دیدار خریداران بدعهد نفت ایران با بیژن زنگنه

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۰۵

گروه انرژی نسیم بنایی

یک‌شنبه روز دیدار یکی از بدعهدان آسیایی با مقامات نفتی ایران بود. ایل هو یو، وزیر زیرساخت و حمل ‌و نقل کره‌جنوبی صبح روز یک‌شنبه به دیدار بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران رفت تا در مورد فرصت‌های همکاری دو کشور در صنعت نفت وگاز مذاکره کنند. زنگنه پس از این دیدار موافقت کره جنوبی برای افزایش خرید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها را اعلام کرد. البته تاریخ معاصر نشان می‌دهد این کشور چندان هم خوش‌عهد نیست. این کشور بلافاصله پس از اعلام تحریم‌های نفتی علیه ایران کشور اعلام می‌کند که واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد. یکی از موارد بدعهدی کره‌یی‌ها مربوط به پروژه جداسازی هیدروژن سولفید از گاز استخراجی پارس جنوبی می‌شود. شرکت مهندسی و ساخت جی‌اس کره جنوبی در اکتبر سال 2009 مسوولیت این پروژه را به عهده داشت اما شرکت ملی نفت ایران مجبور شد سوم جولای سال 2010 این قرارداد را به دلیل عدم اجرای کامل تعهدات کره‌یی‌ها کنسل کند.

به گزارش «تعادل» به نقل از اداره اطلاعات انرژی امریکا، کره جنوبی یکی از مهم‌ترین واردکنندگان انرژی در دنیا به شمار می‌رود. این کشور در سال 2011 نهمین مصرف‌کننده بزرگ انرژی دنیا بوده است. از آنجا که این کشور از کمبود منابع طبیعی رنج می‌برد برای تامین 97درصد از انرژی اولیه خود به واردات سوخت نیازمند است. در حقیقت موتور محرک اقتصاد این کشور با مصرف انرژی روشن می‌شود و رشد اقتصادی آن از طریق صادرات به ویژه صادرات کالاهای الکترونیکی حاصل می‌شود. به این ترتیب این کشور برای تامین تقاضاهای داخلی خود به واردات نفت وابسته است. براساس ژورنال نفت و گاز، کره جنوبی دارنده 3 تا از 10پالایشگاه بزرگ نفت دنیاست و به همین خاطر یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده نفت آسیا به شمار می‌رود. مصرف نفت در کره جنوبی نیز جالب توجه است. بررسی‌های «تعادل» از گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می‌دهد که نرخ مصرف نفت در این کشور همراه با اقتصاد این کشور دستخوش نوسان شده است. مصرف نفت در کره جنوبی در دهه 90میلادی همراه با رشد اقتصادی با سرعت چشمگیری افزایش یافته است. اما در سال 1997 همزمان با بحران اقتصادی آسیا کاهش یافت. پس از آن به طور پیوسته تا سال 2007 افزایش یافت اما در بحران اقتصاد جهانی سال 2008 دوباره سقوط کرد. از سال 2008 تا سال 2013 نیز تقاضای نفت در این کشور به صورت تدریجی افزایش یافت.

کره جنوبی برای واردات نفت خود به ‌شدت به ذخایر نفتی خاورمیانه وابسته است. منطقه خاورمیانه در سال 2013 بیش از 87درصد از نفت کره جنوبی را تامین کرده است. براساس اطلس معاملات جهانی، عربستان سعودی اصلی‌ترین عرضه‌کننده نفت کره جنوبی بوده است. پس از آن کویت قرار دارد که 16درصد از واردات نفت

کره جنوبی را تشکیل داده است.

اما آنچه بیشترین اهمیت را برای ما دارد، واردات نفت این کشور از ایران است. براساس گزارش مطالعات اقتصادی خاورمیانه، ایران در سال 2009 چهارمین صادرکننده بزرگ نفت خام به کره جنوبی به شمار می‌رفته است؛ این کشور تا جولای سال 2009 برابر با 157هزار بشکه نفت به کره جنوبی صادر می‌کرده است. البته عربستان سعودی در آن سال بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت کره جنوبی بوده است. این میزان رفته رفته افزایش پیدا می‌کند تا جایی که به گفته بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت ایران، کره جنوبی پیش از تحریم حدود 180هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرده است. اما تحریم‌ها باعث شد صادرات نفت ایران به بسیاری از کشورها کاهش پیدا کند؛ کره جنوبی یکی از همان کشورهاست که در 11تیر 1391 تصمیم می‌گیرد واردات نفت ایران به خاک خود را تحریم کند؛ البته این اقدام با واکنش مقامات ایرانی مواجه می‌شود. کره جنوبی درحالی تصمیم خود را برای تحریم نفتی ایران اعلام می‌کرد که بالغ بر 2هزار شرکت کره‌یی در ایران مشغول به فعالیت بودند؛ طبیعتا ایران نیز بلافاصله اعلام کرد که در صورت توقف خرید نفت ایران، ‌تمامی فعالیت‌های تجاری کره جنوبی در ایران را متوقف خواهد کرد. رستم قاسمی، وزیر نفت سابق ایران نیز در این باره به کره‌یی‌ها هشدار می‌دهد که وارد بازی سیاسی غرب علیه ایران نشوند چراکه ایران هم چاره‌یی ندارد مگر اینکه در روابط تجاری خود با کره تجدید نظر کند. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، کره جنوبی خرید نفت خود از ایران را از 10درصد در سال 2011 به 5درصد در سال 2013 کاهش داده است. به گزارش رویترز، ایران در دسامبر سال 2013 برابر با 74هزار و 191 بشکه نفت خام در روز به کره جنوبی صادر کرده است. این میزان در نوامبر سال 2014 با افزایش چشمگیری همراه می‌شود و به 82هزار و 969بشکه در روز می‌رسد. این روند افزایشی ادامه پیدا می‌کند تا جایی که براساس گزارش شانا، کره جنوبی در ماه مه ‌سال ٢٠١٥ میلادی- اردیبهشت و خردادماه سال ٩٤ - روزانه ١٢٨هزار و ٤١بشکه نفت خام از جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

اکنون وزیر نفت از موافقت کره جنوبی برای افزایش خرید نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داده و گفته است: ایران هم‌اکنون ١٠٠هزار بشکه نفت به این کشور می‌فروشد. وی روز یک‌شنبه، یکم شهریورماه پس از دیدار با ایل هو یو، وزیر زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ایران و کره جنوبی در زمینه‌های مختلفی می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند درباره مبادلات نفتی دو کشور گفت: کره جنوبی پیش از اعمال تحریم‌ها روزانه ١٨٠هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد که این میزان هم‌اکنون اندکی بیش از ١٠٠‌هزار بشکه است. وی با بیان اینکه کره جنوبی موافقت خود را برای افزایش خرید نفت از ایران اعلام کرده، تصریح کرد: همانطور که وزیر زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی اعلام کرد، تصمیمات اصلی بعد از لغو رسمی تحریم‌ها گرفته می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی ایران و کره جنوبی می‌توانند در زمینه‌های مختلف مثل برداشت نفت خام، سرمایه‌گذاری در بخش ال ان جی و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های پتروشیمی همکاری گسترده‌یی داشته باشند، تاکید کرد: ایران امروز با ایران قبل از تحریم‌ها چه از نظر زیربناها و چه از نظر توانمندی و ظرفیت نیروی انسانی تفاوت زیادی کرده و شرکت‌های خارجی باید برای حضور مجدد در ایران به این موضوع توجه کنند. زنگنه به سابقه همکاری ایران و کره جنوبی و آشنایی شرکت‌های دو کشور با یکدیگر اشاره کرد و درباره همکاری‌های بیمه‌یی دو کشور نیز گفت: دراین دیدار به این موضوع نیز پرداخته و از آنها خواسته شد بیمه‌های دولتی

کره جنوبی، فاینانس پروژه‌های ایرانی را پوشش دهند. وی افزود: ایران و کره جنوبی بسیار امیدوارند که بتوانند بنیان روابط جدیدی را نه تنها برای حضور در ایران بلکه برای حضور در منطقه‌یی بزرگ که ایران مرکزیت آن را داشته باشد، بنا بگذارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر