کوتاه از دنیای خبر

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۹

هدر رفت سنگین انرژی از حرارت اگزوز نیروگاه‌ها

معاون وزیر نیرو با تشریح ۱۸برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش برق و ۲۴برنامه در بخش آب گفت: تولید انرژِی مضاعف از هدر رفت حرارت نیروگاه‌ها می‌تواند ده‌ها هزار میلیارد تومان عایدی برای کشور داشته و با بهبود 30درصدی راندمان آب کشاورزی صرفه‌جویی چشمگیری ایجاد خواهد کرد.

علیرضا دایمی در گفت‌وگو با فارس درخصوص چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌بینی شده در اقتصاد مقاومتی در حوزه آب و برق گفت: مهم‌ترین چالش‌های وزارت نیرو در اقتصاد مقاومتی بحث بهره‌وری آب و انرژی است چراکه شرایط ما اکنون هم در بحث آب و هم در بحث برق با شرایطی که در دنیا وجود دارد فاصله دارد.

وی افزود: ضریب تبدیل انرژی در نیروگاه‌های ایران با آنچه که عرف فعلی کشورهای توسعه یافته است متفاوت است و در بخش آب هم از این موضوع مستثنا نیستیم. دایمی تاکید کرد: یک شاخصی به‌نام کیلوگرم تولید محصول خشک به ازای مصرف یک متر مکعب آب داریم که متوسط این شاخص جهانی 2کیلوگرم و در برخی کشورها این عدد به 4کیلوگرم هم می‌رسد اما این شاخص در ایران به 1/0کیلوگرم می‌رسد و این نشان می‌دهد که در ایران آب با بهره‌وری لازم استفاده نمی‌شود. دایمی با تاکید بر ضریب تبدیل انرژی افزود: ایران درحال حاضر اقداماتی که در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی انجام داده‌ایم باعث شده ضریب تبدیل انرژی ایران از 37/0درصد به 45/0درصد برسد که دستاورد بزرگی است. وی افزود: در بخش برق درحال حاضر حرارت اگزوزی که از سیستم نیروگاه‌های گازی کشور خارج می‌شود 400درجه سانتی‌گراد است و این حرارت جز آلودگی هوا کار دیگری ندارد و هدر رفت انرژی محسوب می‌شود وقتی این را به سیکل بخار باز می‌‌گردانیم بدون اینکه هیچ مصرف انرژی صورت گیرد مجددا یک واحد نیروگاهی صرفه‌جویی می‌شود و 10تا 15درصد میزان بهره‌وری را افزایش‌ می‌دهد. به گفته وی با همان میزان سوخت مورد استفاده شده میزان تولید نیز 12درصد افزایش می‌یابد.


آیا روس‌ها مسافر عسلویه خواهند شد؟

ابراز تمایل روس‌ها برای حضور در طرح‌های پتروشیمی موجب شد تا سفارت ایران در روسیه وب‌سایتی را برای معرفی ظرفیت‌های این صنعت ایجاد کنند.

به گزارش تسنیم، چندی پیش مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اظهار اینکه تمایل روس‌ها برای حضور در صنعت‌نفت ایران بعد از تحریم این کشور افزایش یافته است، از احتمال حضور روسیه در طرح‌های پتروشیمی واقع در عسلویه خبر داده بود.

علی‌محمد بساق‌زاده درباره مشارکت ایران و روسیه در بخش پتروشیمی بعد از امضای تفاهمنامه همکاری بین دو کشور گفته بود: طی جلساتی که با روس‌ها برگزار شد، آنها تمایل خود را برای حضور در طرح‌های پتروشیمی واقع در عسلویه اعلام کردند. ما نیز مجموعه‌یی از طرح‌ها را به آنها معرفی کردیم. هم‌اکنون آنها درحال بررسی طرح‌ها هستند.

بر همین اساس قرار است سفارت ایران در روسیه برای شناساندن ظرفیت شرکت‌های پتروشیمی در ایران وب‌سایتی را به دو زبان روسی و انگلیسی ایجاد کند.

مهدی سنایی؛ سفیر ایران در روسیه با اعلام این خبر یادآور شد: تقویت روابط تجاری دو کشور مستلزم اصلاح پاره‌یی از موارد مانند روادید، مسیر انتقال پولی- بانکی، اصلاح نظام تعرفه‌یی و اعمال تعرفه‌های ترجیحی در گمرکات روسیه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر