برای بازگشت آب شور خلیج‌فارس به بهمنشیر تصمیم‌گیری می‌کنیم

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۶

وزیر نیرو گفت: به یقین خوزستان، استانی است که وزارت نیرو بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در آن انجام داده و هیچ‌کدام از استان‌ها از نظر سرمایه‌گذاری در بخش آب به این استان نخواهد رسید.

به گزارش ایسنا، حمید چیت‌چیان در جلسه شورای اداری استان خوزستان که با حضور معاون اول رییس‌جمهور در محل استانداری برگزار شد، به احداث سدهای بزرگ و سلسله سدهای رودخانه کارون، دز، سد کرخه، و سد روی رودخانه زهره اشاره‌ و اظهار کرد: این سدسازی نتایج درخشانی داشته است.

وزیر نیرو افزود: از حدود 20سال پیش سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در احداث شبکه‌های اصلی، نوع یک و دو انجام شده‌ است و اکنون باتوجه ویژه دولت، وزارت کشاورزی نیز برای احداث شبکه‌های نوع سه و چهار سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده است؛ به‌طوری که اکنون چهره دشت خوزستان بسیار تغییر کرده است.

چیت‌چیان درخصوص وضعیت شبکه‌های فاضلاب در برخی شهرهای کشور ازجمله استان خوزستان گفت: شبکه فاضلاب در 9 شهر درحال اجراست و احداث تصفیه‌خانه در پنج شهر از این شهرها تصویب شده که برای احداث این تصفیه‌خانه‌ها تا یک‌ماه دیگر از منابع فایناس استفاده می‌کنیم. با اجرای سریع این تصفیه‌خانه‌ها و اتصال شبکه‌های فاضلاب به آنها، از ورود فاضلاب‌های شهری به رودخانه‌های کارون جلوگیری به‌عمل می‌آید که این امر تاثیرات بالایی در افزایش کیفیت آب کارون خواهد داشت.

وی اظهار کرد: طرح غدیر سال‌هاست که درحال اجراست و یک هفته پس از سفر رییس‌جمهور به استان خوزستان، 70درصد از آب شرب شهر اهواز تحت پوشش این طرح قرار گرفت و برای آبرسانی از خط غدیر استفاده شد. وزیر نیرو به برگشت آب شور خلیج‌فارس به بهمنشیر اشاره‌کرد و گفت: برای حل این مشکل تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

چیت‌چیان به سد گتوند نیز اشاره کرد و گفت: باوجود سختی بسیار بالای کار، این سد با یک دقت مهندسی بسیار بالایی احداث شد که برکاتی داشته اما در عین حال مشکلاتی نیز در این زمینه ایجاد شده است و اکنون به دلیل شوری موجود، EC آب حدود 300 تا حداکثر 500واحد اضافه می‌شود و بقیه مشکلات به‌دلیل ورود فاضلاب‌های شهری، صنعتی و زه‌آبهاست که دولت به‌دلیل اهمیت ویژه‌یی که برای این موضوع قایل شد، کمیت‌هایی را تشکیل داد که تا سه ماه آینده نتایج استخراج می‌شود و قطعا تدابیر درستی برای حل مشکلات در این حوزه اتخاذ خواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه درخصوص آبرسانی به روستا نیز اظهار کرد: طرح هفت مجتمع روستایی امسال به اجرا درآمد و هفت طرح دیگر نیز طی زمان باقیمانده امسال و سال آینده در دستور کار قرار دارند.

چیت‌چیان درخصوص مشکل کم‌آبی در کشور، گفت: در طول 13سال گذشته میزان بارش‌ها کاهش یافته و بارندگی شرایط ویژه‌یی داشته است. علاوه بر این در کشور با تغییرات اقلیمی نیز مواجه بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که نوع بارش‌ها هم تغییر کرد. پیش از این بیشتر بارش‌ها به‌صورت برف بود ولی اکنون به‌‌صورت باران است و در نتیجه این تغییرات آب‌های تمام رودخانه‌ها به‌صورت جدی کاهش یافت. به‌این ترتیب صحیح آن بود که شبکه‌ها را مطابق بارندگی 10سال قبل می‌ساختیم تا به‌دنبال آن در میان مردم و کشاورزان توقعات در زمینه آبرسانی افزایش می‌یافت.

وی افزود: برای حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد و با اطمینان میزان آبی که مدنظر است، تامین ‌شود، اقدام به ساخت شبکه‌های نوع یک و دو کردیم و در جهاد کشاورزی نیز ساخت شبکه‌های نوع سه و چهار در دستور کار قرار گرفت.

وزیر نیرو درخصوص مساله انتقال آب در این جلسه اظهار کرد: همان‌طور که رییس‌جمهور در سفر خود به استان خوزستان اعلام کرده بود، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون فقط برای مصارف شرب و در زمان ضرورت انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر