کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۰۹

کاهش 79 درصدی روان‌‌آب‌های حوضه هامون

پاون میزان روان‌آب‌های حوضه آبریز هامون و مرزی شرق نسبت به میانگین درازمدت 79درصد کاهش یافته است. شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: حجم جریان‌های سطحی کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه 93) تا پایان فروردین‌ماه نسبت به متوسط درازمدت درهمه حوضه‌های اصلی آبریز کشور 54درصد کاهش یافته است. براساس این گزارش، حجم روان‌آب‌های کشور در پایان فروردین‌ماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه درازمدت درحوضه‌های دریای خزر، خلیج‌فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس به ترتیب 56، 55، 63، 40، 79 و 55درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشترین میزان کاهش روان‌آب در سال‌جاری نسبت به درازمدت 47ساله درحوضه هامون و مرزی شرق بوده که 79درصد کاهش را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، حجم جریان‌های سطحی در پایان فروردین‌ماه سال‌جاری رتبه چهل‌وپنجم را در 47سال گذشته به خود اختصاص داده است. حجم کل روان‌آب‌های سطحی در این زمان در دوره بلندمدت 47ساله حدود 52میلیارد و401میلیون مترمکعب بوده است. براین اساس، حجم روان‌آب‌های کشور در پایان فروردین‌ماه سال‌جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 5درصد کاهش یافته و به 24میلیارد و234 میلیون مترمکعب رسیده است. این میزان در مدت مشابه سال گذشته 25میلیارد و465میلیون مترمکعب گزارش شده بود. حجم جریان‌های سطحی در فروردین‌ماه امسال در حوضه‌های دریای خزر، خلیج‌فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس به ترتیب 3میلیارد و949 میلیون مترمکعب، 13میلیارد و712میلیون مترمکعب، 986میلیون مترمکعب، 4میلیارد و594 میلیون مترمکعب، 205میلیون مترمکعب و 787میلیون مترمکعب ثبت شده است. همچنین حجم روان‌آب‌های کشور در فروردین‌ماه سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته در حوضه‌های دریای خزر، مرکزی، سرخس به ترتیب 12، 35 و 9درصد افزایش و در حوضه‌های خلیج‌فارس، هامون و دریاچه ارومیه به ترتیب 16، 14 و 17درصد کاهش یافته است.


کاهش 17 درصدی بارش‌های کشور

پاون با ثبت 7میلی‌متر بارش در هفته گذشته، حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون به 182میلی‌متر رسیده است. این میزان بارش درمقایسه با میزان بارش‌های مدت مشابه سال آبی گذشته 11درصد کاهش و درمقایسه با متوسط درازمدت 17درصد کاهش یافته است. براساس این گزارش، میزان بارش‌ها در دوره مشابه سال آبی گذشته 205میلی‌متر و دوره درازمدت در همین زمان 220میلی‌متر ثبت شده است. در یک هفته گذشته بیشترین بارش در دوحوضه آبریز سرخس به میزان 17میلی‌متر ثبت شده است. در این مدت حوضه‌های خلیج‌فارس و دریای عمان 6 میلی‌متر، هامون و مرزی شرق پنج میلی‌متر، دریاچه ارومیه 12میلی‌متر، فلات مرکزی 6میلی‌متر و حوضه دریای خزر 12میلی‌متر بارندگی داشته‌اند.


حمایت از طرح‌های بهینه حوزه انرژی

شانا به ‌موجب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، در حوزه‌هایی که انرژی مصرف می‌شود، مانند نفت، گاز و پتروشیمی، آب و حمل‌ونقل، طرح‌هایی که موجب کاهش هزینه و مصرف انرژی می‌شوند، سود و اصل سرمایه‌یی آنها از حمایت برخوردار می‌شود.

حمیدرضا فولاد‌گر درباره لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر اظهار داشت: درچند روز گذشته، این قانون که از ٦٠ ماده تشکیل شده به دولت ابلاغ شده است. رییس کمیسیون تولید ملی و اجرای اصل٤٤ قانون اساسی، بااشاره به ظرفیت مناسب این قانون برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی تصریح کرد: برخی از مواد قانون یادشده که ناظر بر حوزه فعالیت‌های صنعت نفت است با همکاری این وزارتخانه تدوین ‌شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: آن چیزی که در نهایت به قانون تبدیل شد، به نسبت لایحه‌یی پیشنهادی دولت توسعه یافته‌تر است. از این‌رو، به‌ موجب این قانون درهمه حوزه‌های انرژی مانند نفت، گاز و پتروشیمی، آب و حمل‌ونقل و به‌طور کلی در هر زمینه‌یی که انرژی مصرف می‌شود، طرح‌هایی که موجب کاهش هزینه و مصرف انرژی شوند، مورد حمایت قرار می‌گیرد. فولادگر بااشاره به ظرفیت سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی در این قانون گفت: براساس این قانون در زمان هزینه کردن سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در زمینه کاهش مصرف انرژی، آنها از حمایت برخوردار می‌شوند. وی درباره محل و نحوه بازگشت سرمایه در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نیز گفت: منافع حاصل از صرفه‌جویی به خود سرمایه‌گذاران بازمی‌گردد و اصل و سود سرمایه‌گذاری توسط دولت تضمین می‌شود و افزون بر این، یک‌سری معافیت‌ها برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی شده است.

فولادگر گفت: برای این قانون عدد مدنظر قرار گرفته شده است. بنابراین دولت می‌تواند در بودجه سنواتی پیشنهاد دهد البته این به معنای پیشنهاد اعتبار است. وی با بیان اینکه اعتبارات حاصل از صرفه‌جویی اجرایی طرح، تبدیل به منابع اجرای طرح می‌شود، توضیح داد: در موارد ناظر به حوزه صرفه‌جویی انرژی در این قانون، مواردی مانند تسهیلات، اعتبارات، سرمایه‌گذاری، وجوه اداره شده، اولویت صندوق توسعه ملی ارزی- ریالی و روش‌های دیگری پیش‌بینی ‌شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر