دنیای نفت و گاز

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۵۱

مذاکره با یونان برای پرداخت بدهی‌های نفتی

فارس منابع آگاه از دیدار مقامات وزارت نفت با وزیر انرژی یونان و مدیران بزرگ‌ترین پالایشگاه یونان برای تسویه دیون نفتی آتن به تهران و واردات جدید در روز جمعه خبر دادند. به گزارش رویترز و به نقل از منابع آگاه نوشت هلنیک پترولیوم، بزرگ‌ترین پالایشگاه یونان روز جمعه با مقامات ایران دیدار خواهند کرد تا در مورد واردات نفت از ایران مذاکره کنند. هلنیک پترولیوم یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران بود که 20درصد واردات نفت سالانه خود را پیش از تحریم‌های ایران از این کشور وارد می‌کرد.

یک مقام آگاه در این شرکت گفت: «از زمانی‌که تحریم‌ها برداشته شد، هلنیک پترولیوم می‌تواند در مورد احتمال انعقاد قراردادی برای واردات نفت خام و در مورد تسویه موضوعات مالی معوق میان دوطرف مذاکره کند.»یک منبع آگاه به مذاکرات میان ایران و یونان ماه گذشته به رویترز گفت: هلنیک پترولیوم 550 تا 600 میلیون دلار برای نفتی که از ایران خریده و نتوانسته است آن را پرداخت کند، به تهران بدهکار است. یک مقام هلنیک پترولیوم که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت ایران و مقامات شرکت ملی نفت ایران روز جمعه به آتن سفر خواهند کرد تا با مدیران این شرکت یونانی ملاقات کنند. یک مقام وزارت انرژی یونان نیز از دیدار مقامات ایرانی با پانوس اسکورلتیز وزیر انرژی یونان در همان روز خبر داد.


گاز ایران در کوتاه‌مدت به اروپا نمی‌رسد

شانا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از علاقه‌مندی اسلواکی به خرید گاز از ایران خبر داد و گفت: صادرات گاز به اروپا به عنوان یک استراتژی، هم مدنظر ایران است و هم اروپا. امیرحسین زمانی‌نیا روز سه‌شنبه، ٢٩دی‌ماه پس از دیدار با پیتر گاژمیر، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی اسلواکی در گفت‌وگو با شانا با اشاره به اینکه این کشور در زمینه صنعتی کشور موفقی است که هم‌اکنون با همراهی ٤٠ نفر از بازرگانان به ایران سفر کرده، در این باره که آیا اسلواکی خواستار خرید نفت از ایران است، اظهار کرد: این کشور جزو مشتریان سنتی نفت ایران نیست. وی در این باره که آیا اسلواکی برنامه‌یی برای خرید گاز از ایران دارد، با بیان اینکه آنها در این زمینه ابراز علاقه کرده‌اند، افزود: ایران در شرایط فعلی برنامه‌یی برای صادرات گاز به اروپا ندارد و صادرات گاز از طریق خط لوله به اروپا مقرون به‌صرفه نیست، اما در میان‌مدت یا بلندمدت ممکن است در قالب ال‌ان‌جی به اروپا گاز صادر کنیم. وی با اشاره به اینکه بازار اروپا هم‌اکنون با مازاد عرضه در این بخش روبه‌روست که منجر به کاهش قیمت گاز شده است، خاطرنشان کرد: صادرات گاز به اروپا به عنوان یک استراتژی بلندمدت هم مدنظر ایران است و هم کشورهای اروپایی. زمانی‌نیا افزود: قرار است هیاتی در این زمینه به زودی به تهران سفر کرده و با مسوولان مربوطه گفت‌وگو و مذاکره کند.


آمادگی دو پالایشگاه برای دریافت گاز

شانا سرپرست فازهای ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی با بیان اینکه یک ردیف از فاز٢١ امسال وارد می‌شود گفت: پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ از اواسط بهمن‌ماه آماده دریافت گاز خواهد شد. علیرضا عبادی با بیان اینکه یک ردیف از فاز٢١ امسال وارد می‌شود، تصریح کرد: باتوجه به اینکه بخش دریا هنوز آماده نیست و سال آینده تکمیل می‌شود؛ چنانچه شرایط جوی مناسب باشد پالایشگاه را با گاز فازهای ٦ تا ٨ راه‌اندازی خواهیم کرد. وی افزود: هم‌اکنون درحال انجام تست‌های نشتی واحدهای شیرین‌سازی پالایشگاه فازهای٢٠ و ٢١ هستیم که به محض نهایی شدن این تست‌ها، آماده دریافت گاز خواهیم بود. عبادی خاطرنشان کرد: هم‌اینک پالایشگاه خشکی برای دریافت گاز آماده است، اما بخش دریا به دلیل تحریم‌ها و ممانعت از ورود برخی کالاها مقداری عقب مانده است که با اجرایی شدن برجام امیدواریم به‌زودی شاهد ورود این کالاها باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر