شرکای زنجانی مدیر نفتی نیستند

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴

وزیر نفت از افزایش صادرات نفت در یک‌سال گذشته با وجود تحریم‌ها خبر داد و گفت: مدیران ارشد نفت هیچ ارتباطی به بابک زنجانی ندارند. به گزارش شانا، بیژن زنگنه (پنج‌شنبه ٣٠مرداد) در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما از قوه قضاییه به‌دلیل پیگیری پرونده بابک زنجانی تشکر و اظهار کرد: عده‌یی از صحبت‌های من در برنامه پایش (که دوشنبه٢٠ مرداد از شبکه یک سیما پخش شد) درباره بابک زنجانی که گفته شد، او در خوردن ٨هزار میلیارد تومان پول بیت‌المال تنها نبوده، سوءبرداشت کردند که لازم است توضیح بدهم مدیران ارشد نفت همیشه خدمتگزار، دلسوز و بسیار صادق بودند و هستند و شرکای بابک زنجانی هیچ ارتباطی با مدیران نفتی ندارند. وزیر نفت افزود: دوست خوبم، رستم قاسمی وزیر پیشین نفت هم یکی از دلسوزان صنعت نفت هستند. وی بااشاره به برقراری آرامش در وزارت نفت اظهار کرد: ایران برای فروش نفت خود هیچ محدودیتی ندارد.

مشکل کمبود گاز امسال حل می‌شود

زنگنه با بیان اینکه سال گذشته در تولید گاز جای مانور زیادی وجودی نداشت، گفت: به‌دلیل محدودیت سوخت در سال گذشته فشار زیادی روی فرآورده‌های نفتی وارد شد، به گونه‌یی که پارسال ٢٧میلیارد لیتر فرآورده‌های نفتی در نیروگاه‌ها به ارزش ١٨میلیارد دلار سوزانده شده است. وزیر نفت بااشاره به اینکه امسال با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس‌جنوبی مشکل کمبود گاز حل خواهد شد، گفت: از ابتدای سال تاکنون ٥٤درصد در مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌دلیل افزایش تولید گاز صرفه‌جویی شده است.

بیژن زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت بزرگ‌ترین تولید‌کننده کشور است، افزود: صنعت نفت از نظر حجم طرح‌های دردست اجرا که بیش از ٦٠میلیارد دلار است، در جایگاه نخست تولید در کشور قرار دارد و ضروری است طرح‌های میادین مشترک نفت و گاز ساماندهی شود.

قدم بزرگ برای هوای پاک

وزیر نفت با بیان اینکه قدم بزرگی برای هوای پاک در سال گذشته برداشته شده است، افزود: توزیع بنزین یورو ٤ از سال گذشته در تهران آغاز شده و امسال تکمیل می‌شود و شهروندان تهرانی تغییر وضعیت هوا را به‌خوبی درک می‌کنند.

زنگنه افزود: توزیع بنزین یورو ٤ در برخی شهرهای بزرگ دیگر هم امسال آغاز یا تکمیل می‌شود.

تشریح جزییات صادرات نفت جایز نیست

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره تشریح جزییات صادرات نفت ایران گفت: بیان این جزییات به‌دلیل مسایل تحریم و سوءاستفاده دشمنان ایران، جایز نیست، صادرات نفت طی یک سال گذشته افزایش یافته و ایران هیچ محدودیتی برای فروش نفت خود ندارد.

افزایش ظرفیت تولید نفت ایران

وی افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام ایران را همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی اعلام و تصریح کرد: تولید نفت ایران ظرف سه سال آینده به چهار میلیون و ٧٠٠هزار بشکه در روز می‌رسد که ٧٠٠هزار بشکه افزایش تولید از میدان‌های مشترک است. وزیر نفت بااشاره به اینکه ظرفیت تولید میعانات گازی تا سه سال آینده، به یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد، گفت: تولید میعانات گازی با وارد مدار شدن ١٧ فاز جدید پارس‌جنوبی همچنین میعانات گازی کنگان، تابناک و پارسیان به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد. به گفته زنگنه افزایش ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی ظرف سه سال آینده به پنج‌میلیون و ٧٠٠هزار بشکه در روز می‌رسد که این موضوع شدنی است و کارهای آن در دست اقدام است.

پیشرفت ٧٥درصدی ستاره خلیج‌فارس

وزیر نفت درباره وضع پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: این پالایشگاه که به‌دلیل برخی مشکلات متوقف بوده از سال گذشته عملیات توسعه آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه باید چند سال پیش وارد مدار تولید می‌شد، افزود: ستاره خلیج‌فارس برای کشور از دو جنبه بسیار مهم است؛ نخست، با وارد مدار شدن این پالایشگاه برای سال‌های طولانی (بیش از ١٢ سال) ایران از نظر کمی در تولید بنزین به خودکفایی دست می‌یابد و دوم، بنزین با کیفیت یورو٥ در کشور تولید می‌شود. زنگنه با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه ٣٦میلیون لیتر در روز است، گفت: مصرف بنزین در ایران هم‌اکنون ٧٠میلیون لیتر در روز است که ٦٣میلیون لیتر تولید داخلی و بقیه از واردات تامین می‌شود.

راه‌حل برای پتروشیمی‌های نیمه‌کاره

زنگنه با بیان اینکه تامین خوراک پتروشیمی برای وزارت نفت مهم است، گفت: با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس‌جنوبی و تولید اتان و متان امید است خوراک به‌خوبی در‌اختیار پتروشیمی‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زمستان سال گذشته خوراک پتروشیمی‌ها کاهش یافت، افزود: پتروشیمی کاویان هم‌اکنون با کمبود یک میلیون تن خوراک مواجه است که در صورت تامین خوراک آن یک میلیون تن تولید اتیلن و پلی‌اتیلن در کشور افزایش پیدا می‌کند.

طرح‌های جدید جلوگیری از خام‌فروشی

وزیر نفت بااشاره به اینکه میعانات گازی ایران ظرف چهار سال آینده صادر نمی‌شود، گفت: همه میعانات گازی در چهار سال آینده در داخل کشور و در طرح فراگیر پالایشی سیراف (هشت پالایشگاه ٦٠‌هزار بشکه‌ای) پالایش می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه ٢٠ متقاضی توسعه این پالایشگاه‌ها اوایل شهریور ارزیابی می‌شوند، افزود: تا پایان ماه‌جاری هشت سرمایه‌گذار این پالایشگاه‌ها انتخاب می‌شوند و امیدوارم ظرف سه سال آینده توسعه این پالایشگاه‌ها به پایان برسد. وی به طراحی پالایش نفت بسیار سنگین برای جلوگیری از خام‌فروشی اشاره کرد و گفت: هدف این است که این طرح در جاسک یا بندرعباس اجرا شود که بستگی به سرمایه‌گذاران و استقبال آنها دارد. زنگنه مهم‌ترین کار برای جلوگیری از خام‌فروشی را پتروشیمی‌ها دانست و گفت: در این زمینه نیز طرحی وجود دارد که براساس آن ٦ تا ٨ واحد عظیم پتروشیمی در نقاط مختلف کشور تاسیس شود که گاز طبیعی را به پلاستیک تبدیل کند که تکنولوژی آن جدید است. وی با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح در زیر این واحدهای پتروشیمی شهرک‌های پایین‌دستی پتروشیمی تاسیس می‌شود، افزود: انجام این طرح‌ها سبب ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و تولید محصولات نهایی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر