دلایل3‌ گانه افزایش بهای نفت خام

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۲۹

گروه انرژی

بهای نفت درهفته‌یی که گذشت روندی صعودی در پیش گرفت و از مرز 50دلار برای نخستین‌بار از ماه جولای تاکنون عبور کرد. اکنون فضا حتی برای گاز ارزان‌تر هم باز شده است. به گزارش صدای اقتصاد، نفت‌خام ایالات متحده امریکا با دودرصد افزایش در روز جمعه به قیمت 50.50 دلار در ازای هر بشکه در بازار معامله شد. خیلی وقت نمی‌گذرد از آن روزهایی که تحلیلگران هشدار می‌دادند سقوط قیمت نفت به زیر 20دلار در ازای هر بشکه در راه است. چه اتفاقی درحال رخ دادن است؟

سه دلیل بهبود را اینجا بخوانید:

1.نگرانی‌های ژئوپلیتیکی

تنش‌ها درخاورمیانه که بزرگ‌ترین منطقه تولیدکننده نفت در دنیا به شمار می‌رود، باعث شده قیمت‌ها روندی صعودی درپیش بگیرد.

روسیه درهفته‌یی که گذشت عملیات‌های نظامی را درخاک سوریه انجام داد و باب جدیدی از همکاری‌های مسکو و رژیم بشار اسد در سوریه ایجاد کرد. غربی‌ها این حرکت روسیه را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

سرمایه‌گذاران نگران هستند که تنش‌های بیشتر در منطقه روی تولید و حمل نفت در این منطقه تاثیر بگذارد. حتی خبر سقوط موشک‌های روسیه در خاک ایران هم نتوانسته اعصاب آنها را آرام کند.

2. صورت‌جلسه فدرال

روز پنج‌شنبه بالاخره صورت‌جلسه آخرین نشست فدرال رزرو منتشر شد. داده‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی هیچ عجله‌یی برای افزایش نرخ بهره در ایالات متحده امریکا ندارد. صورت‌جلسه بیشتر در مورد دلار است که این باعث تقویت بهای جهانی نفت می‌شود.

نفت و دیگر کالاها براساس دلار قیمت‌گذاری می‌شوند. هرچه دلار ضعیف‌تر باشد، این کالاها را بیشتر در دسترس قرار می‌دهد و قیمت‌ها را جبران می‌کند.

3. کاهش تولید ایالات متحده امریکا

اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرده است که تولید نفت‌خام ایالات متحده امریکا در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه آگوست 120هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

در این گزارش گفته شده تولید نفت ایالات متحده امریکا تا اواسط سال آینده همچنان به سقوط خود ادامه خواهد داد و در اواخر سال2016 دوباره رشد به آن باز خواهد گشت. این آژانس همچنین گفته است انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال2016 با بیشترین سرعت در 6سال گذشته افزایش خواهد یافت. این نیز برای افزایش قیمت بسیار موثر است.

قیمت نفت درچند ماه گذشته تحت فشار بسیاری بوده است و از تابستان گذشته تاکنون بیش از 50درصد سقوط کرده است. قیمت‌ها به کمترین میزان خود در 6سال‌ونیم گذشته رسیدند. نفت روی 42دلار در ازای هر بشکه معامله شد. بهبودی که در هفته گذشته شاهد آن بودیم، بارقه امید را در دل اهالی بازار روشن کرده است البته تحلیلگران هنوز محتاط هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر