30درصد مصرف برق تهران در اختیار 5صدم مشترکان

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۵۸

معاون وزیر نیرو: هر سال در تهران یک شهر جدید با 200هزار انشعاب متولد می‌شود

استاندار تهران: به خاطر خطر زلزله مصرف انرژی تهران باید از گاز به برق تبدیل شود

گروه انرژی| نادی صبوری|

تهران ابری روز گذشته شاهد مراسم افتتاح نیروگاه خورشیدی بود. مراسمی که قرار بود حمید چیت‌چیان نیز در آن شرکت داشته باشد اما در غیاب او و با حضور استاندار تهران، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، رییس کمیته برق مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل توانیر و با بیش از یک‌ساعت تاخیر از زمان مقرر آغاز شد. البته شاید بتوان افتتاح این نیروگاه را در میان مباحث طرح شده بی‌فروغ و کم‌اهمیت ارزیابی کرد چرا که سخنرانان این مراسم بخش اصلی صحبت‌های خود را به مسائل دیگری اختصاص دادند و ابعاد این طرح صرفا در هزینه 6 میلیارد تومانی برای احداث آن خلاصه شد. نیروگاهی که هر چند مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران آن را 100درصد ساخت داخل معرفی کرد اما در پاسخ به این پرسش «تعادل» که اینتورتور‌های این نیروگاه چگونه ساخته شده است از تهیه آنها از شرکتی در اسپانیا خبر داد.

فارغ از خواسته‌هایی که هر یک از سخنرانان از دیگر نهادهای حاضر در مراسم طرح کرده و اغلب نیز پاسخی برای دیگر خواسته‌ها که خود مخاطبشان بودند، مطرح نمی‌کردند، بحران تهران در برق فصل مشترک اظهارات مسوولان بود. سیدحسن هاشمی استاندار تهران در این مراسم از ارسال نامه‌یی در سال گذشته به حمید چیت‌چیان وزیر نیرو خبر داد؛ نامه‌یی که مفاد آن «خطر بیخ گوش پایتخت» در زمان بروز زلزله است. به گفته هاشمی او در این نامه تاکید کرده است که با توجه به آسیب‌پذیری شهر تهران در زمینه زلزله و خطر انفجار خطوط لوله گاز در آن زمان، باید آینده مصرف انرژی در این کلان‌شهر به سمت برق آمده و گاز در میان‌مدت و درازمدت از برنامه مصرف خارج شود. مشکلات متعدد پایتخت در مساله برق، محور اصلی اظهارات هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو را نیز تشکیل می‌دادند، اظهاراتی که او در طول آن از استانداری تهران خواست تا قرارگاهی را با مشارکت شورای شهر، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت نیرو تشکیل داده و طی آن معضلات برقی تهران را مورد بررسی قرار دهد.

محمد هاشمی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با قرار گرفتن پشت تریبون به عنوان نخستین سخنران پس از معرفی 750کیلو وات برق از نیروگاه‌های خورشیدی که اکنون توسط این شرکت احداث شده است از مسوولان حاضر در مراسم خواست تا ادارات دولتی را ملزم به نصب 20 کیلو وات انرژی خورشیدی کنند، او همچنین این پیشنهاد را طرح کرد که ساختمان‌های جدیدالاحداث در تهران ملزم به نصب 5 تا 10کیلووات انرژی خورشیدی شوند.

بخش بعدی سخنان مدیرعامل توزیع برق تهران اما به چالش‌هایی که ادارات دولتی در مصرف برق ایجاد کرده‌اند، اختصاص داشت. پیش از این آرش کردی مدیرعامل توانیر در نشستی خبری در پاسخ به «تعادل» از حجم سنگین بدهی‌های برقی ادارات دولتی خبر داده بود و سخنان روز گذشته سید محمد هاشمی نشان داد، ادارات نه تنها بد حساب بلکه بسیار پر مصرف هستند.

طبق گفته‌های او از 4میلیون و 300هزار مشترک برق در تهران 2هزار و 443مشترک اداری محسوب می‌شوند که 30درصد برق تهران را مصرف می‌کنند. به این ترتیب طبق محاسبات «تعادل» 0.05درصد از مشترکان برق در تهران سهم عظیم 30درصدی را در آن دارند. مشترکانی که بزرگ‌ترین بدهکاران نیز به وزارت نیرو محسوب می‌شوند. نکته قابل تامل اما شیوه برخورد مسوولان اجرایی در این زمینه با شفاف‌سازی درباره این ادارات است. در حالی که آرش کردی مدیرعامل توانیر نیز پیش از این در پاسخ به پرسش «تعادل» که کدام ادارات بیشترین بدهی برقی را دارا هستند از پاسخ امتناع ورزیده بود، مدیرعامل توزیع برق تهران با شیوه پاسخ خود به این پرسش که کدام ادارات بیشترین مصرف را دارند «عدم اعتقاد به شفاف‌سازی» در دیدگاهش را شفاف کرد. او با اظهار این جمله که «بگذارید این مسائل بین خودمان بماند» اهمیت مردم و آگاهی آنها از اینکه اموال عمومی چگونه در حال تقسیم شدن است را نادیده گرفت.

پس از پایان اظهارات مدیرعامل توزیع برق تهران، سید حسن هاشمی استاندار تهران به عنوان دومین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و با توجه به اینکه مبحث مصرف برق در ادارات آخرین بخش سخنرانی قبلی بود، از طرح این استانداری برای تذکر به اداره‌های پر مصرف و گزارش آن به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور خبر داد، اداره‌های پر مصرفی که هاشمی عملکرد آنها در ثبت این میزان از مصرف را «غیر قابل توجیه» دانست.

استاندار تهران در ادامه از وزارت نیرو خواست که با توجه به اینکه عمر 50درصد تجهیزات صنعت برق بیش از 25سال است در پساتحریم تعویض این تجهیزات را در اولویت قرار دهد، او همچنین از پیشنهاد کشورهای مختلف و رقم خوب پیشنهادی آنها برای سرمایه‌گذاری دراین زمینه خبر داد.

سید حسن هاشمی سپس سراغ مبحث خطر مصرف گاز در تهران در زمان زلزله رفته و اظهار کرد: «این اتفاق در تمام دنیا افتاده است. هر چند هزینه آن سنگین باشد اما با توجه به اینکه تهران روی گسل قرار گرفته خطوط لوله گاز می‌تواند مشکلات حادی را ایجاد کند.» او از وزارت نیرو خواست تا مطالعات و ابعادسنجی این طرح را آغاز کرده و حداکثر تا سال 1404 آن را کلید بزنند. طرحی که البته به‌طور قطع با توجه به ابعاد بسیار بزرگ برای عملی شدن نیاز به هزینه، حمایت و دانش زیادی دارد و باید دید که اساسا تا چه اندازه جدی گرفته می‌شود.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم پشت تریبون رفته و اظهارات خود را با طرح وزارتخانه متبوعش در زمینه تغییر نیروگاه‌ها با راندمان پایین به نیروگاه‌های راندمان بالاتر آغاز کرد. طبق گفته فلاحتیان نیروگاه پرند که سال گذشته عملیات تبدیل آن به سیکل ترکیبی آغاز شده بود اکنون پیشرفت فیزیکی

40 درصدی داشته و تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد. او همچنین از پیشنهاد 60درصدی سرمایه‌گذار خارجی برای جایگزینی نیروگاه ری که جزو قدیمی‌ترین‌ها در نوع خود بوده سخن گفت و اظهار کرد که طی 2 تا 3 ماه آینده این عملیات آغاز خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در ادامه سخنانش از آغاز پروژه‌یی بسیار بزرگ در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت، پروژه‌یی که فلاحتیان خود آن را «نمادین» خواند و در ادامه از سیاست‌های حمایتی مکفی وزارت نیرو از سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های بادی و تجدیدپذیر سخن گفت.

فلاحتیان در راستای پیشنهاد مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ به الزام ساختمان‌های بلند مرتبه به نصب نیروگاه فوتوولتاییک اظهار کرد: «این الزام باید با همکاری شورای شهر تهران، سازمان نظام مهندسی و استانداری رعایت شود. با این روش این ساختمان‌ها بخش قابل توجهی از مصرفشان را تولید خواهند کرد.»

معاون وزیر نیرو در ادامه و در اشاره به سخنان استاندار تهران در زمینه فرسوده بودن عمر تجهیزات صنعت برق اظهار کرد: «بسیاری از این تجهیزات عمری حتی بیشتر از 40سال دارند، 500کیلومتر شبکه کابلی زیر تهران است که 100درصد آن باید تعویض شود، هزینه این عملیات نیز بسیار زیاد و خارج از توان صنعت است.»

فلاحتیان اما در بخش‌های آخر سخنرانی خود مسائلی را طرح کرد که تاکنون به این شکل از آن صحبت نشده بود، طبق این بخش از سخنان معاون وزیر نیرو، تهران شهری است که هر سال یک شهر از درون آن متولد می‌شود و تامین انرژی این نوزادان در دامن تهران

کم کم به فاجعه‌یی مدیریتی بدل خواهد شد. او در این زمینه گفت: «به این واسطه که 25 تا 30درصد کل برق کشور در تهران مستقر بوده باید به این شهر به صورت ویژه نگاه کنیم. هر سال 200 هزار انشعاب جدید در تهران اضافه می‌شود که در واقع به این معناست که در تهران هر سال شاهد اضافه شدن یک شهر هستیم. ما استان‌هایی داریم که زیر 200هزار انشعاب دارند، همین مساله اهمیت تهران و ضرورت یک تعامل سازنده برای حداقل کردن ریسک‌های صنعت برق در تهران که در صورت منجر شدن به مشکل فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را با مشکل مواجه می‌کند، بیش از پیش آشکار می‌کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر