سرخط انرژی

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۵۰

شانا معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به برخی انتقادها نسبت به قراردادهای نفتی از تصمیم برای تشکیل کارگروهی با عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی و برخی اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای بررسی انتقادها خبر داد. اسحاق جهانگیری اظهار کرد: برنامه‌ ملی وزارت نفت و طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با آن اهمیت فراوانی دارد و باید به عنوان یک موضوع اصلی در دستور کار دولت قرار گیرد.

تسنیم حمیدرضا شاهدوست، رییس پایانه نفتی شمال با اشاره به آماده‌سازی پایانه نفتی شمال برای از سرگیری سوآپ نفت گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از حوضچه فراگیری ظرفیت سوآپ نفت به حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز قابل افزایش است. شاهدوست درباره آخرین وضعیت آماده‌سازی پایانه نفتی شمال(نکا) برای از سرگیری سوآپ نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: در شرایط فعلی از مجموع 9 مخزن ذخیره‌سازی نفت خام، سه مخزن در دست تعمیرات اساسی است. وی همچنین گفت: هم‌اکنون اجرای فاز اول حوضچه فراگیر که شامل موج‌شکن‌های غربی و شرقی بوده تقریبا به پایان رسیده و در واقع بخش عملیات سنگی به صورت 100درصد انجام شده است.

شانا ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه انبار نفت ری به دلیل قرار گرفتن در کریدور جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی کشور در حقیقت قلب تپنده شرکت پخش به‌شمار می‌آید، گفت: بخش عمده‌یی از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌های آبادان، بندر عباس، اصفهان و شازند از طریق خط لوله پس از تامین سوخت شهرهای مسیر به این انبار منتقل و از آنجا به مناطق شمال، شمال شرق و شمال غرب کشور ارسال می‌شود. وی با تاکید بر راهبردی بودن انبار نفت ری در معادلات سوخت‌رسانی در ایران گفت: طی دو سال گذشته برای روزآمد نگه داشتن این انبار بیش از ١٠٠میلیارد تومان پروژه تعریف شده است.

ایسنا طبق گزارش دیلی نیوز، امریکا و اروپا ممکن است تحریم‌های نفتی و مالی ایران را لغو کرده باشند اما شرکت‌های بیمه که باید نفتکش‌های حامل نفت ایران را تحت پوشش خود قرار دهند با چالش‌هایی مواجه هستند. طبق این گزارش به گفته شرکت‌های بیمه هنوز درباره تحریم‌های امریکا شفافیت وجود ندارد. مشخصا اگرچه واشنگتن تحریم‌های ایران را لغو کرده اما هنوز برخی دستورالعمل‌های حقوقی درخصوص تجارت با ایران وجود دارد و شرکت‌های بیمه‌یی قبل از اینکه بتوانند برای پوشش محموله‌های نفتی ایران اقدام کنند باید در این زمینه مطمئن شوند. از طرفی بانک‌های امریکایی هنوز چه مستقیم و چه غیرمستقیم نمی‌توانند با ایران تعامل داشته باشند.

تسنیم امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در نشست مشترک هیات ایتالیایی با شرکت‌های ایرانی ضمن اشاره به نزدیکی تمدن دو کشور همچنین سوابق همکاری در بخش نفت و گاز گفت: صنعت نفت ایران نیازمند سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و مدیریت در بخش‌های مختلف این صنعت در پساتحریم است. وی با بیان اینکه پروژه‌های EOR، IOR اولویت ایران در سرمایه‌گذاری است به مصرف بالای انرژی در ایران اشاره کرد و افزود: ایران در اوج مصرف گاز در زمستان به اندازه کل اروپا گاز مصرف می‌کند. زمانی‌نیا در ادامه گفت: شرکت‌های اروپایی در زمینه ارتقای برداشت، بهره‌وری همچنین در صرفه‌جویی دارای شرکت‌های معتبری هستند.

شانا به گزارش روزنامه آذرنیوز ناطق علی اف ،وزیر انرژی جمهوری آذربایجان اعلام کرد: باکو به همراه ایران و روسیه درحال بررسی راه‌اندازی شاهراه انرژی شمال-جنوب هستند. وی همچنین گفت: لغو تحریم‌های ایران نقش مهمی در توسعه روابط تهران و باکو خواهد داشت. وی با بیان اینکه شاهراه شمال - جنوب فقط برای ترابری نیست، گفت: از این امکان می‌توان در حوزه انرژی نیز بهره برد. وزیر انرژی جمهوری آذربایجان افزود: این شاهراه همچنین صادرات برق از روسیه به آذربایجان و در ادامه به ایران را شامل می‌شود، کارگروه ویژه‌یی تشکیل شده است و وزیران نفت و انرژی سه کشور روی این موضوع کار می‌کنند.

تسنیم دولت بنگلادش درحال برنامه‌ریزی سفر یک هیات بلندپایه به ایران است تا مشخص شود که خط لوله پیشنهادی انتقال گاز از ایران به هند از زیر دریا چه سودی می‌تواند برای بنگلادش داشته باشد و در مرحله بعدی چه کارهایی باید انجام پذیرد. طبق گزارش پایگاه خبری داکا تریبیون، اکنون که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده، باز شدن مجدد درهای ایران می‌تواند به سود بخش انرژی بنگلادش باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر