احتمال دیدار روسیه با اوپکی‌ها

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۶۸

گروه انرژی براساس اطلاعات به‌دست آمده از وزیر نفت روسیه، این کشور آماده است برای حل مشکلی که بازار نفت با آن مواجه است با اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) همچنین دیگر تولیدکنندگان نفتی دیدار و مذاکره کند.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه روز شنبه اعلام کرد که احتمالا به‌زودی نشستی با 12کشور عضو اوپک خواهد داشت. او گفت: «اگر چنین مذاکراتی صورت بگیرد ما حتما در آن شرکت خواهیم کرد.» البته نوواک هیچ اشاره‌یی نکرده که این نشست چه روزی و چه زمانی رخ خواهد داد. علاوه بر آن نوواک به گزارشگران اعلام کرده که نشستی میان مقامات روسیه و عربستان‌سعودی در پایان ماه برای برنامه‌ها و پروژه‌های حوزه انرژی برگزار خواهد شد. به‌دنبال این خبر، بهای نفت برنت حوزه دریای شمال در روز دوشنبه 70سنت افزایش یافت و به 48.72دلار در ازای هر بشکه رسید. شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز به 46.11دلار در ازای هر بشکه رسید.

سازمان اوپک به‌طور رسمی هیچ‌گونه اظهارنظری درباره احتمال برگزاری نشست میان روسیه و اوپک نکرده، اما وزرای انرژی روسیه و عربستان‌سعودی از تدارک برای جلسه‌یی میان خودشان تا پایان ماه به سی‌ان‌بی‌سی خبر داده‌اند.

البته اظهارات متناقضی نیز وجود دارد. به‌طور مثال همکار نوواک اعلام کرده که روز جمعه هیچ صحبتی درباره نشست روسیه و عربستان صورت نگرفته است. علاوه بر آن تاکید کرده که روسیه به سیاست‌های خود پایبند است و با اوپک همکاری نخواهد کرد. اقتصاد روسیه نه‌تنها با کاهش شدید بهای نفت آسیب دیده بلکه تحریم‌های بین‌المللی نیز به‌دلیل مشکلاتی که این کشور با اوکراین دارد مزید بر علت شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر