یک‌هفته با تعادل

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۳۳

«نفت و گاز جای انرژی هسته‌یی در ژنو را گرفت» و«امید غرفه‌داران به دیدار وزیر نیرو؛ دستاورد نمایشگاه آب و فاضلاب» و«فصل خون‌آلود نفت» و«یارانه بنزین به جای مردم در جیب خودروسازان داخلی» و «نماینده ترکیه صدای مشترک تولید‌کننده و مصرف‌کننده نفت خام» عنوان گزارش‌های اصلی روزنامه تعادل در هفته‌یی که گذشت را تشکیل دادند. در ادامه بخش کوتاهی از هر یک از گزارش‌ها آمده است.


نفت و گاز جای انرژی هسته‌‌ای در ژنو را گرفت شنبه 4مهرماه:

ژنو که زمانی نه چندان دور، محل مذاکرات سیاسی میان ایران و غرب بود؛ حالا با حفظ سمت سابق خود، پذیرای مذاکرات «اقتصادی» شده است. طبق اخبار رسیده به «تعادل» در دومین دور از حضور هیات ایرانی در ژنو برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، روز جمعه میزگردی با عنوان «نفت و گاز: شالوده اقتصاد ایران» برگزار شده است. طبق گزارش‌های رسیده به «تعادل» از سوی برخی از شرکت‌کنندگان در این نشست از جمله سیدحمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی و همچنین عیسی مشایخی مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین‌الملل که پیش از این نیز در نشست شماره یک هیات اقتصادی بخش خصوصی ایران حضور یافته بود؛


امید غرفه‌داران به دیدار وزیر نیرو؛ دستاورد نمایشگاه آب و فاضلاب یک‌شنبه 5 مهرماه:

از تکاپویی که میان غرفه‌داران راه افتاده می‌توان درک کرد که بازدید حمید چیت‌چیان برایشان اهمیت خاصی دارد. یکی از آنها به امید ورود وزیر به غرفه‌اش ظرف باقلوایی را روی میز می‌گذارد اما وقتی وزیر راهش را به سمت غرفه‌یی دیگر کج کرده، ظرف باقلواها به زیر میز باز می‌گردد. تحلیل این نوع واکنش غرفه‌داران که اغلب تولیدکننده تاسیسات آب و فاضلاب هستند را شاید بتوان از این دریچه جست که آنها در مواقع دیگر سال امکان رو در رو شدن و نقل مشکلات خود به وزیر را ندارند.


فصل خون‌آلود نفت دوشنبه6 مهرماه:

جنگ عراق با ایران طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید. جنگ به صورت رسمی در 31 شهریور 1359 آغاز شد. در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به 10 فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.

یارانه بنزین به جای مردم در جیب خودروسازان داخلی سه‌شنبه7مهرماه:

پایگاه خبری وزارت نفت در گزارشی انتقادی از مصرف سوخت خودروهای داخلی با عنوان «سرمایه‌هایی که در خیابان‌ها هدر می‌روند!» نوشت: آمار مصرف بنزین نشان می‌دهد که خودروهای سواری شخصی بیش از ۵۶درصد بنزین کشور را مصرف می‌کنند. وانت بار‌ها ١٩,٢درصد، موتوسیکلت ١٢درصد، کامیون 8.7درصد، تاکسی 3.3درصد و مینی‌بوس‌ها حدود 0.18درصد دیگر مصرف‌کنندگان بنزین کشور را تشکیل می‌دهند. تقریبا ١٠٠درصد مصرف بنزین کشور در بخش حمل‌ونقل است.


نماینده ترکیه صدای مشترک تولید‌کننده و مصرف‌کننده نفت خام چهارشنبه 8مهرماه:

در ادبیات جهانی اقتصاد انرژی، کارتل اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی دو سر یک جریان هستند. از آژانسی‌ها همیشه به عنوان گروه ثروتمندها یاد می‌شود و اوپکی‌ها اغلب کشورهایی را شامل می‌شوند که از لحاظ اقتصادی نسبت به کشورهای مدرن عقب‌تر هستند اما بسیاری از مهم‌ترین نیازهای این کشورها توسط منابع و ذخایر عظیم نفت و گاز همین کشورهای به ظاهر فقیر تامین می‌شود. این دو نهاد هر یک تاثیرهای متفاوتی را بر بازار نفت می‌گذارند؛ گزارش‌های ماهانه آنها از اوضاع بازار و پیش‌بینی‌هایشان از آینده برای تمام فعالان بازار نفت با اهمیت است. اما نقش این دو در مقابل یکدیگر چگونه تعریف می‌شود؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر