افزایش انشعابات غیرمجاز چالش فعلی شرکت توانیر

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۱۶

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع برق کشور، یکی از چالش‌های فعلی شرکت توانیر را افزایش روزافزون استفاده غیرمجاز از برق دانست و گفت: در‌حال‌حاضر حدود 2میلیون انشعاب غیرمجاز برق در کشور داریم که درصدد مقابله با این مشکل هستیم.

به گزارش ایرنا، محمدحسین عقدایی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری سومین کنفرانس منطقه‌یی سیرد افزود: بی‌توجهی شهرداری‌ها در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز واحدهای مسکونی و غیرمسکونی از عمده دلایل افزایش انشعابات غیرمجاز در کشور است.

وی با تقسیم‌بندی دلایل تلفات برق در کشورمان به فنی و غیرفنی، استفاده غیرمجاز از شبکه برق‌رسانی کشور را موضوعی غیرفنی دانست و گفت: دلیل وجود حداقل 90درصد انشعابات غیرمجاز در کشور، عدم پاسخگویی شرکت توزیع برق به درخواست این‌گونه مشترکان درخصوص استفاده قانونی از برق است. عقدایی، توجه بحث‌های حقوقی را در استفاده بهینه از منابع انرژی برق در کشور بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی با اشاره به ماده8 ممنوعیت ساخت‌وساز در محدوده‌ها و حریم‌های تعیین‌شده برای شهرهای مجاور، محدوده روستاهای مجاور و محدوده شهرک‌ها، اظهار داشت: شرکت مدیریت و توزیع برق در کشور تنها مجاز به ارایه سرویس برق به واحدهای دارای مجوز است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع برق کشور ادامه داد: هنگامی که برق به‌صورت قانونی به مشترکان داده شود دیگر با حجم دو‌میلیونی انشعابات غیرمجاز برق مواجه نخواهیم بود.

وی، برای جلوگیری از خسارت وارده به شرکت توزیع برق، خواستار حمایت مجلس شورای اسلامی در این خصوص شد و گفت: درصدد هستیم در سال جاری مشکل انشعابات غیرمجاز را به‌صورت اساسی رفع نماییم.

عقدایی با بیان آنکه، شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) به‌عنوان خط مقدم صنعت برق بیشترین فشار را متحمل است، تصریح کرد: سالانه حداقل نیازمند 3هزارمگاوات نیروگاه جدید برق هستیم و هنگامی که قرار است یک‌سوم آن وارد مدار شود باید باقیمانده آن را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به شکل‌های مختلف مدیریت برق در کشور، فرهنگ‌سازی درخصوص مدیریت و رعایت الگوی مصرف برق را یکی از اصلی‌ترین روش‌های آن دانست و گفت: خوشبختانه مردم در‌حال‌حاضر صرفه‌جویی در مصرف برق را به‌صورت ویژه مورد توجه قرار داده‌اند زیرا تاحدودی تبلیغات صورت‌گرفته در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر