اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۵

وضعیت قرمز ذخیره آب سد لار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران با بیان اینکه حجم ذخیره آب سد لار تهران در وضعیت قرمز است، گفت: در حال حاضر ورودی و خروجی سد لار نشان می‌دهد حجم این سد یک متر مکعب در ثانیه کسری دارد.

به گزارش فارس، خسرو ارتقایی بااشاره به کاهش 13درصدی حجم بارش‌های تهران در اوایل مهر جاری گفت: وضعیت نامناسب بارش‌ها باعث شده حجم مخازن سدهای استان تهران از وضعیت خوبی برخوردار نباشند. وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در حال حاضر حجم سد لار، یکی از سدهای تامین کننده آب تهران، به‌گونه‌یی است که در وضعیت قرمز قرار گرفته است. وی بااشاره به اینکه ذخیره آب در سد لار لب‌ مرز است، گفت: در حال حاضر ورودی آب به این سد در هر ثانیه 5متر مکعب است و خروجی آب از این سد در هر ثانیه 6متر مکعب است.

ارتقایی افزود: در حال حاضر و با این وضعیت یک مترمکعب آب کسری در این سد دیده می‌شود و باعث شده تا حجم مخزن این سد به‌شدت کاهش یابد. وی همچنان مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب تشویق کرد و گفت: به هر حال وضعیت بارش‌ها به‌گونه‌یی است که باید صرفه‌جویی در مصرف آب در سرلوحه کار عموم مردم قرار گیرد.

به گزارش فارس، سد لار آب شرق تهران را تامین می‌کند. از ابتدای سال آبی جدید (مهر92) تا سوم دی93 حجم بارش‌های استان‌های تهران و البرز به‌ترتیب با کاهش 13درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته و 3درصدی در مقایسه با دوره بلندمدت 47ساله 94میلی‌متر ثبت شد.


برداشت ایران از یادآوران به30 میلیون بشکه رسید

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران از برداشت ٣٠میلیون بشکه در این میدان از ابتدا تاکنون خبرداد و گفت: ظرفیت تولید از میدان مشترک یادآوران تا نیمه اول سال آینده به ٨٥هزار بشکه در فاز نخست خواهد رسید.

به گزارش شانا، هادی نظرپور با اعلام پیشرفت ٩٥درصدی در طرح توسعه میدان نفتی یادآوران گفت: حفاری ٥٥ حلقه چاه این میدان به اتمام رسیده و تنها بخشی از عملیات تاسیسات سرچاهی باقی مانده و در مجموع می‌توان گفت که بخش اندکی از عملیات اجرایی باقی مانده است.

وی با اعلام این خبر که فاز دوم این میدان برای رسیدن به ١٨٠هزار بشکه پیش‌بینی شده است، گفت: MDP فاز دوم به تازگی برای شرکت ملی نفت ارسال شده و در انتظار تصویب شرکت ملی نفت ایران است. همچنین باتوجه به افزایش برآورد در مورد مخزن پیش‌بینی‌هایی در مورد فاز سوم توسعه این طرح نیز پیشنهاد شده است.

نظرپور به تولید زودهنگام ٥٠هزار بشکه‌یی توسط چینی‌ها در این میدان در اردیبهشت امسال اشاره کرد و گفت: میزان تولید این میدان از سال ٩٠ به میزان ٢٠هزار بشکه آغاز شد و در اردیبهشت امسال به ٥٠هزار بشکه رسید. سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با تاکید بر اینکه رضایت قابل قبولی از چینی‌ها در این میدان نداریم اما سعی می‌کنیم با هدایتشان در پروژه کار را پیش ببریم، گفت: قرار بود چینی‌ها این پروژه را ٥٩ماهه تحویل دهند اما درحال حاضر این زمان با ١٥ماه تاخیر به ٧٤ماه رسیده است؛ درست است که برخی از این مشکلات به‌دلیل تحریم و مشکلات بازار برای تامین تجهیزات بوده است اما این مسایل کم‌کاری آنها را جبران نمی‌کند.

وی بااشاره به مشترک بودن این میدان گفت: باتوجه به مشاهده‌ها و گزارش‌های ما عراق درحال حفر چاه از این میدان است و به این ترتیب ایران ٣٠میلیون بشکه تاکنون در این میدان از عراق جلوتر است. سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران گفت: قرارداد چینی‌ها در این میدان از نوع بیع متقابل بوده و تاکنون ٩٥درصد از 2.9میلیارد دلاری که قرار بود به این پروژه بیاورند را تامین کرده‌اند.


آب سدهای حوضه ارومیه برای تثبیت آب دریاچه رها شد

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در سه ماهه آینده 176میلیون مترمکعب از آب سدهای حوضه ارومیه برای تثبیت آب این دریاچه رهاسازی می‌شود.

به گزارش پاون، سیدمرتضی موسوی، بااشاره به بارش مناسب باران در حوضه دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا هفته نخست دی‌، اظهار داشت: در این حوضه تاکنون 164میلی‌متر بارش داشته‌ایم که در مقایسه با سال آبی گذشته که 91میلی‌متر بود، حدود 80درصد افزایش یافته است؛ در مقایسه با بلندمدت نیز که متوسط بارش‌های این حوضه 92میلی‌متر بود، حدود 78درصد افزایش بارش داشته‌ایم. وی افزود: این میزان بارش موجب شده مخازن سدهای این حوضه نیز وضعیت مطلوب‌تری در مقایسه با سال گذشته داشته باشد و هم‌اکنون افزون ‌بر 626میلیون مترمکعب در این مخازن ذخیره شده که این رقم در سال گذشته 544میلیون ‌مترمکعب بود. موسوی درباره تراز دریاچه گفت: از سال77 به بعد به‌طور مرتب شاهد کاهش این تراز بوده‌ایم و این تراز هر سال30 تا 40سانتی‌متر افت داشته، اما خوشبختانه امسال ما شاهد تثبیت این تراز هستیم و در دی این تراز 1270.55‌متر است که در مقایسه با سال گذشته یک سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: این میزان تراز آب موجب شده سطح دریاچه ارومیه در 2048کیلومتر مربع حفظ شود و حجم دریاچه هم در زمان حاضر حدود دو میلیارد و 409میلیون مترمکعب است.

موسوی افزود: با اجرایی شدن مصوبه‌های کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه و کمک مطالعاتی دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر همچنین دانشگاه‌های تبریز و ارومیه، تلاش و برنامه‌ها برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه یعنی رقم 1274.1متر انجام می‌شود که هم‌اکنون سه متر و 55سانتی‌متر از این تراز فاصله داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر