راه‌اندازی 14 پروژه پتروشیمی در سال 95

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۵۱

شانا

‌ مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اولویت‌های این شرکت در سال ٩٥ گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال با راه‌اندازی ١٣تا ١٤پروژه، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی حدود هفت میلیون تن افزایش یابد.

مرضیه شاهدایی با اشاره به نام‌گذاری سال ٩٥ به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: توسعه صنعت پتروشیمی مثال بارز اقتصاد مقاومتی در کشور است.

وی به تحقق تحول عظیمی در اقتصاد کشور با توجه به رفع تحریم‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت پتروشیمی نیز از این تحول بی‌نصیب نخواهد ماند، گفت: توسعه این صنعت در چند سال گذشته با مشکلاتی درباره انتقال پول، فاینانس، انتقال فناوری و خرید تجهیزات روبه‌رو بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن برجام، مشکلات و تنگناها به تدریج برطرف می‌شود، افزود: این شرکت درحال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای همکاری در بخش فروش و صادرات محصولات همچنین اخذ یا انتقال فناوری‌های مورد نیاز است. شاهدایی به تمایل شرکت‌های اروپایی و آسیای شرقی برای سرمایه‌گذاری و فاینانس در طرح‌های صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که در زمان پیش از تحریم‌ها رابطه خوبی با ما داشتند و به دلیل مسائل تحریم از کشور رفته بودند نیز برای همکاری در تکمیل طرح‌ها و انجام پروژه‌های جدید اعلام آمادگی کرده‌اند که هم‌اکنون مذاکرات درحال انجام است.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی، صنعتی است که از خام فروشی جلوگیری می‌کند، ادامه داد: این صنعت علاوه بر تبدیل فرآورده‌های صنایع بالادست به محصولات پتروشیمی، می‌تواند از خام فروشی تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی به جهان با استفاده آنها در صنایع پایین دست جلوگیری کند.

شاهدایی با اشاره به اینکه امیدوارم در سال جدید مشکلی برای تامین مواد اولیه صنعت پروشیمی وجود نداشته باشد و زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع پایین دستی گسترش یابد، اظهار کرد: با توسعه صنایع پایین دستی در سال ٩٥ می‌توان اشتغالزایی قابل توجهی نیز به وجود آورد. معاون وزیر نفت دسترس بودن خوراک و ظرفیت‌های بسیار خوب موجود در ایران را به عنوان مزیت‌هایی دانست که شرکت‌های خارجی با وجود پایین آمدن قیمت نفت هنوز مشتاق به سرمایه‌گذاری در کشور هستند، تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌ها ازجمله وظایف صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود.

وی راه‌اندازی حدود ١٣تا ١٤پروژه صنعت پتروشیمی را از اولویت‌های امسال عنوان کرد و گفت: برآورد می‌شود با تحقق این امر حدود ٦ تا ٧میلیون تن به ظرفیت تولید این صنعت افزوده شود.

شاهدایی با بیان اینکه با افزایش تولید در فازهای پارس جنوبی، خوراک بیشتری نیز برای مجتمع‌های پتروشیمی تامین می‌شود، اظهار کرد: با تامین خوراک، واحدهای معطل وارد مدار تولید شده و در نتیجه ظرفیت‌های این صنعت نیز افزایش می‌یابد.

وی تکمیل ٥٥ طرح نیمه تمام صنعت پتروشیمی را نیز از دیگر اولویت‌های این شرکت دانست و تصریح کرد: این شرکت افزون بر اینکه به طرح‌هایی که نیاز به فاینانس ندارند، کمک می‌کند تا زودتر به مرحله بهره‌برداری برسند، رفع موانع موجود در طرح‌هایی که نیاز به فناوری و فاینانس از منابع خارجی دارند را نیز در دستور کار دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به بهبود روابط شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت‌های خارجی گفت: مذاکراتی با شرکت‌های خارجی برای انتقال و به روزرسانی فناوری‌های مورد نیاز شده تا مشکلات واحدهای تولیدی در این زمینه رفع و ظرفیت مجتمع‌ها افزایش یابد.

شاهدایی به اهمیت ارتقای فناوری در داخل کشور اشاره کرد و گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با افزایش فعالیت خود می‌تواند با شرکت‌های خارجی برای انتقال دانش فنی همکاری کنند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه زمینه و زیرساخت‌های پروژه‌های آینده و جدید در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعریف شده که هنوز سرمایه‌گذار ندارد، افزود: این شرکت در نظر دارد این پروژه‌ها را به سرمایه‌گذار صاحب صلاحیت واگذار کند.

شاهدایی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با محوریت بخش خصوصی به توسعه طرح‌ها کمک می‌کند، گفت: این شرکت توسعه منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و بخشی از منطقه جاسک که به این صنعت اختصاص داده شده و ایجاد منطقه‌یی جدید پتروشیمی در منطقه عسلویه را در برنامه دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر