فشار آب در برخی مناطق اصفهان صفر شد

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۳

روز گذشته 31 مرداد گزارش‌های رسیده به «تعادل» از قطعی آب در برخی از مناطق اصفهان حکایت می‌کند. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد در برخی از مناطق مانند منطقه 3 آب و فاضلاب این استان شهروندان از ساعت 10 صبح آب نداشتند. البته این ماجرای جدیدی نبود، 26 فروردین 1387 قطعی لوله نفت و سرازیر شدن آن به داخل رودخانه زاینده‌رود، شبکه آب آشامیدنی اصفهان را قطع کرد. در آن زمان آب این استان 24 ساعت قطع شد و بسیاری از شهروندان از گران شدن ناگهانی آب معدنی در این شهر به این دلیل خبر دادند. این بار آب معدنی نایاب نشد اما تا ساعات پایانی عصر دیروز همچنان خبری از وصل شدن مجدد آب این مناطق به روزنامه نرسید. از طرفی اطلاعات دیگری که به دست خبرنگار «تعادل» رسید، نشان می‌داد در اطراف کوه‌های سپاهان در حوالی ساعت 14 اعلام شده که تا حدود 30 دقیقه دیگر آب این مناطق قطع می‌شود؛ در نهایت برآوردها نشان می‌داد فشار آب در اصفهان دیروز بسیار پایین و در بعضی مناطق صفر بوده است. برخی معتقد بودند، ساختمان‌هایی که تانکر و مخزن نداشته‌اند روز گذشته با مشکل کم‌آبی شدید مواجه شده‌اند. یکی از شهروندان اصفهان در این خصوص به «تعادل» می‌گوید: مناطق جنوب و جنوب شرقی همچنین غرب و شمال غرب اصفهان با مشکل قطعی آب مواجه شده‌اند. البته در تمام ساعات جنوب اصفهان با مشکل قطعی یا حتی کاهش فشار آب روبه‌رو نشده بود و آب این ناحیه با فشار طبیعی در جریان بود. همچنین پیگیری‌ها از شهروندان استان نشان می‌داد اکثر آنها به دلیل اشغال بودن مداوم خطوط تلفن آبفا موفق به برقراری تماس و گزارش قطعی به شرکت آبفا نشده‌اند.

تایید خبر در شبکه اصفهان

حوالی ساعت 15 شبکه استانی اصفهان زیرنویس کرد: « به‌دلیل مشکل پیش آمده در شبکه آبرسانی از تصفیه خانه شهرهای اصفهان و اطراف اصفهان تا نایین دچار افت فشار و قطعی آب هستند». به همین دلیل تا این ساعت تنها خبر موثقی که در زمینه قطعی آب استان مطرح شده مربوط به همین زیرنویس است؛ این نوشته نیز مشکل را بسیار کلی گزارش داده و اشاره‌یی به جزییات آن نکرده است. در این زیرنویس همچنین اشاره شده که به دلیل مشکلات به وجود آمده مردم نهایت همکاری را در مصرف آب در استان داشته باشند. با این صحبت‌ها برخی از مردم شهر اقدام به جمع کردن آب برای ساعت‌ها و روزهای پیش رو کرده‌اند؛ چراکه هنوز مشکلات مبهم است و علت دقیق قطعی آب مشخص نشده است. در این ساعات بسیاری از مناطقی هم که تا این زمان با قطعی آب مواجه نشده بودند دچار قطعی آب شدند. اما پیگیری‌های خبرنگار «تعادل» برای برقراری ارتباط با مسوولان آب و فاضلاب استان به دلیل خاموش بودن تلفن همراه آنان و تعطیلی دفاتر کاری‌شان، بی‌نتیجه می‌ماند.

استاندار شایعات را تکذیب می‌کند

بازار شایعات نیز در این میان بسیار داغ شده است. چنین مشکلاتی، فضایی را به وجود آورده که بر پایه آن دیروز و با قطعی چند ساعته آب در استان در میان مردم این شایعه که «گازوییل وارد آب اصفهان شده است» دهان به دهان می‌چرخید. از سویی دیگر منابع تایید نشده گزارش می‌دادند که آب آلوده شده و نباید از آب اصفهان خورده شود. اما استاندار اصفهان به عنوان نماینده عالی دولت در استان در این زمینه به «تعادل» می‌گوید: «مسوولان آب و فاضلاب در این زمینه پاسخگو هستند». البته... رسول زرگرپور در تماس‌های بعدی در واکنش به شایعاتی که درخصوص آلودگی آب استان مطرح شده است، می‌گوید: « مساله آلودگی آب استان را 100درصد تکذیب می‌کنم و هیچ مشکلی در این زمینه در آب استان وجود ندارد.» زرگرپور در ادامه می‌گوید: « مشکل قطعی آب امروز استان اصفهان مربوط به مساله‌یی فنی در تصفیه‌خانه بوده که مدیرعامل آب و فاضلاب استان در مصاحبه‌های بعدی علت آن را تشریح خواهد کرد». او تشریح این مشکل را در حیطه وظایف استانداری ندانسته همچنین می‌گوید: « نهادی که مسوول کنترل بر آلودگی آب استان است، دانشکده علوم پزشکی است که تمام تحقیقات آن نشان می‌دهد هیچ مشکلی در آب استان اصفهان وجود ندارد.» او همچنین از حل این مشکل خبر داده و اینکه ساعت 16 آب همه مناطق وصل خواهد شد.

ابهام بازار شایعه را داغ می‌کند

پیش از این آبفای استان اصفهان اعلام کرده بود که آبرسانی به طبقات بالای 2 در ساختمان‌ها در حیطه وظایف این سازمان نیست و تلویحا این آبرسانی را خدماتی اضافه بر سازمان تلقی کرده بود. در نتیجه از پیام این اطلاعیه برداشت می‌شد که این ساختمان‌ها باید اقدام به نصب مخزن و تانکر آب کنند تا بتوانند آب مصرفی واحدهای خود را تامین کنند. البته مشکلات آب استان اصفهان مربوط به دیروز و امروز نیست. از روزی که بی‌تدبیری‌ها منجر به خشک شدن آب زاینده رود پرخروش شد بسیاری از شهروندان این استان به خصوص در فصول گرم سال با مشکلات زیادی در زمینه کم‌آبی مواجه می‌شدند؛ گزارش‌های رسیده به «تعادل» نشان می‌دهد تابستان امسال و پیش از قطعی آب چند ساعته روزجمعه نیز روزهایی با فشار آب بسیار پایین سپری شده است. تخصیص بودجه برای حل مشکلات خشکسالی استان اصفهان از سوی دولت نیز گویا هنوز نتوانسته گره کور آب را در نصف جهان باز کند. در این میان مشکلاتی که در گذشته درخصوص آلودگی آب استان پیش آمده و درگیری‌ها و تنازعات بین‌بخشی نیز فضا را درخصوص قطعیت پاکی آب استان مه‌آلود کرده است. فضایی که منتظر تلنگری است که اخباری متناقض و گاه ترسناک در آن جولان دهند. البته شاید اگر مسوولان همواره مشکلات را با جزییات کامل شرح دهند و در ساعت‌های قطعی آب و فاضلاب پاسخگوی شهروندان باشد فضا برای به وجود آمدن چنین شایعاتی از میان برود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر