برق به اندازه پتروشیمی سودآور است

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۰۶

وزیر نیرو گفت: دولت در چند روز آینده درباره اختلاف‌نظرهای وزارتخانه‌های نیرو و نفت بر سر صادرات برق تصمیم‌گیری خواهد کرد. حمید چیت‌چیان در نشست خبری که روز گذشته به مناسبت هفته دولت در محل وزارت نیرو برگزار شد، درباره اختلافات به وجود آمده بین وزارت متبوعش و وزارت نفت بر سر صادرات برق با بیان اینکه توسعه صادرات برق از تاکیدهای مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی است، گفت: گاز طبیعی از مزیت‌های عمده اقتصاد ایران است، اگر ما نتوانیم برق را تولید و صادر کنیم و برایمان صرفه اقتصادی نداشته باشد، این سوال مطرح می‌شود که صادرات برق برای کدام کشور دنیا توجیه‌پذیر است؟ به گزارش ایسنا، وی همچنین درباره نرخ خوراک گاز نیروگاه‌ها افزود: اگر مشابه نرخ خوراکی که پتروشیمی‌ها دریافت می‌کنند، به نیروگاه‌ها داده شود آماده صادرات برق هستیم. بخش عمده‌یی از صادرات ما را محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهند، اما برق هم مانند پتروشیمی برای گاز دریافتی ارزش افزوده ایجاد می‌کند. چیت‌چیان با بیان اینکه دولت درچند روز آینده درباره اختلاف‌نظرهای وزارت‌های نیرو و نفت بر سر صادرات برق تصمیم‌گیری می‌کند، تاکید کرد: صادرات برق درحوزه وظایف وزارت نیرو و صادرات گاز درحیطه وظایف وزارت نفت است. اینکه صادرات برق یا گاز می‌تواند جانشین هم شود، درست است و باید دولت تصمیم بگیرد که هریک را دارای ارزش افزوده بیشتری است. حمید چیت‌چیان با اشاره به صادرات یک‌میلیارد دلاری برق در سال1393 گفت: در سال گذشته همچنین 2.5میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی صادر کردیم. وی افزود: همچنین یک‌میلیارد دلار برق و 87میلیون دلار تجهیزات صنعت آب و برق در سال1393 ازسوی وزارت نیرو صادر شد. وی با اشاره به گزارش عملکرد دوساله گفت: در حوزه برق 29واحد نیروگاهی در 11 استان با ظرفیت 4091مگاوات به بهره‌برداری رسید. همچنین 11 پست 400 کیلوواتی، 26 پست 132 کیلوولتی و 68 پست 63 کیلوولتی در استان‌های کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. چیت‌چیان با اشاره به اهمیت نقش پست‌ها در توزیع و انتقال برق گفت: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در تولید برق کاهش پیدا کرد.


وضعیت خاموشی در کشور

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت خاموشی گفت: در سال جاری با وجود مکفی‌ بودن برق در استان‌های خوزستان، تهران و مازندران با مشکل خاموشی مواجه بودیم. وی با بیان اینکه در دوسال اخیر 2میلیون و625هزار مشترک جدید به شبکه برق اضافه شدند، اظهار کرد: 2.57درصد تلفات برقی کاهش پیدا کرده یعنی تلفات برق از 15.3 به 12.046درصد کاهش پیدا کرده است. چیت‌چیان با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های تجدید‌پذیر اظهار کرد: طی این مدت از 10 نیروگاه تجدید‌پذیر با ظرفیت 78مگاوات بهره‌برداری شد، البته ما هم به این موضوع اذعان داریم که این میزان ظرفیت مقدار کمی است اما طبق برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم در ماه‌ها و سال‌های آتی سرعت بیشتری به این روند بدهیم. وزیر نیرو ادامه داد: طی این دوسال 17 فناوری جدید در موضوع آب و برق به بهره‌برداری رسید. چیت‌چیان با بیان اینکه 26 مورد توسعه فناوری در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، اظهار کرد که گزارش کامل این موارد به زودی ارائه می‌شود. وی با اشاره به حوزه مدیریتی و کارهایی که در این زمینه انجام شده است، گفت: چهار اتاق فکر در زمینه اقتصاد آب و برق با حضور بیش از 70نفر از صاحب‌نظران این دوحوزه برگزار و در زمینه برنامه‌های کلان تصمیم‌گیری شد. وزیر نیرو ادامه داد: ایجاد شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، صنایع حمایتی آب و برق و توسعه صادرات از موارد مهمی بود که درحوزه مدیریتی مورد بحث و اجرا قرار گرفت. چیت‌چیان درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: از مجموع صادرات خدمات فنی و مهندسی که از ایران به سایر کشور‌ها صورت گرفت، 90درصد آن متعلق به صنعت آب و برق بوده است که این مساله یک پیامد خوب برای این صنعت است. وی یکی از مهم‌ترین مسائل صنعت آب و برق را اصلاح فرهنگ مصرف عنوان و اظهار کرد: تا زمانی که به یک فرهنگ درست دسترسی پیدا نکنیم، نمی‌توانیم آب و برق را درست مصرف کنیم. وزیر نیرو ادامه داد: به همین دلیل از گذشته تاکنون بین وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت نیرو ارتباط خوبی برقرار بوده است و طرحی به نام طرح دانا را درهمین باب اجرایی کرده‌ایم. چیت‌چیان درباره این طرح گفت: برای اصلاح فرهنگ مصرف، کارشناسان در آموزش کودکان نقش موثری ایفا می‌کنند. علاوه بر این نیز در دروس تحصیلی دانش‌آموزان چگونگی مصرف آب و برق گنجانده شده است.

وی درباره آخرین وضعیت نیروگاه تلمبه ذخیره‌یی سیاه‌بیشه گفت: این نیروگاه که نخستین نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌یی کشور است یک واحد آن در دولت دهم به بهره‌برداری رسید و سه واحد دیگر آن در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. وزیر نیرو ادامه داد: این نیروگاه در تنظیم فرکانس و برق کشور نقش مهمی دارد، لذا در هفته دولت برنامه‌هایی را برای آن تدبیر کرده‌ایم. چیت‌چیان درباره وضعیت نیروگاه شهید مفتح نیز گفت: برای نخستین‌بار طرح مهم تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در وزارت نیرو اجرایی شد که براساس این طرح آب مورد نیاز نیروگاه شهید مفتح با احداث یک خط انتقال 40کیلومتری پساب شهر همدان به این نیروگاه آورده می‌شود. وزیر نیرو با بیان اینکه درحال حاضر میزان ظرفیت تولید برق کشور 73هزارو550مگاوات است، گفت: پیک مصرف امسال در تاریخ 20تیرماه به 50هزارو177مگاوات رسید که البته در سال جاری توانستیم 6.3درصد ظرفیت قابل تولید برق کشور را افزایش دهیم. چیت‌چیان دلیل خاموشی‌های امسال را گرمای بیش از حد دما، پربارشدن ترانس‌ها و ظرفیت خطوط انتقال عنوان کرد و گفت: این مساله باعث شد که در سه استان با مشکل خاموشی روبه‌رو شویم. وی گفت: براساس مصوبه شورای عالی آب دیگر هیچ آبی به جز شرب از حوزه‌یی به حوزه دیگر منتقل نمی‌شود، یعنی اگر قرار است با استحصال منابع آب توسعه‌یی درکشاورزی و صنعت به وجود آید، باید از آب همان منطقه استفاده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر