انتقال دستگاه‌های حفاری از میادین نفتی مستقل به مشترک

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۶

بنا به دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت مبنی بر تسریع در توسعه میادین مشترک، برخی دستگاه‌های حفاری ازجمله دستگاه‌های حفاری ۸۳ و ۸۶ فتح که در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب کار می‌کردند به میدان مشترک آزادگان جنوبی منتقل شدند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از فعالیت همزمان 7دستگاه حفاری تحت مالکیت این شرکت در میدان نفتی آزادگان جنوبی خبر داد و گفت: هم‌اکنون پیشرفت پروژه حفاری در این میدان بیش از 36درصد ارزیابی می‌شود.

حمیدرضا تاکایدی گفت: هرچند هنوز قراردادی رسمی میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت ملی حفاری ایران امضا نشده اما ضرورت اولویت و شتاب‌بخشی به میدان‌های مشترک سبب شده تا 7دستگاه حفاری را در این میدان مستقر کنیم.

به‌گفته تاکایدی هم‌اکنون دستگاه‌های حفاری 26، 27، 32، 33، 65، 81 و 89 فتح در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی مشغول انجام عملیات حفاری هستند.

وی افزود: دستگاه‌های حفاری 83 و 86 فتح نیز پیش از این در محدوده عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان متقاضی حفاری مشغول ارایه خدمات بودند که به‌دلیل اهمیت توسعه میدان‌های مشترک مبنی بر دستور وزیر نفت به میدان آزادگان جنوبی انتقال داده شدند.

تاکایدی با بیان اینکه هم‌اکنون همه این دستگاه‌های حفاری در مراحل انتهایی حفاری نخستین چاه خود هستند، افزود: در مجموع پیشرفت پروژه حفاری در میدان آزادگان جنوبی حدود 36درصد ارزیابی می‌شود.

قائم‌ مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران یادآور شد: پیش از این نیز با استفاده از ناوگان عملیاتی این شرکت 2حلقه چاه برای شرکت چینی CNPCI حفاری و تکمیل شده بود.

به‌گفته تاکایدی، پروژه حفاری در میدان آزادگان جنوبی به‌صورت EPDS انجام می‌شود در این پروژه تمامی مراحل اجرایی ازجمله طراحی، مدیریت، اجرا، تامین کالا و مواد و ارایه خدمات فنی و جانبی حفاری از سوی شرکت ملی حفاری ایران ارایه می‌شود ضمن اینکه برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از انتشار آلودگی، همه دستگاه‌های حفاری فعال در میدان مشترک آزادگان جنوبی به سیستم پیشرفته مدیریت پسماند مجهز هستند.

طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی که از میدان‌های مشترک با کشور عراق است در دو فاز تعریف شده که در فاز نخست توسعه با حفر ١٨٥ حلقه چاه، تولید٣٢٠هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش‌بینی شده است. در فاز دوم توسعه نیز افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه مدنظر است.

هم‌اکنون نیز تولید زودهنگام روزانه ٥٠ هزار بشکه نفت از چاه شماره یک تا ٢١ درحال انجام است که نفت استحصال شده برای فرآورش به واحد بهره‌برداری اهواز - ٣ ارسال می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر