کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۷۳

سوآپ نفت آذربایجان توسط ایران

شانا| رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت سه محور اصلی همکاری‌های نفتی ایران و آذربایجان را تشریح کرد و گفت: سوآپ نفت آذربایجان در برنامه شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

وی با بیان این مطلب افزود: در یادداشت تفاهمی که به تازگی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت آذربایجان(سوکار) امضا شد، دو کشور برای سوآپ نفت آذربایجان از طریق خاک ایران توافق کردند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، همکاری‌های دو جانبه در حوزه خزر را از دیگر محورهای سند همکاری امضا شده میان دو طرف عنوان و تصریح کرد: همچنین آذربایجان خواهان استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی ایران در حوزه نفت و گاز است و شرکت ملی نفت ایران در این زمینه با آنها همکاری خواهد کرد.


هنوز قراردادی با شرکت‌های اروپایی و آسیایی امضا نشده است

مهر| سعید حافظی، مدیرعامل شرکت فلات قاره از مذاکره با انی، توتال و یک شرکت اتریشی برای اجرای طرح‌های نفتی در خلیج ‌فارس خبر داد و گفت: ۲۰میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری نفتی در این منطقه وجود دارد. حافظی در تشریح مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز در حوزه خلیج فارس گفت: هم‌اکنون مذاکرات متعددی با شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای اجرای طرح‌های جدید نفت و گازی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به انجام مذاکراتی با شرکت‌های انی ایتالیا، توتال فرانسه و یک شرکت اتریشی تصریح کرد: با وجود مذاکره تاکنون قراردادی با هیچ شرکت اروپایی و آسیایی امضا نشده است. این مقام مسوول با اعلام اینکه ارزش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران در منطقه خلیج فارس حدود ۱۵تا ۲۰میلیارد دلار برآورد می‌شود، اظهار کرد: از این میزان بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به توسعه میادین جدید نفت و گاز بوده که توسط شرکت مهندسی توسعه نفت یا نفت و گاز پارس مذاکرات آن پیگیری می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر