افزایش صادرات گاز در مقابل افزایش واردات برق از ارمنستان

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۷۶

شانا

وزیر نفت پس از دیدار با وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان از افزایش صادرات گاز به این کشور خبر داد.

بیژن زنگنه، پس از دیدار بعدازظهر روز یک‌شنبه، ١٢ مهرماه با یرواند زاخاریان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، به سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری به دعوت نخست‌وزیر ارمنستان به ایروان در آینده نزدیک اشاره کرد و درباره مهم‌ترین محور دیدار دیروز گفت: در این دیدار درباره افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان و متناسب با آن افزایش واردات برق ایران از ارمنستان گفت‌وگو شد.

وی با یادآوری اینکه چارچوب همکاری بین دو کشور همانند گذشته خواهد بود، افزود: جزییات افزایش مبادلات بین ایران و ارمنستان قرار است بین دو کشور بررسی شود.

تهران و ایروان در سال ٢٠٠٤ میلادی توافقنامه‌یی رسمی را در زمینه عرضه گاز ایران به ارمنستان امضا کردند. ظرفیت سالانه خط لوله صادراتی حدود 2 میلیارد و ٣٠٠میلیون مترمکعب است؛ بر اساس توافقنامه میان دو طرف، گاز صادراتی ایران به مصرف نیروگاه‌های تولید برق در ارمنستان خواهد رسید و در عوض ایران از ارمنستان، برق وارد می‌کند.

علیرضا کاملی نیز پس از دیدار روز یک‌شنبه، ١٢ مهرماه بیژن زنگنه، وزیر نفت با یرواند زاخاریان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان میزان گاز صادراتی به ارمنستان را در شرایط حاضر یک میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و درباره ظرفیت خط لوله صادراتی گاز ایران به ارمنستان گفت: ظرفیت عملیاتی خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان بیش از ٦ میلیون مترمکعب در روز است. مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران از آمادگی ایران برای افزایش صادرات گاز به ارمنستان با توجه به ظرفیت خالی خط لوله صادراتی به این کشور خبر داد. وی به ظرفیت خالی خط لوله صادراتی ایران به ارمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در ارمنستان، این کشور هم‌اکنون از ظرفیت این خط لوله استفاده نمی‌کند.

کاملی سپس به برنامه ارمنستان برای ساخت خط سوم انتقال برق دو مداره ٤٠٠ کیلو ولتی و ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی اشاره کرد و گفت: آقای زاخاریان در این دیدار خواستار تامین گاز این نیروگاه و اطمینان نسبت به تامین آن شدند. وی با اشاره به اینکه حداکثر ظرفیت سالانه خط لوله صادراتی ایران به ارمنستان ٢میلیارد و ٣٠٠میلیون و حداقل آن یک میلیارد و ١٠٠میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: هنوز به حداقل ظرفیت این خط لوله که اندکی بیش از3میلیون مترمکعب در روز می‌شود، نرسیده‌ایم.

کاملی با بیان اینکه ایران هم‌اکنون در ازای یک مترمکعب گاز 3کیلو وات ساعت برق دریافت می‌کند، افزود: نسبت تهاتر در این قرارداد باید تغییر کند که مذاکرات در این زمینه به زودی آغاز خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر