نان عده‌ای آجر خواهد شد

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۴۴

گروه انرژی

یک قلم پر روی بشکه طلایی ‌رنگ نفت؛ این تندیسی بود که در جشنواره «نفت و رسانه» به نویسندگان، عکاسان و سایر تلاشگران این عرصه تعلق گرفت؛ جشنواره‌یی که پس از یک دهه برای چهارمین بار برگزار شد. البته امسال نیز بنا بود این جشنواره همانطور که روی تندیس تاریخ «مرداد94» نوشته شده بود در روز 17مرداد به مناسبت روز خبرنگار برگزار شود اما به هر دلیلی به دوشنبه ‌شب یعنی 7دی ‌ماه موکول شد. بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران سخنران اصلی این برنامه بود که در انتهای برنامه جوایز نفر اول هر بخش را به دست آنها داد. وزیر نفت در این جشنواره بخش مهمی از سخنان خود را به دوران پساتحریم اختصاص داد و در واکنش به آن دسته از افرادی که معتقدند پس از لغو تحریم‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتد، اظهار کرد: «حتما نان عده‌یی آجر خواهد شد. ولی زندگی ملت به مرور زمان بهتر خواهد شد و دیگر نمی‌توان این تعداد ماشین گرانقیمت خریداری کرد.» او همچنین در واکنش به منتقدان قراردادهای جدید نفتی تصریح کرد که وزارت نفت آنقدر در این زمینه شفاف عمل می‌کند که حتی متن قراردادها را نیز منتشر کرده است.

«فضایی که رسانه‌ها نتوانند در آن حرف بزنند، فساد ایجاد می‌شود»؛ این یکی از جالب توجه‌ترین و تامل‌برانگیزترین بخش‌های سخنان وزیر نفت در جشنواره نفت و رسانه بود. زنگنه بخش اصلی سخنان خود را به ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌یی از سوی رسانه‌ها اختصاص داد و اظهار کرد:«فضایی که رسانه‌ها نتوانند در آن حرف بزنند فساد ایجاد می‌شود. رسانه زنده جلو فساد را می‌گیرد.» زنگنه رسانه را به نورافکنی تشبیه کرد که اگر روشن باشد فضا را روشن می‌کند و مانع رشد فساد می‌شود. منافع ملی بر هر چیزی ارجح است و طبق فرمان وزیر نفت، رسانه‌ها باید در این زمینه با هم متحد باشند.

هر روز تکذیبیه‌هایی در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود که نشان می‌دهد یکی احتمالا از طرف اصحاب رسانه اقدام به نشر اکاذیب کرده است. این امر همیشه مورد انتقاد مسوولان بوده است؛ زنگنه نیز یکی از منتقدان بزرگ در این زمینه است. او در این باره گفت: «با دروغگویی نمی‌توان آینده بهتری را به دست آورد.» او همچنین تاکید کرد رسانه افرادی که اخلاق حرفه‌یی را رعایت نمی‌کنند باید طرد شود. وزیر نفت در ادامه سخنان خود بر لزوم حمایت از تربیت انسان‌های توسعه‌یافته در کشور تاکید کرد و گفت:‌«اگر کشوری دارای مردم توسعه‌یافته باشد حتی کویر را هم توسعه خواهد داد. البته بر عکس آن هم اتفاق خواهد افتاد.» طبق گفته زنگنه از آنجا که رسانه‌ها ارتباط نزدیکی با ذهن و فکر مردم دارند، نقش مهمی در این زمینه خواهند داشت.


در پساتحریم نان عده‌ای آجر خواهد شد

از آنجا که شمارش معکوس روز اجرای برجام آغاز شده است هر محفلی با حضور مقامات دولتی به بحث پساتحریم می‌رسد. جشنواره نفت و رسانه نیز در این زمینه استثنا نبود. زنگنه تاکید کرد که زحمت زیادی برای رسیدن به این مرحله کشیده شده است. طبق گفته زنگنه در دوران پساتحریم ایران دیگر مجبور نخواهد بود اجناس را به سه برابر قیمت خریداری کند یا برای انتقال پول30درصد مبلغ اضافی پرداخت کند؛ در واقع ایران هر کاری که یک ملت آزاد در پساتحریم انجام می‌دهد را انجام خواهد داد. او در واکنش به عده‌یی که معتقدند پس از لغو تحریم‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتد، گفت: «حتما نان عده‌یی آجر خواهد شد؛ ولی زندگی ملت به مرور زمان بهتر خواهد شد و دیگر نمی‌توان این تعداد ماشین گرانقیمت خریداری کرد.» او در مورد حضور شرکت‌های خارجی در دوران پساتحریم نیز تاکید کرد که باید شرط همکاری با شرکت‌های ایرانی را رعایت کنند؛ به این ترتیب شرکت‌های داخلی به کمک شرکت‌های خارجی تقویت خواهند شد.

درونزایی و برون‌گرایی در تولید و ساخت تجهیزات و صادرات در پساتحریم نیز از دیگر مواردی است که این روزها بیشتر نقل محافل نفتی شده است. وزیر نفت در این باره گفت:«درونزایی در تولید بدان معناست که ارزش تولید داخلی را بالا ببریم؛ به عنوان نمونه اگر تولید پتروشیمی از 25میلیارد دلار کنونی به 60 میلیارد دلار برسد به نوعی 35میلیارد دلار تولید درونزایی صورت گرفته است.» او همچنین تاکید کرد که با به دست آوردن تکنولوژی، درونزایی انجام خواهد شد. وزیر نفت در ادامه به برونگرایی پرداخت و گفت:«با ساخت تجهیزات و صادرات آن به دیگر کشورها نوعی برونگرایی انجام خواهد شد که سبب بالا بردن قدرت اقتصادی کشور خواهد شد.»

طبق گفته وزیر نفت اگر کارها در دوران پساتحریم به درستی انجام شود ایران ظرف کمتر از 10سال آینده قدرت اول اقتصادی، فرهنگی و تکنولوژیک منطقه‌یی خواهد بود و کسی نمی‌تواند با آن رقابت کند. البته تبدیل شدن به قدرت نخست منطقه برخی کشورهای منطقه را ناراحت می‌کند. او همچنین با بیان کرد:«نفت عنصر پیشتاز توسعه در پساتحریم خواهد بود چراکه سرمایه‌گذاران خارجی نخستین جایی‌ که در آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد، صنعت نفت خواهد بود.» او همچنین گفت:«با توسعه صنعت نفت دیگر بخش‌های اقتصادی نیز جان تازه‌یی خواهند گرفت و چرخ‌های اقتصاد کشور به حرکت درمی‌آیند.» وزیر نفت تاکید کرد که بعد از لغو تحریم‌ها باید به صورت شبانه‌روزی کار کرد و از این فرصت‌ها استفاده برد. او همچنین خاطرنشان کرد که باید تلاش شود اذهان مردم برای توسعه آماده باشد.


نفت 40 دلاری برای بودجه 96

پرسش‌هایی نیز در حاشیه جشنواره از زنگنه پرسیده شد؛ یکی از این پرسش‌ها در مورد نفت 35دلاری برای بودجه سال 96 بود که وزیر نفت در این باره تصریح کرد چنین پیشنهادی صورت نگرفته است و سعی شده نزدیک‌ترین عدد به بازار به عنوان قیمت نفت پیشنهاد شود. طبق گفته زنگنه آنچه تاکنون مطرح شده نفت 40دلاری بوده است. البته او تاکید کرد:«باید ببینیم در بازار چه پیش می‌آید؛ ما نمی‌توانیم از قبل علائم بدی به بازار بدهیم.» او درباره تحقق درآمدهای نفتی در بودجه امسال گفت: «تا چند ماه اول امسال که نفت روی قیمت 54دلار بود و رقم صادرات هم کمی بیشتر از رقمی بود که در مجلس در نظر گرفته بودند.»

اجلاس اضطراری اوپک یکی از پرسش‌های تکراری و رایجی است که اغلب مواقع از وزیر نفت پرسیده می‌شود. او در پاسخ به این پرسش گفت:«عده‌یی تصور می‌کنند هر چه در جلسات اوپک درباره قیمت‌ها بیشتر صحبت کنیم بیشتر اثرگذار است. این درحالی است که تصمیم‌ها در مورد قیمت در اوپک در مراکز بالاتر از وزارت نفت کشورها گرفته شده است و زمانی‌ که وزیران به اجلاس می‌آیند، تصمیم درباره قیمت‌ها از قبل در کشورشان گرفته شده است.» قیمت بنزین نیز جزو مواردی است که در مورد آن از وزیر نفت پرسیده می‌شود. او در این باره گفت:«تعیین نرخ بنزین در اختیار ما نبوده و در اختیارات دولت است. در دولت هم هیچ بحثی درباره تغییر قیمت بنزین مطرح نبوده است.» یکی از خبرنگاران از وزیر نفت پرسید در صورتی‌که نرخ فوب خلیج‌فارس پایین بیاید آیا قیمت بنزین نیز کاهش می‌یابد؛ او در پاسخ گفت:«در این ارتباط نباید تنها به قیمت بنزین توجه کنیم؛ به عنوان مثال قیمت گازوییل براساس فوب باید بالای 1200تومان باشد که ما اکنون300 تومان می‌فروشیم.» طبق گفته زنگنه دولت امسال هیچ برنامه‌یی برای آزادسازی نرخ بنزین ندارد.


وارونگی هوا دلیل آلودگی تهران

آلودگی هوا در تهران این روزها به خوراک رسانه‌ها تبدیل شده است. برخی از رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که علت آلودگی هوا از توزیع بنزین‌های بی‌کیفیت ناشی شده است. زنگنه در این باره گفت:«در تهران بنزین و گازوییل یورو4 توزیع می‌کنیم. در جلسه روز دوشنبه (7دی) کمیسیون انرژی نیز در این باره صحبت کردیم و گزارش‌هایی ارائه شد. براساس این گزارش‌ها بنزن، گوگرد و آروماتیک موجود در تهران به ‌شدت کاهش یافته و در حد معقولی است.» او با اشاره به عوامل موثر در آلودگی هوا اظهار کرد:«برای نمونه بنزین نسوخته موتورسیکلت‌ها و خودروهای ما که بیشتر از میزان بنزین مصرف می‌کنند در آلودگی نقش دارند.» او همچنین تاکید کرد:«تا جایی که به من گزارش شده است، بیشترین آلودگی مربوط به CO2 است که گاز آلاینده نیست بلکه مقدار زیاد آن در شرایط ویژه که وارونگی ایجاد می‌شود، مشکل ایجاد می‌کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر