افزایش یک‌دلاری قیمت نفت در پی افزایش تقاضا در آسیا

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۱

واردات نفت چین از ایران از ماه آگوست افزایش خواهد یافت

ترجمه: نسیم بنایی

به گزارش «تعادل» به نقل از رویترز، بازار آینده نفت در روز دوشنبه پس از آنکه عربستان سعودی قیمت نفت خام خود را برای فروش به آسیا افزایش داد، بیش از یک دلار در ازای هر بشکه بالا رفت. به این ترتیب نشانه‌هایی از بهبود اوضاع در منطقه وجود دارد.

نفت برنت در شرایط بهتری قرار گرفت، این درحالی است که در روز پنج‌شنبه تفاهم ابتدایی هسته‌یی بین ایران و قدرت‌های جهان صورت گرفت و بهای این شاخص بین‌المللی حدود 5درصد کاهش یافت. اگر در ماه ژوئن بین ایران و کشورهای 1+5 توافقی جامع صورت بگیرد، نفت خام بیشتری ازسوی ایران روانه بازار جهانی خواهد شد. بازارهای جهانی نفت در روز پنج‌شنبه متاثر از نتایج نشست چندروزه ایران و کشورهای 1+5 قرار گرفته و حصول تفاهم اولیه بر سر نحوه فعالیت‌های هسته‌یی ایران و رفع تحریم‌ها سبب شد تا قیمت نفت افت قابل‌ملاحظه‌یی داشته باشد.

بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند هرگونه افزایش در میزان صادرات ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد و احتمالا زودتر از سال2016 اتفاق نخواهد افتاد به‌همین خاطر انتظار افزایش ناگهانی در میزان عرضه وجود ندارد.

مورگان استنلی، تحلیلگر، در یادداشتی گفت: «با اینکه به‌نظر می‌رسد خبر این تفاهم همچنان در صدر اخبار قرار خواهد داشت اما باز هم موانعی بر سر راه توافقی نهایی همراه با برداشته شدن کامل تحریم‌ها وجود دارد.»

وی افزود: «حتی اگر توافقی نهایی و جامع حاصل شود، انتظار هیچ گونه تغییر چشمگیری در بازار تا سال2016 را نداریم.»


رقابت عربستان با عمان و دوبی

نفت برنت برای تحویل در ماه می ‌به 56.90دلار در ازای هر بشکه رسید. در روز پنج‌شنبه نیز تا ساعت 5:48 صبح با 1.50دلار افزایش به 56.45دلار در ازای هر بشکه رسید. در روز جمعه نیز از آنجا که بازار برای شروع تعطیلات ایستر فعالیتی نداشت تغییری در شاخص برنت و نفت ایالات متحده امریکا وجود نداشت. باوجود تحریم‌های ایران، واردات چین از تولیدکنندگان اوپک قرار است از ماه آگوست افزایش پیدا کند چراکه یکی از معامله‌گران دولت چین قراردادی برای خرید بیشتر از ایران با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده است.

عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا، سال گذشته به‌دنبال یک جنگ برای حفظ سهم خود در شرایطی که بازار با مازاد عرضه مواجه بود، از یک طرف میزان تولید خود را ثابت نگه داشت و از طرف دیگر قیمت‌های رسمی خود را برای فروش کاهش داد.

توانایی این کشور برای افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آوریل و می ‌نشان می‌دهد که استراتژی این کشور عمل می‌کند؛ هر چند تحلیلگران می‌گویند عربستان برای رقابت با نفت عمان و دوبی با تخفیف روانه بازار کرد.


رقابت تنگاتنگ در بازار آسیا

شانلینگ یاپ، تحلیلگر ارشد نفت و گاز در بی‌ام‌ای ریسرچ اظهار داشت: «هنوز هم برای بازار آسیا رقابت وجود دارد هرچند علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی تولیدکنندگان در حال حاضر قادر به رقابت نیستند.» به گزارش «تعادل»، نگرانی‌ها درمورد جنگ در یمن نیز باعث افزایش قیمت نفت می‌شود؛ متحدان عربستان سعودی و حوثی‌های شیعه یمن در دروازه شهر عدن در حال جنگیدن هستند و این درحالی است که این منطقه از اهمیت ژئوپلیتیکی خاصی برخوردار است.

این منطقه در حقیقت نقش اساسی را دررابطه بین اروپا و خلیج‌فارس بازی می‌کند به همین دلیل تنش‌ها و درگیری‌ها در این منطقه می‌تواند تاثیر جدی بر قیمت جهانی نفت داشته باشد. اطلاعات به‌دست آمده از بیکر هیوز در روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد در جبهه عرضه، تعداد دکل‌های حفاری نفت در ایالات متحده امریکا طی 11هفته گذشته کاهش یافته و به 802مورد رسیده که این کمترین میزان از ماه دسامبر تاکنون است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر