آب پاکی زنگنه روی دست طرح ناباکو

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۴۹

وزیر نفت گفت: ناباکو طرحی بود که اتریش آن را دنبال می‌کرد ولی ما قصد داریم برای صادرات گاز به دوردست‌ها از ال. ان. جی استفاده کنیم. بیژن نامدار‌زنگنه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود انتقال گاز به اروپا از طریق طرح ناباکو تقریبا ناممکن شده است بنابراین با وجود نا امنی‌های ترکیه، وزارت نفت برای انتقال گاز به اروپا چه برنامه‌یی خواهد داشت، اظهار کرد: اگر بخواهیم برای انتقال گاز به دوردست‌ها لوله انتقال بکشیم، ناگزیر خواهیم بود که به همه کشورهای همسایه که خط لوله از آنجا می‌گذرد حق ترانزیت بدهیم.

به‌گزارش آنا، وی تصریح کرد: با یک حساب سرانگشتی چیزی از فروش گاز از این طریق برای ما باقی نمی‌ماند ولی در روش ال. ان. جی می‌توانیم موفق‌تر و پرسودتر عمل کنیم چراکه اکنون هزینه مایع‌ کردن گاز با وجود تکنولوژی‌های جدید مقرون‌ به‌ صرفه‌تر است. طرح خط لوله ناباکو در سال 2002میلادی مطرح شد. اروپا می‌خواست با اجرایی کردن این خط لوله گازی، وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهد. قرار بود با این خط لوله از مسیر ترکیه سالانه افزون بر 30میلیارد متر مکعب گاز به اروپا منتقل شود ولی به علت فشارهای امریکا و برخی کشورهای اروپایی با هدف منع انتقال گاز از ایران و نامعلوم بودن دیگر منابع تامین گاز، اجرای این خط لوله مسکوت باقی ماند. پس از مدتی قرار شد که ایران هم در این طرح سهیم شود اما اکنون وزیر نفت از اساس اجرای آن را منتفی می‌داند.

وزیر نفت همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انتقاد کشورهای همسایه از ایران درباره میزان برداشت نفت میدان مشترک نفتی اظهار کرد: اعتراضی در این زمینه از همسایگان دریافت نکردیم. ما همواره برداشتمان کمتر از حقمان بوده است ولی براساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت ‌گرفته، قصد داریم میزان برداشت از میدان‌های مشترک را افزایش دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر