احتمال تمایل عربستان به حفظ قیمت پایین نفت برای تضعیف ایران

۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۸۹

سایت خبری تحلیلی ساعت24| «عربستان با توجه به رقابت با ایران به پایین نگاه داشتن قیمت‌ها تمایل دارد» این ذهنیت در روزهای گذشته و با طولانی شدن روند نزولی قیمت‌های جهانی نفت خام دربسیاری از فعالان و تحلیلگران حوزه انرژی به وجود آمده است. اما حالا فایننشال تایمز نیز درگفت‌وگویی با تحلیلگران این حوزه به نیت عربستان که به جای حفظ و گسترش منافع ملی خود و کشورهای خارجی به رقابت‌های بین کشوری و منافع خارجی‌ها اهمیت می‌دهد، پی برده است. به گزارش ساعت 24 به نقل از اف تی این خبرگزاری با انتشارگزارشی درباره وضعیت کنونی نوشته است: درخواست بیژن زنگنه از اعضای اوپک برای حفظ تعادل درعرضه از شکاف میان اعضای این سازمان بر سر اتخاذ واکنش در مقابل وضع کنونی حکایت دارد.

بیژن زنگنه، وزیرنفت کشور روز جمعه درافتتاحیه نمایشگاه نهم ایران‌پلاست در جمع خبرنگاران درباره وضعیت قیمت‌های نفت گفته بود که اوپک باید عرضه را متعادل نگاه دارد. فایننشال تایمز با اشاره به این صحبت‌ها نوشته است: «وزیر نفت ایران از اعضای اوپک خواسته که تولید خود را متعادل کنند. این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: « قیمت برنت در معاملات جهانی در موج سوم ازدست دادن قیمت‌‌های خود با ۱۵درصد کاهش قیمت از اواسط ماه ژوئن تاکنون مواجه شده است. این کاهش قیمت‌ها مربوط به عرضه بیش از حد نفت دردریای شمال و حوزه اقیانوس اطلس و همزمان شدن آن با تولید بیشتر ازسمت امریکای شمالی است.»

مساله عدم تاثیر حضورداعش در عراق نیز از ابعاد دیگر مطرح شده درگزارش فایننشال است. این خبرگزاری در این باره می‌نویسد: «درهمین حال ثبات درعرضه از سمت عراق و افزایش تولید از سمت لیبی با وجود خونریزی در هر دو کشور قیمت برنت را کاهش داده است. چنین وضعیتی با ضعف تقاضا از سمت چین و اروپا نیز همزمان شده است. در این ماه هر دو دیدبان مهم وضعیت جهانی انرژی، اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی برای سال آینده کاهش تقاضای نفت خام را پیش‌بینی کرده‌اند.»

اف تی ادامه می‌دهد: «درکنار هم قرار دادن تمام این موارد این ذهنیت را که برای کنترل و بازگشت قیمت نفت خام به مرز ۱۰۰دلار در هر بشکه عزمی جهانی برای کاهش عرضه وجود خواهد داشت را تقویت می‌کند. هفته گذشته وزیرنفت عربستان با صحبت‌هایش در پی آرام کردن بازار بود. المرزوعی، وزیرنفت امارات یکی دیگر از اعضای اوپک نیز هفته گذشته اظهارکرد که هنوز ۲ماه تا برگزاری نشست اوپک وقت است و برای تصمیم‌گیری درباره سقف تولید زود است».

بوشان، تحلیلگر حوزه انرژی در این باره می‌گوید: «نیاز ایران به بالا رفتن قیمت نفت برای تامین نیازهای بودجه خود بیشتر از کشورهای دیگر منطقه مانند عربستان سعودی، کویت، امارات متحد عربی و قطراست. برآوردها نشان می‌دهد بستن بودجه کشورهای مختلف حوزه خلیج‌فارس امسال با نرخ‌های مختلفی بوده است.» فایننشال تایمز می‌نویسد: «تحقیقات گروه‌های مختلف نشان می‌دهد، ایران بودجه‌اش را با توجه به نفت بشکه‌یی ۱۳۰دلار بسته است درحالی که عربستان تا مرز ۸۹ دلار در هر بشکه مشکلی پیدا نخواهد کرد. اگرچه بسیاری از این کشورها قادر به تحمل قیمت‌های بسیار پایین برای نفت نیز خواهند بود اما وابستگی درآمد اقتصادی این کشورها به نفت باعث می‌شود آنها ترجیح دهند قیمت نفت در مرز ۱۰۰دلار در هر بشکه باقی بماند». اکارت ورتز، کارشناس حوزه خلیج‌فارس و محقق ارشد مرکز انرژی بارسلونا در این باره می‌گوید: «ایران همچنان از بازارهای اصلی بین‌المللی و سرمایه‌گذاری بیرون است و مانند دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به منابع مالی دسترسی ندارد.» او اضافه می‌کند: «تا زمانی که رقابتی لفظی میان ایران و عربستان بر سر قدرت و هژمونی منطقه‌یی وجود دارد، حفظ قیمت‌های پایین برای نفت ممکن است ازسمت عربستان به عنوان آلترناتیوی با مزایای ژئوپلیتیک در شرایط فعلی برای تضعیف ایران گزینه‌یی باشد که عرب‌ها نتوانند به سادگی از آن چشم‌پوشی کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر