80میلیارد دلار یارانه برای بخش انرژی در سال پرداخت می‌شود

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۰

ششمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت درحالی آغاز به‌کار کرد که در دولت یازدهم سرپرست وقت وزارت علوم و وزیر نفت درراستای ارتقای پژوهش و صنعت نفت تفاهمنامه‌یی را به امضا رساندند. در این تفاهمنامه مقرر شده بود 6دانشگاه و پژوهشگاه نفتی زیرنظر وزارت علوم در زمینه فعالیت‌های نفتی و بازیافت برداشت نفت از 54مخزن کشف شده در مناطق مختلف نفتی کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند.

جشنواره روز گذشته با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، محمد فرهادی وزیر علوم و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی بود. در این جشنواره وزیر نفت با بیان اینکه لازمه اقتصاد دانش‌بنیان همکاری تنگاتنگ بخش‌های علمی با وزارت نفت است، گفت: در سال بیش از 80میلیارد دلار یارانه برای بخش انرژی پرداخت می‌شود و اگر نتوانیم از ظرفیت‌های پژوهشی استفاده کنیم ظلم بزرگی به اقتصاد شده است. به گزارش «تعادل»، بیژن نامدار زنگنه اظهار کرد: بنا بر تاکید مقام معظم رهبری، چنانچه زنجیره تولید دانش و فناوری به تولید محصولات منجر شود و تجاری‌سازی علم صورت گیرد، درواقع مسیر تولید علم به تولید ثروت ملی و سرانجام پاسخگویی به پرسش‌های ملت منجر می‌شود.

وی بااشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: در این سیاست‌ها بر جلوگیری از خام‌فروشی و سیاست‌های نوآوری ناظر بر کسب علم، پژوهش و فناوری در دنیا و انتقال آن به عرصه تولید و صنعت کشور تاکید شده تا از این طریق بتوان در منطقه حرف اول را زد و به اهداف سند چشم‌انداز دست یابیم.

این عضو هیات دولت بااشاره به اینکه در جشنواره سال گذشته بر سه محور اصلی در حوزه بالادستی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از فناوری در مدیریت مگاپروژه‌ها تاکید شد، بیان کرد: در سال‌جاری باوجود پیشرفت در این سه حوزه می‌خواهم بار دیگر روی این سه موضوع تاکید کنم، زیرا پژوهش در این محورها سبب پیشرفت صنعت نفت می‌شود. زنگنه همچنین درمورد اقدامات صورت گرفته درخصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز گفت: مصوبه سال گذشته دولت مبنی بر استفاده از بند‌(ق) تبصره‌2 قانون بودجه و نیز همکاری مجلس برای رفع موانع قانونی این مساله میدان بزرگی را برای انجام پژوهش و فناوری در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد کرد.

وی بااشاره به پرداخت سالانه ٨٠میلیارد دلار یارانه در بخش انرژی گفت: این موضوع تهدید ماست اما اگر کمی میزان اعتبار را برای بخش صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، توسعه سی‌‌ان‌جی، توسعه ساخت خودروهای استاندارد یا لوازم گرمایشی و سرمایشی استاندارد و... به‌کار ببریم، می‌تواند برای ما تبدیل به فرصت شود.

وزیر نفت در ادامه تاکید کرد: در جشنواره امسال علاوه بر این سه محور می‌خواهم یک موضوع مهم دیگر را که مربوط به بخش پایین‌دستی نفت است، اضافه کنم و آن این است که در حوزه تبدیل گاز به مدل‌های دیگر مصرفی تبدیل گاز به نیازهای دیگر صنعت‌مان اقدام کنیم. به‌عنوان مثال ما مخازن گاز قابل‌توجهی داریم و می‌توانیم با شیرین‌سازی این گازها آنها را به تبدیلات گازی قابل‌توجهی نظیر پروپیلن، جی تی او،

ال ان جی‌های کوچک، سی سی آر و... اختصاص دهیم و ارزش افزوده این محصولات را بیشتر کنیم. وزیر نفت تاکید کرد: یک دانشگاه با ١٠٠٠ استاد مجموعه‌یی از ١٠٠٠ استاد را تشکیل می‌دهد که هر کدام تک‌نفره کار می‌کنند و من هیچ‌گاه در این سال‌ها ندیده‌ام که دو استاد با هم کار کنند و این موضوع یک فاجعه برای دانشگاه است چراکه اگر این اساتید با هم جمع شوند تولید دانش اتفاق می‌افتد. وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه‌های مختلفی انستیتوها و پژوهشگاه‌های مجزا تشکیل شده که وجود آنها ارزشمند است اما هر کدام جداگانه اقداماتی را انجام می‌دهند و هیچ‌وقت ارتباطی با یکدیگر ندارند.

وی بااشاره به اظهارات وزیر علوم درمورد شکل‌گیری شرکت‌های تولید فناوری و شرکت‌های تجاری‌سازی علم گفت: درمورد اینها هیچ نظری نداشته و اطلاع کاملی هم ندارم اما هیچ کدام از اینها دلم را راضی نمی‌کند اما در عین حال هم می‌دانم که باید به هر شکلی وارد این عرصه شویم.

وی افزود: علم برای علم نیست و باید از علم تولید شده ثروت برای کشور تولید شود چراکه ما هیچ‌گاه امکان خرید تکنولوژی را نداریم و باید محصول تکنولوژی را خریداری کنیم چه بهتر است که بتوانیم نیاز خود را با تولید علم برطرف کنیم.

وی خطاب به حاضران و وزیر علوم گفت: از همکاری

صورت گرفته بین دانشگاه و وزارت نفت خوشحال هستم اما همه من را می‌شناسند و می‌دانند که در عین همکاری خیلی هم سختگیر هستم و تاکید دارم که هر کاری باید به نتیجه برسد و در عین حال از این پول‌ها هم نمی‌دهم که با پول نفت فقط آزمایشگاه ساخته شود یا نیروها پرورش یابند بلکه باید در این میان نیاز نفت برطرف شود و ثروت تولید شود.

نیاز به فناوری با پول نفت تامین می‌شود

همچنین وزیر علوم با بیان اینکه باید بسترسازی مستحکمی صورت گیرد تا پژوهش‌ها ادامه داشته باشد، گفت: هرگاه کشور نیاز به فناوری داشته است، آن نیاز با پول نفت تامین و خریداری شده است.

محمد فرهادی در ششمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت با معرفی صنعت نفت به‌عنوان راهبردی‌ترین صنعت در اقتصاد ایران تاکید کرد: توفیق صنعت نفت در علم توفیق اقتصاد در ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه تحقیق و پژوهش در این حوزه بسیار جوان‌تر از این حوزه است و هرگاه کشور به فناوری نیاز داشته با پول نفت رفع نیاز صورت گرفته است. فرهادی با بیان اینکه درصورت آمادگی وزارت نفت، وزارت علوم آمادگی دارد تا پارک‌های فناوری تخصصی حوزه نفت را ایجاد کند گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف دنبالی وزارت علوم تجاری‌سازی دستاوردهای پ‍ژوهشی در این زمینه است.

در این جشنواره نیز حمیدرضا کاتوزیان ریاست پژوهشگاه نفت با بیان اینکه پژوهش در صنعت نفت نیاز به نگاه وحمایت ویژه‌یی دارد، گفت: قیمت نفت از 110دلار به 50دلار کاهش یافت که امروز قیمت هر بشکه نفت 47دلار اعلام شده است.

وی ادامه داد: کاهش قیمت نفت شرایط دشواری را برای بودجه کشور ایجاد خواهد کرد که یکی از بخش‌هایی که متاثر از این موضوع خواهد بود بخش پژوهشی است. کاتوزیان افزود: باید شرایطی برای بودجه کشور ایجاد شود تا تحت‌تاثیر این مسایل قرار نگیرد و با وزش یک نسیم دچار مشکل نشویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر