امکان افزایش عرضه از سمت ایران وجود دارد

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۲


این احتمال وجود دارد که بهای نفت پس از افزایش مقطعی در اوایل سال آینده میلادی مجددا در اواسط سال به‌دلیل لغو احتمالی محدودیت صادرات نفت امریکا کاهش یابد و به 60دلار در هر بشکه برسد.

به‌گزارش ایسنا به‌نقل از گلف‌نیوز، امریکا پس از روسیه و عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت‌خام در جهان است. تولید نفت این کشور اخیرا به بیش از 9‌میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح تولید در 29سال گذشته محسوب می‌شود.

عربستان هم‌اکنون روزانه 9‌میلیون و 600‌هزار بشکه نفت تولید می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که امریکا تا سال 2020 بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در جهان خواهد شد. شرکت‌های نفتی امریکایی نظیر کونوکوفیلییپس از دولت این کشور خواسته‌اند منع صادرات نفت این کشور را که در سال 1970 و در پی تحریم نفتی اعراب وضع شد، لغو کند. هر بشکه نفت برنت دریای شمال از ماه ژوئن که 115دلار بود با حدود 40‌درصد کاهش به مرز 70دلار (پایین‌ترین سطح پنج سال اخیر) رسیده است. آرجنوآ ماهندران مسوول سرمایه‌گذاری شرکت امارات ان‌بی‌ای می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که بهای نفت پس از زمستان مجددا کاهش می‌یابد و تا اواسط سال 2015 قیمت هر بشکه نفت به کف 60دلار سقوط خواهد کرد. این پایین‌ترین سطح قیمت نفت در سال 2015 خواهد بود که از تولید فراوان نفت شیل امریکا ناشی می‌شود. ماهندران گفت: درحال حاضر امریکا به‌دلیل محدودیت‌های قانونی موجود نفت صادر نمی‌کند اما این احتمال وجود دارد که این محدودیت‌ها در سه‌ماهه اول سال آینده برداشته شوند و با شروع عرضه بیش از حد نفت به بازار قیمت‌ها دوباره کاهش خواهد یافت. اولی حسن از ساکسوبانک می‌گوید: به‌علاوه امکان افزایش عرصه نفت به بازار از منطقه کردستان عراق و ایران نیز وجود دارد. درصورتی‌که توافق هسته‌یی دایم بین ایران و قدرت‌های جها‌نی حاصل شود، این کشور صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد. این احتمال وجود دارد که بهای نفت برنت قبل از کاهش در اواسط سال آینده، به‌دلیل افزایش تقاضای امریکا در فصل زمستان، در سه‌ماهه نخست 2015 به 80 تا 90دلار در هر بشکه بازگردد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر