ساخت ایران 1404 در مناطق آزاد با تکیه به صنایع برتر

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۰

ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک در منطقه قابلیت‌های زیادی در زمینه انرژی دارد، قابلیت‌هایی که متاسفانه استفاده چندانی از آنها نشده است. صنعت برق یکی از مهم‌ترین این قابلیت‌هاست. ایران به‌دلیل همسایگی با کشورهایی که نیاز مبرمی به برق دارند پتانسیل بالایی برای صادرات برق و تجهیزات وابسته دارد. اما مساله بازده پایین نیروگاه‌های موجود در کشور در کنار مصرف بالای برق تاکنون سبب شده است باوجود بالا بودن نسبی صادرات در این حوزه، نتوانیم به پتانسیل واقعی کشور دست پیدا کنیم. اما وزارت نیرو دولت یازدهم مهم‌ترین هدف خود را بالا بردن بازده نیروگاه‌ها عنوان کرده است. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در این زمینه کمک شایان ذکری به توسعه صادرات برق کشور خواهند داشت. روز گذشته سالن کنفرانس شورای عالی مناطق آزاد کشور میزبان اتفاقی از این دست بود. مراسمی که با حضور اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور برگزار شد. در این مراسم که مسایل مهمی نیز در حواشی آن مطرح شد «قرارداد تفاهمنامه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500مگاواتی و تولید آب شیرین منطقه آزاد قشم» امضا شد. ترکان در این جلسه بعضی از صنایع ایران ازجمله برق و پتروشیمی را در زمره صنایع برتر جهان خواند و اظهار داشت که قصد داریم ایران 1404 را در مقیاس کوچک در مناطق آزاد بسازیم. اما علی شمس‌اردکانی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در حاشیه امضای این تفاهمنامه با انتقاد از «وزارت نیرو» این وزارتخانه را مانع توسعه صادرات برق ایران به عمان و امارات خواند.

اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور و دبیر شواری‌عالی منطقه آزاد پس از قدردانی از حاضران گفت: «اتفاقاتی که درحال حاضر در قشم درحال رخ دادن است، یک زنجیره به‌هم پیوسته است. همه این فعالیت‌ها باید گام به گام و متصل به یکدیگر و متناسب با زمانبندی جلو برود تا اتفاقی که لازم است رخ دهد.»

وی درباره حضار جلسه گفت: «با تیم خوبی که در اینجا حضور دارد، ‌اتفاق مهمی در قشم درحال شکل‌گیری است.» ترکان با اشاره به توضیحات پیشین خود اظهار داشت: «همان‌طور که قبلا هم عرض کرده‌ام ما در 5 رشته صنعتی رتبه‌های جهانی داریم. تولید سیمان، تولید فولاد، تولید خودرو، تولید پتروشیمی و در صنعت برق.» وی ادامه داد: «چون این رتبه‌های جهانی و این موقعیت را داریم، قابلیت‌های صادراتی ما نیز در همین رشته‌هاست.» مشاور رییس‌جمهور در ادامه افزود: «یعنی هم در صادرات سیمان موفق هستیم، هم فولاد، هم پتروشیمی، هم خودرو و در زمینه برق هم در صادرات برق موفق هستیم و هم در صادرات تجهیزات برق موفقیت‌های بزرگی داریم. به‌خصوص باتوجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که در مپنا وجود دارد.» ترکان در پایان صحبت‌های خود به توسعه صنعت سیمان و فولاد در قشم اشاره کرد و گفت: «امیدواریم در حوزه‌های نفت و پتروشیمی نیز گام‌هایی که برداشته شده به ثمر برسد.»علی‌اکبر شعبانی‌فردجهرمی، عضو هیات‌ مدیره منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه قرارداد کنسرسیومی که شکل گرفته در این جلسه امضا می‌شود گفت: «امیدواریم برابر با زمانبندی که اتخاذ شده این پروژه با سرعت بیشتری پیش رفته و به بهره‌برداری برسد.» وی در ادامه اظهار داشت: «ما برای زیرساخت منطقه قشم با توجه به پروژه‌های در دست اقدام، به 750مگاوات برق نیاز داریم. باتوجه به اینکه 12 پروژه پالایشگاهی داریم، ‌پروژه‌های ساختمانی که در منطقه است مجموعا به 2800مگاوات برق برای منطقه نیاز داریم.» شعبانی‌فرد در مورد حوزه گاز گفت: «در حوزه گاز نیز 42میلیون مترمکعب گاز در روز نیاز داریم. وزارت نفت فعلا شفاهی قول 8میلیون مترمکعب برای منطقه داده که تولید کرده و در اختیار ما قرار دهد.»


آب گواراتر با کاهش اتلاف انرژی

عباس علی‌آبادی، مدیر عامل شرکت مپنا با اشاره به وجود ذخایر مختلف در کشور اظهار داشت: «این ذخایر به ما کمک می‌کند که ما شعار اقتصاد مقاومتی را فقط در حد شعار نداشته باشیم.» وی برق و آب را مایه هر توسعه‌یی دانست و گفت: «این آب خیلی گواراتر می‌شود اگر از مسیر بازیافت اتلاف انرژی به‌دست بیاید. شاهد این ادعا نیز پروژه آب‌شیرین‌کن قشم است که برای نخستین‌بار در کشور درحال اجراست.» علی‌آبادی اظهار داشت: «ما می‌توانیم 18هزار مترمکعب در شبانه‌روز آب را شیرین کنیم. در قراردادی که در این روز ترتیب داده می‌شود یک پروژه نسبتا بزرگ با سرمایه‌یی بالغ‌بر 400میلیون یورو با تجهیزات 100درصد ایرانی و کارگران ایرانی که حجم قابل‌توجهی از اشتغال را در سطح ملی تولید می‌کند، آغاز به کار خواهد کرد.»غلامرضا سلیمانی‌امیری، رییس هیات ‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در ادامه صحبت‌های مدیرعامل شرکت مپنا گفت: «جلسه امروز باحضور آقای ترکان نشان‌دهنده عزم جدی است که برای پیگیری این پروژه در منطقه آزاد وجود دارد.» وی با اشاره به همکاری‌های خوبی که با شرکت مپنا داشته‌اند گفت: «پروژه‌هایی که در بخش نیروگاهی انجام می‌شود ابتدا با این شرکت انجام می‌شود. به این ترتیب شریک خوب ما در اینجا شرکت مپناست که یک شرکت ملی محسوب می‌شود.» رییس شرکت سرمایه‌گذاری غدیر افزود: «ما در مناطق آزاد نیز با این شرکت برنامه داریم. بازگشت سرمایه در منطقه قشم بیشتر است به همین خاطر سرمایه‌گذاری بیشتری در این منطقه انجام می‌دهیم.» سلیمانی‌امیری با اشاره به پروژه‌های بزرگی که در سطح کشور در دست دارند گفت: «یکی از آنها پروژه‌های نیروگاهی است که به‌طور جدی وارد آن شده‌ایم.» وی ادامه داد: «در هفته گذشته نیز کلنگ‌زنی نیروگاه بندرعباس را داشتیم. امیدواریم که بتوانیم بخشی از مشکلات برق کشور را که اگر در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری مناسب صورت نگیرد، جدی‌تر خواهند شد، برطرف کنیم.» سلیمانی‌امیری اظهار داشت: «ما درحال حاضر در بخش نیروگاهی 3000مگاوات برنامه تولید برق داریم که 2000مگاوات از آن نهایی شده‌ است و برای مابقی نیز درحال مذاکره هستیم.» وی دلیل فعال شدن هلدینگ انرژی غدیر را تمایل این شرکت برای فعالیت بیشتر در بخش آب قلمداد کرد. سلیمانی‌امیری در ادامه با اشاره به پروژه آلومینیوم جنوب در لامرد گفت: «این یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زمان ریاست‌جمهوری آقای روحانی به‌شمار می‌رود که ما تلاش می‌کنیم ال‌سی آن را که 759میلیون یورو است باز کنیم تا بتوانیم فاینانس آن را بگیریم.» وی در پایان سخنان خود گفت: «فرق ما با بخش‌های دیگر یا با دولت در این است که در عملکرد ما اگر زمانبندی از قرارداد عدول کند برای سهامداران ما مقرون‌به‌صرفه نیست و در نتیجه غیراقتصادی محسوب می‌شود.»


وزارت نیرو مانع صادرات برق به عمان

علی شمس‌اردکانی، رییس کمیسیون انرژی ایران در پایان میکروفن را در اختیار گرفت و گفت: «مناطق آزاد باید پل صادرات و ارتباطات اقتصادی باشد. البته برای انجام صادرات تقاضای موثر مورد نیاز است.» وی در ادامه اظهار داشت: «اگر اکنون شرایط را جدی بگیریم تقاضای موثر در دو کشور همسایه که کوتاه‌ترین فاصله را با مجموعه منطقه آزاد قشم دارند، یعنی نقطه جنوبی جزیره هنگام تا رأس مسندم 60کیلومتر است که می‌شود این کار را با یک کابل زیردریایی انجام داد.» اردکانی با اشاره به اینکه درحال حاضر عمان به میزان 1000مگاوات و امارات به میزان 2000مگاوات تقاضا دارد گفت: «تنها مانعی که به نظر من در این راه وجود دارد اگر اجازه بدهید بگویم، وزارت نیرو است. آنها مایلند با بخش خصوصی کار کنند اما موانع اجازه این کار را نمی‌دهد.» وی از ترکان درخواست کرد که این امر را پیگیری و هاب انرژی را راه‌اندازی کنند و گفت: «شما پیگیری کنید، مشتری آن را ما برای شما می‌آوریم.»اردکانی در ادامه به مشکل قیمت‌گذاری گاز برای صادرات برق اشاره کرد و گفت: «یک عده‌یی به صورت خیلی تخیلاتی مزیت نسبی کشور را به باد می‌دهند.» علی‌آبادی در تکمیل صحبت‌های اردکانی اظهار داشت: «مشکل عمده ما نه وزارت نیرو است و نه وزارت نفت بلکه مشکل اصلی ما در کشور در زمینه قیمت‌گذاری سوخت برای تولید برق است. واقعیت هم این است که ما نمی‌توانیم قیمت ثابتی را روی این بگذاریم چرا که اوضاع دایما درحال تغییر و تحول است.» وی با تاکید بر اینکه قیمت کالا تابع زمان و مکان است گفت: «برای مثال قیمت سوخت در عسلویه و با قیمت آن در تبریز یکی نیست هر چند در کشور ما آنها را یکی می‌کنیم و برای آنها یک قیمت می‌گذاریم. و به‌علاوه قیمت امروز با قیمت فردا لزوما نمی‌تواند یکی باشد. اگر کشور واقعا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متعهد باشد باید این منابع را به ثروت تبدیل کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر