چهار روز پس از مرگ عبدالله نفت در مسیر سابق

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۶

تعادل| روز جمعه پس از درگذشت ملک عبدالله در بازار اروپا نا اطمینانی‌‌هایی نسبت به سیاست‌های عربستان به‌وجود آمد. بازار نفت امریکا نیز به‌دلیل مازاد روزافزون نفت با نگرانی‌‌هایی مواجه شد. درحالی که انتظار سرمایه‌‌گذاران در مورد تغییر سیاست‌های عربستان سعودی و تغییر تولیدات با روی کار آمدن پادشاه جدید از بین رفت، شاخص نفتی ایالات متحده امریکا دوباره به زیر 45دلار در ازای هر بشکه نفت رسید و قیمت‌‌های نفت دوباره تحت فشار قرار گرفت. اکثر کارشناسان انتظار داشتند درصورت مرگ پادشاه عربستان و بروز اختلاف در هیات حاکمه این کشور، روند قیمت نفت بعد از 6 ماه دو باره سیر صعودی را در پیش گیرد. برخلاف پیش‌‌بینی این گروه از کارشناسان، اعلام خبر فوت پادشاه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا تغییر چشمگیری در قیمت نفت خام ایجاد نکرد و حتی مرز قیمت 50 دلار هم شکسته نشد. فتیح بیرول، اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی نیز در این مورد در کنفرانس داووس گفت: « از آنجا که سیاست‌های نفتی عربستان با مرگ ملک عبدالله تغییر نمی‌کند از این‌ رو قیمت جهانی نفت نیز با این رویداد داخلی تغییر چندانی نخواهد کرد.» براساس اطلاعات سایت اوپک، قیمت نفت اوپک در روز 23 ژانویه به 43، 69 دلار به ازای هر بشکه رسید.

به گزارش «تعادل» به نقل فایننشال تایمز، شاخص نفت برنت دریای شمالی نیز با 80 سنت کاهش به 47، 98دلار در ازای هر بشکه در صبح روز دوشنبه رسید. بهای نفت دبلیوتی‌‌آی نیز با 79 سنت کاهش به 44، 8 دلار در هر بشکه رسید.

در چند هفته اخیر به نظر می‌‌رسد، بهای نفت بالاخره پس از افت شدیدی که از تابستان گذشته داشته به ثبات نسبی رسیده است. بهای نفت به‌عنوان مهم‌ترین کالای صنعتی جهان از تابستان گذشته تقریبا نصف شد. اما با وجود احتمالاتی که وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان سعودی به‌عنوان سردمدار اوپک، تولید خود را کاهش دهد تا بتواند با سرعت بیشتری قیمت‌‌ها را تقویت کند، برخی از تحلیلگران در انتظار افزایش قیمت قابل توجهی در سال 2015 هستند. برخی از سرمایه‌‌گذاران نیز روی بشکه‌های نفت با قیمتی بسیار بالاتر برای ماه‌های آتی شرط بسته‌‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر