3 ‌میلیارد دلار سهمیه فاینانس چینی وزارت نیرو

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۲

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به سهم سه‌میلیارد دلاری وزارت نیرو از فاینانس چین، گفت: تاحدود پنج‌سال آینده وزارت نیرو به‌نیابت از دولت کار ساخت و بهره‌برداری طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

علیرضا دائمی در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از صنعتگران برق بخش خصوصی از فاینانس‌های چینی انتقاد دارند و می‌گویند این فاینانس‌ها همان پول‌های بلوکه‌شده ایران است، گفت: فاینانس چین بحثی است که وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی اداره‌کننده آن هستند، بنابراین سهمیه‌یی نیز در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد به‌طوری‌که در‌حال‌حاضر تعدادی از طرح‌های این وزارتخانه از طریق فاینانس چین انجام می‌شود.

وی به طرح‌های سد رودبار لرستان، سد شفارود، سد چم‌شیر و نیروگاه طبس و نیرگاه پارسیان اشاره کرد و گفت: به‌هرحال بانک‌های چینی محدودیت‌هایی را برای فاینانس قایل می‌شوند، بنابراین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید در این خصوص اظهارنظر کنند.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه وزارت نیرو همواره بر ضرورت استفاده از تولید داخل تاکید کرده است، گفت: دولت باید در مراودات و مذاکرات خود بحث استفاده از فاینانس را با حمایت از تولید داخل پیش ‌ببرد.

دائمی گفت: سهمیه وزارت نیرو در فاینانس چینی بیش از سه‌میلیارد دلار بوده که بخش عمده‌یی از آن را استفاده کرده‌ایم.

به گفته وی، وزارت نیرو جزو وزارتخانه‌های پیشرو در استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی، فاینانس بخش خصوصی بوده و اشتهای بیشتری به جذب سرمایه‌ها دارد.

معاون وزیر نیرو با اعلام خبر افزایش 33درصدی اعتبارات عمرانی وزارت نیرو در لایحه بودجه94 گفت: در این لایحه 7300‌میلیارد تومان بودجه برای وزارت نیرو در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو از طرح‌های تملک اراضی فاصله می‌گیرد، تصریح کرد: این وزارتخانه به نقش حاکمیتی خود می‌پردازد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: تا حدود پنج‌سال آینده وزارت نیرو به‌نیابت از دولت کار ساخت و بهره‌برداری طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

دائمی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال94 به بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی توجه ویژه‌یی شده است، گفت: در صنعت آب و برق بیش از 200هزار‌میلیارد تومان تجهیزات وجود دارد که هنوز در دست دولت است.

لذا پیشنهاد ما به دولت این بود که حتما در لایحه بودجه به حفظ سرمایه‌های موجود توجه شود.

دائمی با تاکید بر اینکه عمر برخی نیروگاه‌ها و تاسیسات آبی به بیش از نیم‌قرن می‌رسد، گفت: در لایحه بودجه سال1394 تبصره‌های قانونی مورد نیاز مشخص شده و از سوی دیگر به حفاظت از آب‌های زیرزمینی که بیش از 50درصد آب مورد نیازمان را تامین می‌کنند، توجه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به خشکسالی‌هایی که در ایران رخ داده به حفر چاه‌های غیرمجاز توسط کشاورزان اشاره کرد و گفت: در 14سال اخیر تعداد زیادی برداشت‌های غیرمجاز صورت گرفته که منجر به فرونشست زمین، ایجاد ترک‌های بزرگ، شوری آب‌های زیرزمینی و کاهش منابع آب زیرزمینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه به پیشنهاد وزیر نیرو منابع مناسبی برای آب‌های زیرزمینی دیده شده است، گفت: امیدواریم لایحه بدون تغییرات تصویب شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه میزان اعتبارات آب‌های زیرزمینی بیش از 340درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: در لایحه توانمندسازی تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های مرتبط مجموعه‌های خصوصی توجه شده است و برای تقویت این بخش ردیف‌های مربوط به خرید تضمینی تعریف شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه نیز بیان کرد: دولت در برنامه ششم به مباحث زیست‌محیطی، آب و بهره‌وری انرژی توجه دارد. وظیفه اصلی ما این است که با رعایت عدالت اجتماعی، خدمات پایدار را با رویکردی ایجاد کنیم که بتوانیم بخش‌های غیردولتی را توانمند‌سازیم.

دائمی در پایان گفت: تنها در صنعت آب برای تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب نیاز به 120هزار‌میلیارد تومان پول داریم که تخصیص صنعت آب در بودجه سال آینده فقط 4300‌میلیارد تومان است و هر سال در صنعت برق باید 5هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق ایجاد شود که این رقم نیاز به 10هزار‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر