بازنگری ساختار « اچ‌اس‌‌ای» صنعت نفت با رویکرد توجه به مخاطرات

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۴۵

شانا

وزیر نفت به بازنگری ساختار اچ‌اس‌یی صنعت نفت با رویکرد توجه به مخاطرات در نزدیک‌ترین نقطه به منشا آن تاکید کرد.

بیژن زنگنه در پیامی به‌مناسبت هفتم مهرماه، روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی گفت: ضرورت دارد ساختار اچ‌اس‌ای با رویکرد کلی مدیریت مخاطرات در نزدیک‌ترین نقطه به منشا آن و تقویت واحدهای اچ‌اس‌یی در مناطق، تاسیسات و واحدهای عملیاتی برمبنای دو اصل فرآیندمحوری و حرفه‌یی‌گری مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرار گیرد.

در پیام وزیر آمده است:

هفتم مهر یادآور رشادت‌های سال١٣٥٩ شهدای آتش‌نشانی پالایشگاه آبادان است. ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان و تبریک این روز به همه همکاران محترم به‌ویژه آتش‌نشانان عزیز، توجه همکاران به‌ویژه مدیران را به موارد زیر جلب می‌کنم:

تاسیسات صنعت نفت باتوجه به ماهیت عملیات و نوع فرآیند دارای مخاطرات ذاتی بوده و مدیریت ریسک‌های آن یکی از عوامل کلیدی موفقیت در این صنعت به‌شمار می‌رود. وقوع حوادث علاوه بر هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های سنگین غیرمستقیمی نیز تحمیل خواهد کرد که مهم‌ترین آن خدشه‌دار شدن اعتبار صنعت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رعایت نکردن الزامات و دستورالعمل‌های ایمنی کار در فضاهای محصور، کار در ارتفاع و پروانه‌های کار از علل عمده بروز حوادث است.

عدم توجه جدی به ملاحظات بهداشت کار و محیط‌زیست نیز در بروز حوادث نقش مستقیم داشته که ضرورت مدیریت یکپارچه سلامت، ایمنی و محیط‌زیست را بیش از پیش نمایان می‌کند. انضباط و رعایت دقیق الزامات ایمنی از دغدغه‌های اساسی این صنعت بوده و ضرورت دارد مدیران ارشد در همه سطوح سازمانی به‌عنوان الگو، نسبت به رعایت الزامات اچ‌اس‌یی متعهد بوده و بر حسن اجرای این مهم، نظارت دایمی کنند. همچنین لازم است ضمن بازنگری آموزش‌ها با رویکرد نیاز محور برای ارتقای آگاهی و فرهنگ اچ‌اس‌یی کارکنان اقدام شود.

یکی از عوامل موفقیت نظام اچ‌اس‌یی، به‌کارگیری کارکنان متعهد و دارای صلاحیت بوده و امروز این صنعت بیش از هر زمان دیگری نیازمند مشارکت و حضور متخصصان علاقه‌مند و حرفه‌یی در این عرصه است، بنابراین ضرورت دارد ساختار اچ‌اس‌یی با رویکرد کلی مدیریت مخاطرات در نزدیک‌ترین نقطه به منشا آن و تقویت واحدهای اچ‌اس‌‌ای در مناطق، تاسیسات و واحدهای عملیاتی برمبنای دو اصل فرآیندمحوری و حرفه‌یی‌گری مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرار گیرد.

اصول پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هدف ارتقای سطح پایداری و تداوم تولید نقش بسیار مهمی در ایمنی تاسیسات و اماکن مجاور داشته و لازم است ضمن انطباق آن با نیازمندی‌های تخصصی صنعت نسبت به استقرار این اصول و ضوابط به‌صورت یکپارچه با سایر فرآیندهای مدیریت اچ‌اس‌‌ای اقدام شود.

از همه مدیران و همکاران محترم انتظار دارم با تنظیم اهداف و راهبردهای مناسب و برنامه‌ریزی دقیق همسو با ارتقای عملکرد اچ‌اس‌یی و دستیابی به نتایج فراتر از تراز جهانی در این حوزه اقدام کنند تا در آینده نزدیک شاهد وقوع هیچ حادثه‌یی حتی جزیی در سطح صنعت نفت نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر