لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و بانکی در آذر ماه

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۲۰

ادامه از صفحه اول

امریکا و شورای امنیت

زمانی‌نیا با اشاره به اینکه امریکا 36سال به دنبال بهانه‌یی بود که ایران را به شورای امنیت و جایی ببرد که در آن دارای اقتدار است، تصریح کرد: دوستان ما مانند چین و هند باید می‌پذیرفتند که کیس ایران به شورای امنیت برود و اکنون برای اینکه پرونده ایران از شورای امنیت بیرون بیاید فقط چین و روسیه نقش ندارند بلکه نظر تک‌تک اعضا‌ مهم است. زمانی‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و در آینده خواهیم دید که این موضوع چقدر چالش‌آور خواهد بود، تصریح کرد: چالش‌های 36سال گذشته به این راحتی قابل حل نیستند. به گفته معاون وزیر نفت در اموربین‌الملل و بازرگانی، مساله هسته‌یی ایران بهانه‌یی بود که امریکا ایران را به شورای امنیت ببرد تا 35سال تحریم از طرف ایران را جبران کند. زمانی‌نیا تاکید کرد: علاوه بر اینکه موضوع هسته‌یی یک بهانه است، فی‌نفسه از نظر تعادل قدرت در منطقه موضوع مهمی است که این را کشورهای همسایه و عربی موضوعی جدی تلقی می‌کنند.


مرگ و زندگی رژیم صهیونیستی

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با اشاره به اینکه مساله توافق هسته‌یی برای رژیم‌صهیونیستی موضوعی بسیار جدی است و به عبارتی مرگ و زندگی است، خاطرنشان کرد: این موضوع از نظر استراتژی بین‌الملل و منطقه‌یی بسیار اهمیت دارد. زمانی‌نیا در ادامه به اظهارات البرادعی، رییس سابق سازمان انرژی هسته‌یی اشاره و خاطرنشان کرد: وی در این کتاب بر فشار امریکا به سازمان انرژی اتمی برای سیاست‌گذاری همچنین فشار ایران به این سازمان اشاره کرده و در واقع اینگونه القا کرده که این سازمان از سوی همه کشورها تحت فشار است. معاون وزیر نفت در اموربین‌الملل و بازرگانی افزود: البرادعی در این کتاب اعلام کرده که ارجاع موضوع هسته‌یی به شورای امنیت دلیل حقوقی و فنی نداشته و موضوعی سیاسی بوده است.

وی با اشاره به تغییر رویکرد‌ها نسبت به ایران در عرصه بین‌المللی پس از توافق ژنو و بیانیه لوزان گفت: در واقع سیاست تعامل سازنده دولت تدبیر و امید موثر واقع شد و بعد وجه امنیتی ایران که طی سال‌های گذشته به صورت مهندسی ایجاد شده بود درحال رنگ‌باختن است. به عبارت دیگر مذاکرات ژنو و بیانیه لوزان وضع بازی را عوض کرد و این همان نکته‌یی است که مسوولان عالیرتبه کشور بارها در مورد اینکه ساختار تحریم‌ها متلاشی می‌شود، صحبت کرده‌اند. به گفته زمانی‌نیا از سال 2006 به بعد تا زمان انجام مذاکرات توسط دولت یازدهم در مورد پرونده ایران در شورای امنیت اتفاق خاصی نیفتاده است.


گلوگاه حمل و نقل انرژی جهان هستیم

درحالی که بعد از تفاهم هسته‌یی میان ایران و غرب مذاکره با شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به بازار نفت وگاز ایران روی بورس بود، زمانی‌نیا به مذاکراتی با نمایندگان کشور‌های آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، هند، کره، چین، مالزی، برزیل و ونزوئلا طی چهار ماه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: «این مذاکرات در زمینه چگونگی سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران پس از تحریم‌ها بوده است.» او در ادامه به سرمایه‌گذاری نزدیک به 200 میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران اشاره و اظهار کرده که این رقم برای شرکت‌های بزرگ در وضع فعلی بسیار جذاب است. وی اظهارکرد: پس از تحریم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز سپس بانک مرکزی مهم‌ترین ضربه‌یی که امریکا می‌توانست به اقتصاد ایران بزند، تحریم کشتیرانی و حمل‌و‌نقل بود. معاون وزیر نفت در اموربین‌الملل و بازرگانی با تاکید بر اینکه هدف تحریم‌های بین‌المللی تضعیف اقتدار ایران بود، خاطرنشان کرد: سواحل ما در خلیج فارس و دریای عمان توسعه نیافته و به گونه‌یی با آنها برخورد شده که انگار نه انگار ما این سواحل را در اختیار داریم. در این همایش همچنین فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه گلوگاه حمل و نقل انرژی جهان هستیم، اظهارکرد: حلقه اتصال این موارد، نگاه دولتمردان و سیاست‌گذاران کشور به حوزه دریاست که خوشبختانه موضع‎گیری‎های مثبتی را شاهد هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر