سرخط انرژی

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۲۶

فارس مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ما حاضر نیستیم با هر قیمتی گاز را به پروژه‌های احتمالی LNG خارجی بدهیم، اما برای اینکه بتوانیم وارد بازار جهانی LNG بشویم، حتما نباید قیمت گاز بیشتر از قیمت صادرات از طریق خط لوله باشد. حمیدرضا عراقی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت گاز برای سرمایه‌گذاران خارجی در تولید LNG، گفت: برای دادن گاز به سرمایه‌گذاران باید منافع خود، بازار، قیمت LNG در آینده و امثال آن در نظر گرفته شود و به همین دلیل در مذاکرات باید مشخص شود که گاز را با چه قیمتی می‌توان برای تولید LNG به خارجی‌ها داد.

آنا سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در روزهای اخیر مصرف گاز خانگی به حدود 500 میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: نیم میلیارد مترمکعب گاز معادل مصرف ١٨ کشور اتحادیه اروپایی است، درحالی که جمعیت این منطقه به ١٠ برابر جمعیت ایران می‌رسد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، مجید بوجارزاده خواستار همکاری شهروندان در صرفه‌جویی در مصرف گاز شد و افزود: میزان مصرف گاز خانگی در روزهای سرد افزایش یافته است، البته در شرایط عادی هم میانگین مصرف گاز ایران دو و نیم برابر جهانی است و تا بیش از ٥٠ درصد هم قابل صرفه‌جویی است.

فارس سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه وزارت نیرو ورود وزارت نفت صادرات برق را توجیه‌پذیر نمی‌داند، گفت: میزان صادرات برق در حال حاضر بالغ بر ۹ میلیارد کیلووات ساعت است. رضا ریاحی در پاسخ به این سوال که بحث‌هایی از ورود وزارت نفت برای صادرات برق مطرح شده است گفت: متولی برق کشور وزارت نیروست و هر ارگان و سازمانی باید در حوزه خود فعالیت کند. وی ادامه داد: طبیعتا ورود وزارت نفت از نظر وزارت نیرو برای صادرات برق توجیه ندارد چرا که وزارت نفت تامین‌کننده سوخت است.

شانا به‌دنبال تعمیر چاه‌های تولیدی و حفاری چاه‌های جدید، به موازات جبران کاهش تولید در مناطق نفتخیزجنوب، تولید نفت در این مناطق افزایش یافت. بیژن عالی‌پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب با اشاره به افزایش تولید نفت در این شرکت گفت: با توجه به افت طبیعی مخازن، با حفاری چاه‌های جدید و همچنین تعمیر چاه‌های تولیدی، مانع از کاهش تولید نفت شده و به موازات جبران همین میزان افت تولید، افزایش تولید داشته‌ایم. وی بیش از ٨٠ درصد نفت تولیدی ایران را از مناطق نفتخیز جنوب اعلام کرد و افزود: با انجام بررسی‌های کارشناسی، تاسیسات فرسوده مناطق نفتخیز جنوب شناسایی شده که بر این اساس نوسازی و بهسازی تاسیسات نفت وگاز، گاز مایع، تقویت فشار گاز و دیگر تجهیزات در دستور کار قرار گرفته است.

تسنیم با ثبت ۱۹۱میلیمتر بارش در حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای مهر تا پنج‌شنبه، کاهشی ۳ درصدی نسبت به بارش‌های سال گذشته در مدت مشابه به ثبت رسید. از ابتدای سال آبی جاری تا روز پنج‌شنبه در مجموع 191میلی‌متر بارش به عنوان متوسط بارش‌های حوضه آبریز دریای خزر به ثبت رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، میزان ثبت شده متوسط بارش‌های حوضه آبریز دریای خزر 197میلیمتر بود. مقایسه این دو رقم از کاهش 3 درصدی بارش‌های شمال ایران در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته حکایت دارد.

شانا از آذرماه سال ١٣٩٢ تاکنون بیش از ١٥,٥ میلیارد مترمکعب گاز، ١٤میلیون بشکه میعانات گازی، 3هزار تن گوگرد و بیش از 5هزار تن اتان از فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تولید شده است. حسین شریف‌آبادی، رییس کنسرسیوم فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی با تاکید بر اینکه به زودی کل این پروژه همزمان با حضور ریاست‌جمهوری به صورت رسمی افتتاح می‌شود، ارزش مجموع گاز تولید شده در پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را با احتساب هر مترمکعب گاز ٢٥ سنت و هر بشکه میعانات ٤٠ دلار، بیش از ٤,٥ میلیارد دلار اعلام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر