارس طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزرای نفت کلمبیا، ونزوئلا و اکوادور در حال حاضر در پایتخت اکوادور جمع شده و در حال بررسی امکان محدود کردن صادرات نفت از سوی این 3 کشور هستند. بنا به اعلام وزارت نفت اکوادور، این نشست به ریاست کارلوس پارجا وزیر نفت این کشور در حال انجام است. در این نشست هیات‌هایی از کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا شرکت کرده‌اند، وزارت نفت اکوادور پیش‌تر اعلام کرده بود که مقامات نفتی مکزیک نیز در این نشست حضور خواهند یافت اما وزارت انرژی مکزیک اعلام کرد این کشور تنها به عنوان یک ناظر در این مذاکرات حضور خواهد یافت. بنا به گفته وزیر نفت اکوادور، این نشست در راستای ایجاد یک موضع مشترک در میان کشورهای این منطقه پیش از برگزاری نشست دوحه قطر با حضور کشورهای عضو اوپک و غیر عضو اوپک برگزار می‌شود.


امکان سنجی انتقال آب رودخانه 2 هزار و 3 هزار

مهر ‌خسرو ارتقایی مدیرکل آب منطقه‌یی استان تهران با اعلام مطالعات امکان سنجی انتقال آب رودخانه‌های دو هزار و سه هزار در غرب مازندران گفت: در صورت انتقال، آب برای استان‌های تهران، البرز، قزوین و مازندران است. خسرو ارتقایی با بیان اینکه از طریق رودخانه‌های دو هزار و سه هزار غرب مازندران در شهر تنکابن، میلیاردها مترمکعب آب به دریا می‌ریزد، گفت: همچنین میلیاردها متر مکعب آب از رودخانه‌های شمال ایران به دریا می‌ریزند. این مقام مسوول در وزارت نیرو اظهار داشت: در مورد امکان سنجی انتقال آب از طریق رودخانه‌های دو هزار و سه هزار برای مصارف شرب برخی استان‌ها مطالعاتی در حال انجام است و اگر مطالعات امکان سنجی به نتیجه برسد، گام‌های بعدی برداشته می‌شود.

ارتقایی خاطرنشان کرد: اجرای چنین پروژه‌های بزرگی مانند انتقال آب از رودخانه‌های دو هزار و سه هزار تنکابن به سایر استان‌ها، کارهای اساسی است که می‌تواند کسری آب مورد نیاز استان‌های تهران، البرز، قزوین و مازندران را تامین کند.


پیش‌بینی نفت 60 دلاری درسال آینده

تسنیم ‌ طبق گزارش پایگاه خبری ‌ام آر تی، موسسه گلدمن ساکس می‌گوید: قیمت 35دلار برای هر بشکه نفت رقمی «متعادل» است، بدین معنا که برای بازار نفت «دقیقا مناسب» است. این رقم به اندازه کافی پایین است که مانع از افزایش تولید نفت شیل امریکا می‌شود و انتظار می‌رود موجب اصلاح مازاد عرضه جهانی و افزایش قیمت‌ها در سال آینده شود. اما این رقم همچنان بالاتر از هزینه نقدی‌ای است که شرکت‌های حفاری صرف اکتشاف نفت می‌کنند. تئوری این بانک سرمایه‌گذاری این است که قیمت‌های فعلی نفت مانع از ترمیم پیش از موعد تولید نفت شیل امریکا خواهد شد و کمک خواهد کرد که قیمت‌ها در سال آینده به 55 تا 60 دلار برسد. اما به گفته تحلیلگران این بانک طی چند ماه آینده، تولید نفت امریکا سریع‌تر از روند ماه ژانویه کاهش خواهد یافت. در این گزارش همچنین آمده است: «به عقیده ما، تا سال 2017 روند قیمت نفت مشروط به کاهش تولید در امریکاست.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر